Näin digiaikana on kilpailijoiden liiketoimintamallit helppo ymmärtää, koska tietoa on helposti saatavilla. Pystyt tekemään kilpailija-analyysin läppäriltä käsin ja saamaan hyvinkin tarkkaa tietoa kilpailijoidesi toiminnasta ja pystyt saatujen tietojen avulla analysoimaan kilpailutilannetta markkinoilla. Mutta onko maksullinen kilpailija-analyysi ainoa keinoa tutkia kilpailijoitasi?
Miten edetä kun haluat tukia kilpailijoitasi?
Kun haluat tutkia kilpailijoitasi digitaalisia työkaluja on tarjolla vaikka kuinka paljon. Näillä ymmärrät kilpailijoiden tuotestrategian, hinnoittelun, myynninedistämisstrategian, kilpailuedut ja viestintästrategian. Luultavasti pärjäät jo hyvin perinteisessä myynnissä mutta nyt on lisäksi hyvä ottaa ohjat käsiin digimarkkinoinnissa ja selvittää mitä voisit tehdä vieläkin paremmin kilpailijoihisi nähden.
Tähän oikea työkalu on kilpailija-analyysi joka monesti liitetään myös avainsanatutkimukseen. Keskitytään tässä kirjoituksessa kuitenkin siihen miten voit itse tutkia kilpailijoitasi ilmaiseksi. Tämä voi auttaa sinun yritystäsi tekemään jatkuvasti parempaa tulosta digimarkkinoinnissa ja jättämään kilpailijat taaksesi myös digissä.
Mitä ilmaisia työkaluja Google tarjoaa kilpailijoidesi tutkimiseen?
Jos mietit mitä työkaluja voit käyttää kun haluat etsiä Googlen puolelta tietoa tässä kaksi hyvää vaihtoehtoa:
Google Alerts, joka on ilmainen verkkopohjainen palvelu. Voit ottaa kilpailijasi seurantaan, ja jos heidät mainitaan netissä niin tämä työkalu ilmoittaa siitä.
Google Trends on myös hyvä työkalu. Tämä ei toimi reaaliaikaista mutta tämän avulla pystytään seuraamaan trendien kehittämistä, omaa toimialaaan liittyvät, miten omalla toimialalla kehitytään esim. milloin iso kysyntä ja mitä haetaan eniten.
Näiden avulla pystytään tutkimaan mikä kiinnostaa asiakkaita eniten ja mikä on tunnettava.
Miten muuten voit myös tutkia maksettua mainontaa Googlessa?
Google Ads -dataa kaivelemalla saa tietoon, millä samoilla hakusanoilla myös kilpailijasi haluavat näkyä mainonnassa. Google Ads-kampanjoita pyörittäessäsi saat kilpailijoistasi tarkempia tietoja Auction Insights -raportista. Tämä raportti kertoo, kuinka voit verrata sinua muihin mainostajiin koko tilisi, tietyn kampanjan tai tietyn mainosryhmän osalta.
Haluatko aloittaa digitaalisen markkinoinnin tai tehostaa nykyistä tekemistä? Autamme mielellämme!
Lue tarkemmin digitaalisen mainonnan palveluistamme ja ota rohkeasti yhteyttä.
SEO:ta eli hakukonenäkyvyyden tilannetta voit tutkia helposti ilman työkalua: simppeleimmillään googleta yrityksellesi tärkeä hakutermi ja katso ketkä ovat kärkisijoilla olevat yritykset. Näistä voit saada ideoita oman SEO-tilanteesi parantamiseen. Pystyt miettimään uusia hakusanoja ja katsoa onko esimerkiksi kilpailijoiden meta-kuvauksissa jotain mitä he tekevät eri tavalla.
Mitä työkaluja löydät SOMEn puolelta kilpailijoidesi tutkimiseen?
Tässä on ilmaiset työkalut joilla voit tutkia kilpailijoiden digimarkkinointia SOMEn puolella. Eli voit käyttää kilpailijoidesi tutkimiseen näitä työkaluja:
Miljoonat markkinoijat luottavat BuzzSumoon paljastaakseen totuuden siitä, mikä sisältö toimii ja mikä uppoaa jälkiä jättämättä.
Voit tutkia kilpailijoidesi Facebook- ja Instagram-sivut ja tehdä näin benchmarkingia.
Tubebuddy-palvelusta voi katsoa mainonnan ja tilamääräjien kehittymistä.
