Mikäli yrityksesi ei ole Instagramissa näinä päivinä, mikä on syy moiselle? Jos myyt jotakin tuotetta tai palvelua – kuten luultavasti teet, ja haluat asiakkaiden tunnistavan brändisi, on viimeistäänkin aika luoda käyttäjätili hitusen alle kahden miljoonan käyttäjän aktiivisesti käyttämään sovellukseen, ja aloittaa Instagram markkinointi.
Instagram oli aikoinaan kaikkea muuta kuin kauppapaikka, mutta tänä päivänä suunnitelmallinen Instagram-markkinointi tuo kassaan ihan oikeita seteleitä. Instagram on siellä missä potentiaaliset asiakkaasi ovat – heidän käsissään. Mobiililaitteissa toimiva sovellus kulkee mukana läpi päivän kaikkien aktiviteettien: Instagram on osa käyttäjiensä elämää ja mainostamalla Instagramissa sinäkin voit olla.
Instagram markkinointi avaa ovet kuluttajiin kohdistuvan mainonnan lisäksi myös muun muassa uusien työntekijöiden tavoittamiseen sekä kansainvälisen yleisön haalimiseen. Sovellus tavoittaa niin suuren joukon suomalaisia, että löydät sieltä taatusti niin uuden palkanlaskijan, konsultin kuin taidemaalarinkin – puhumattakaan potentiaalisista asiakkaista kautta Suomen ja maailman.
Instagram-markkinointi ei ole ainoastaan resursseissa kylpevän yrityksen työkalu, vaan mainontaa on mahdollista tehdä myös olemattoman pienellä budjetilla. Insta kätkee sisälleen monia hyödyllisiä ominaisuuksia, jotka voivat tuoda hyvin maksavia asiakkaita ilman rahallista panostusta. Tietenkin Instagram-markkinointi kannattaa boostata huippuunsa varaamalla siihen siivu markkinointibudjetista – ja tällöin alla listatut vinkit pätevät myös.
Kaikkea näkyvyyttä ei tarvitse ostaa. Kun yrityksen Instagram-markkinointi perustuu orgaaniseen näkyvyyteen, kannattaa ässät vetäistä hihasta. Instagramissa on nähtävillä kilpailua potentiaalisista asiakkaista, sillä lähes kaikki yritykset käyttävät kyseistä sovellusta osana markkinointistrategiaansa, eikä ihmekään – Instagram on voimakas työkalu. Myös muutama roponen kannattaa siis uhrata näkyvyysjahtiin. Pienillä budjetilla markkinoidessaan on huomioitava entistäkin enemmän läpinäkyvyys ja vuorovaikutus potentiaalisten asiakkaiden kanssa.
Haluatko aloittaa digitaalisen markkinoinnin tai tehostaa nykyistä tekemistä? Autamme mielellämme!
Vinkkivitonen, älä edes mieti markkinointia Instagramissa ilman yritystiliä. Mikäli sinulla on henkilökohtainen Instagram-käyttäjätili, muutat sen nopeasti yritystiliksi ilman sen suurempaa vaivannäköä. Yritystili vie sinut askeleen lähemmäs asiakkaitasi: pääset näkemään, milloin seuraajasi katsovat sisältöäsi ja kuinka paljon, sekä millaisia ihmisiä he ovat – opit tuntemaan heidät muun muassa iän, sukupuolen ja paikkakunnan mukaan.
Oli aihe yrityksen liiketoiminnassa mikä tahansa, on asiakkaat tunnettava. Oli kyse sitten pienestä tai suuresta budjetista, on mainos kohdennettava. Sinun tulee ymmärtää, millaisille ihmisille viestit. Kaikki ei toimi kaikille, eikä markkinointia kannata tehdä jokaiselle. Kun käyttäjät hukkuvat päivittäin niin valtavaan informaatiotulvaan, täytyy joukosta erottautua sellaisella viestillä, joka tuntuu potentiaalisesta asiakkaasta jopa henkilökohtaiselta – sellaiselta, että viesti todella koskee juuri häntä.
Instagram-markkinointi ei anna valtuuksia spämmätä seuraajia pelkästään arvottoman tuntuisella markkinointimateriaalilla – tai antaa, mutta se ei kannata. Tavoitteena on saada potentiaaliset asiakkaat sitoutumaan ja kommunikoimaan, eikä se onnistu pelkällä myyntipuheella. Kun ihmiset tykkäävät ja kommentoivat julkaisuihisi, on myös uusien potentiaalisten asiakkaiden helpompi bongata sinut uutisvirrasta. Instagramin algoritmit itse asiassa suosivat niitä julkaisuja, jotka saavat aikaan keskustelua.