Voit myös mennä kilpailijasi Facebook-sivulle ja etsiä Page Transparency -kohdan (löydät sen selaamalla FB-sivua alas ja pitämällä silmällä vasenta laitaa). Facebook listaa osiossa yrityksen FB-mainokset ja löydät sieltä varmasti mielenkiintoista näkymää kilpailijan mielenmaisemaan.
Miten voit tutkia kilpailijoidesi uutiskirjekampanjointia?
Uutiskirjekampanjointia voi tutkia luomalla vaihtoehtoisen s-postin, ja pistät tämän sitten kilpailijoidesi uutiskirjetilaukseen ja katsot mitä kilpailijasi tekevät. Näet mitä he viestivät uutiskirjelistalleen ja pysyt kätevästi kartalla kilpailijan uusista tuotelanseerauksista ja muista tärkeistä muutoksista. Pystyt ottamaan tästä vinkkejä ja uusia ideoita omaan tekemiseen.
Varmista, että sinulla on tarkka kuva kilpailijoistasi
Nämä ovat ne ilmaiset työkalut joilla voit tutkia kilpailijoiden digimarkkinointia. Kokosimme tähän vinkkejä, kuinka saat kilpailijoiden tekemisestä hyvän kuvan ilmaiseksi ja nopeasti. Verkkoaikanamme, jolloin tiedonkeruutavat ovat kriittisiä, sinun on otettava huomioon useita erilaisia tekijöitä, kun vakoilet kilpailijoitasi. Kilpailijasi vahvuuksien, heikkouksien ja strategioiden ymmärtäminen on perusta, jonka pohjalta voit luoda ja kehittää liiketoimintastrategiaa ja data lähtöistä päätöksentekoa.
Näitä edellä mainittuja ilmaisia työkaluja voit käyttää hyödyksesi, mutta jos sinusta tuntuu että kaipaisit laajempaa kilpailija-analyysia Kublalla olemme valmiita auttaamaan. Käymme mieluusti Kublan kilpailija-analyysia läpi kanssasi. Me osaamme käyttää tutkimustyökaluja, joilla voimme tehdä tarkastuskierroksen vahvimpiin kilpailijoihisi. Ole yhteydessä ja sovitaan lyhyt konsultaatio – veloituksetta. Ota rohkeasti yhteyttä ja opit varmasti uutta tästä aiheesta!
Kilpailija-analyysi (toiselta nimeltään “kilpailijatutkimus”) on tärkeä työkalu digitaalisessa markkinoinnissa ja sen avulla saat avaimet kilpailijoidesi päihittämiseen myös digitaalisessa maailmassa. Luultavasti pärjäät jo hyvin perinteisessä myynnissä mutta nyt on lisäksi hyvä ottaa ohjat käsiin digimarkkinoinnissa ja selvittää mitä voisit tehdä vieläkin paremmin kilpailijoihisi nähden. Tähän oikea työkalu on kilpailija-analyysi joka monesti liitetään myös avainsanatutkimukseen. Keskitytään tässä […]
Google markkinointi on kokonaisuus, joka jokaisen yrityksen tulisi ottaa haltuun jo pelkästään sen vuoksi, että Googlen merkitys ihmisten arjessa on kiistaton. Google markkinointi pitää sisällään erilaisia markkinoinnin toimenpiteitä. Keskiössä toimenpiteille on pääasiallisesti Googlen hakukone. Markkinoinnin toimenpiteet voidaan jakaa kahteen luonteeltaan erilaiseen osa-alueeseen: Hakukonemarkkinointi eli maksettu näkyvyys GooglessaHakuverkostoDisplay-verkostoHakukoneoptimointi eli maksuton näkyvyys Googlessa Tässä artikkelissa keskityn Google […]
Google mainonta voi olla pelottavaa. Miten se toimii, mikä on paras tapa tehdä siellä mainontaa ja kuinka edes aloittaa? Vaikka Google mainonnan maailma olisi sinulle täysin vieras, älä sulje sen tuomia mahdollisuuksia pois. Me Kublalla viemme bisneksesi Googlen paraatipaikoille, jotta tavoitat asiakkaasi juuri sillä hetkellä, kun he haluavat ostaa. Tässä artikkelissa kerromme perusteet siitä mitä […]
Tyypillinen asiakkaamme saa hyviä tuloksia ja viihtyy kanssamme pitkään. Tuloksellinen tekeminen onkin kaiken tekemisemme keskiössä ja teemme kaikkemme, jotta markkinointinne tulokset paranevat kerta toisensa jälkeen.