Voit esimerkiksi luoda hashtagin #pirkonleipomo, jolla kiitetään seuraajia heidän jakamistaan kuvista. Kun Matti jakaa Instagramiin kuvan herkullisesta pullahetkestä käyttäen luomaasi hashtagia, tekee hän todellisuudessa hivenen markkinointia omille seuraajilleen. Maininnasta kannattaa kiittää ja mahdollisesti julkaisun voi nostaa yrityksen omaan feediin, mikäli se sen teemaan istuu.
Hashtagit eli aihetunnisteet järjestelevät Instagramiin tuotettua sisältöä. Niiden käyttäminen helpottaa käyttäjiä löytämään sinut biljoonien julkaisujen joukosta – yritykselle kannattaa myös luoda oma aihetunniste. Kun valitset sopivia hashtageja, pidä mielessä muutama seikka:
Vaikka aktiivisuus on tärkeää, ei sen nojalla kannata uhrata sisällön laatua. Laadukas sisältö vetää puoleensa kävijöitä ja saa heidät viihtymään – ihmiset haluavat käyttämälleen ajalle arvoa. Jos potentiaalinen asiakas ei koe saavansa sisällöstäsi tätä arvoa, hän tuskin enää palaa sen pariin. Tee itsesi ja osaamisesi yleisöllesi tutuksi! Kun sinut tunnetaan persoonana ja alasi ammattilaisena, ihmiset haluavat ostaa palveluitasi. Sisällön täytyy tuoda siis esille molempia: sekä persoonaa että rautaista ammattitaitoa. Osaamisesta kertominen ei kuitenkaan riitä, vaan ihmiset haluavat maistiaisia ennen ostopäätöstään – aivan kuten kaupassa ihmiset saavat maistiaisten muodossa tutustua uuteen tuotteeseen ennen kuin ryntäävät sen kanssa kassalle.
Instagram on sovelluksista visuaalisin. Feedistä eli käyttäjän sisältöseinästä pyritään rakentamaan brändin ilmeen mukainen, tunnelmaa ja viestiä kuvillaan sekä videoillaan esille tuova, yhtenäinen kokonaisuus. Parhaimmillaan seuraaja tunnistaakin omasta syötteestään yrityksen sisällön pelkän kuvan tai videon perusteella edes vilkaisematta sitä, kuka julkaisun on julkaissut.
Yhteistyössä on voimaa. Kun yritykset suosittelevat toisiaan, tavoitat oman seuraajakunnan lisäksi myös toisen yrittäjän seuraajakunnan. Instagram-markkinointi ei tarvitse olla yksinäistä väkertämistä: voit kokeilla tehdä sitä myös yhteismarkkinointina toisen yrittäjän kanssa.
Niin vaikuttajan kuin yhteistyöyrityksenkin valinnassa on huomioitava se, että tekijät sopivat toimintaasi. Toimialat eivät saa liikaa kilpailla keskenään tai olla suuressa ristiriidassa. Etenkin vaikuttajan valinnassa on huomioitava se, että vaikuttaja jakaa yrityksen kanssa samanlaisia arvoja.
Mikäli yhteistyö vaikuttajan kanssa kiinnostaa, mieti voisiko blogiyhteistyö olla sopiva tapa laittaa tuloksekas vaikuttajamarkkinointi alulle.
Tämän päivän taikasana on CTA, joka on lyhenne englanninkielisestä sanasta Call To Action. Mainosta ei kannata julkaista ilman kehotetta ottamaan seuraava askel – CTA voi olla esimerkiksi painike osta, varaa nyt tai tilaa uutiskirje. Tärkeintä on se, että potentiaalinen asiakas tekee mainoksen avulla jotain hyödyllistä. CTA:n avulla kerrot asiakkaalle, mitä haluat hänen tekevän.
Muista myös lukea Instagram kuvakoko joka toimii!
Instagram-markkinointi lähtee liikkeelle yritystilin luomisesta sekä tämän tilin seurantakoodin linkittämisestä yrityksen verkkosivuille. Seurantakoodi jäljittää markkinoinnista peräisin olevia asiakkaita ja vastaa osittain kysymykseen: tehoaako mainos? Kubla on rakentanut jo tuhansia Instagram-kampanjoita ja tietää tasan, millainen Instagram-markkinointi osuu ja uppoaa kohderyhmääsi. Ota meihin yhteyttä, mikäli tahdot menestyä!
Ota yhteyttä!Tyypillinen asiakkaamme saa hyviä tuloksia ja viihtyy kanssamme pitkään. Tuloksellinen tekeminen onkin kaiken tekemisemme keskiössä ja teemme kaikkemme, jotta markkinointinne tulokset paranevat kerta toisensa jälkeen.