Facebook-markkinointia suunnitellessa on hyvä miettiä jo valmiiksi minkälaista sisältöä sinne aikoo julkaista ja miten sen toteuttaa. Julkaise sisältöä jolla erotut Facebookissa kuulostaa ajatuksena yksinkertaiselta, mutta sen toteuttaminen voi olla haastavampaa. Vaikka Facebook onkin merkittävä markkinoinnin työkalu, on hyvä muistaa sen olevan ensisijaisesti kuitenkin sosiaalinen media. Yrityksesi ei kilpaile näkyvyydestä Facebookissa ainoastaan toisten yritysten ja medioiden markkinointitiimejä vastaan, vaan myös käyttäjien omien perheenjäsenten ja läheisten kanssa. Ymmärtämällä omaa kohdeyleisöään ja suunnittelemalla heille sopivaa yleisöä, on yrityksen huomattavasti helpompi erottua massasta.
Mitä on kiinnostava sisältö? Lyhyesti sanottuna se riippuu täysin kohdeyleisöstäsi. Hyvän Facebook-strategian luodaksesi sinun täytyykin tuntea kohdeyleisösi riittävän hyvin. Oli kyseessä sitten maksettu mainos tai orgaaninen postaus, haluat sisällön olevan sellaista jonka lukemiseen tai katsomiseen potentiaalinen asiakas on valmis käyttämään aikaansa ja lopettamaan selaamisen. Sisällön ei aina tarvitse koskea yritystäsi suoraan. Ymmärtämällä asiakkaittesi kiinnostuksen kohteita voit tuottaa heille sisältöä josta he ovat kiinnostuneita, vaikket suoraan mainostaisikaan omaa brändiäsi julkaisussa. Tuottamalla lukijalle kiinnostavaa ja/tai hyödyllistä sisältöä, luot heihin vahvempaa sidettä ja erotut massasta tuottamalla arvoa muutenkin kuin palveluillasi.
Haluatko aloittaa digitaalisen markkinoinnin tai tehostaa nykyistä tekemistä? Autamme mielellämme!
Kokeile rohkeasti erilaisia julkaisuja. Kuvat pomppaavat helpommin esille julkaisujen joukosta kuin tekstit. Voit linkata julkaisuusi artikkelin jonka uskot kiinnostavan seuraajiasi ja tuotat taas heille lisäarvoa julkaisullasi. Kirjoittamalla blogin voit auttaa heitä mahdollisessa ongelmassa ilman, että he joutuvat jonottamaan asiakaspalvelussa tai saatat antaa heille kokonaan uusia ideoita joita he eivät ole aiemmin tajunneet. Videot ovat monipuolinen ja tehokas tapa saada huomiota. Lyhyet noin kahden minuutin videot voivat olla samaan aikaan viihdyttäviä, informatiivisia ja ne on helppo katsoa, koska katsoja ei joudu sitomaan niihin paljoa aikaa. Videoissa on kuitenkin tärkeä huomioida, että sinun tulee koukuttaa katsoja jo ensimmäisten sekuntien aikana saadaksesi heidät katsomaan sen loppuun.
Luodessasi monipuolista sisältöä on helppo innostua liikaa ja onkin tärkeää muistaa mitä haluat viestiä brändilläsi. Sisältö saa olla niin rentoa tai asiallista kuin itse haluat ja koet hyväksi, mutta sinun täytyy huolehtia aina siitä, että se sopii brändiisi. Vaikka julkaisu ei suoraan liittyisi brändiisi on sen viestin oltava linjassa brändisi kanssa.
Aikatauluttamalla julkaisut etukäteen vältyt katkoilta julkaisuissasi, etkä löydä itseäsi tilanteista, joissa et kiireiltäsi ehdi postaamaan Facebookkiin. Käyttämällä aikatauluttamiseen työkalua kuten esimerkiksi MeetEdgar, pystyt aikatauluttamaan julkaisusi kuukausien päähän ja sinun on helppo seurata somekalenteriasi.
Kun luot itsellesi selkeät aikataulut julkaisemiseen ja tuotat sisältöä säännöllisesti, on sinulla suurempi todennäköisyys pitää asiakkaasi kiinnostuneita Facebook-sivustasi jolloin he myös suuremmalla todennäköisyydellä kiinnittävät huomiota markkinointimateriaaleihisi. Jos julkaisutahtisi on epätasainen, on sinun hankalampi pitää itsesi asiakkaan mielessä. Hyvä tapa toimia on suunnitella ja aikatauluttaa julkaisut noin kuukausi etukäteen, näin saat liikkumavaraa mikäli aikataulusi muuttuvat ja ehdit tarvittaessa reagoimaan mikäli joudut muuttamaan julkaisujasi.
Maailman paraskaan mainos ei ole ihmisten mielestä yhtä luotettava, kuin tutun ja luotettavan ihmisen suosittelu. Osallistamalla yleisöäsi saat aikaan dialogia niin itsesi ja asiakkaiden välillä, kuin asiakkaiden ja potentiaalisten asiakkaiden välillä. Luonnollisesti et pysty tätä keskustelua kontrolloimaan samalla tavalla kuin omaa brändiviestintääsi, eikä sinun kuulukkaan. Sinun tehtäväsi on tarjota tuote ja/tai palvelu joka täyttää kohderyhmäsi tarpeen niin hyvin, että he haluavat puhua siitä. Julkaisemalla sisältöä, joka rohkaisee ihmisiä osallistumaan keskusteluun, voit saada korvaamatonta huomiota ja mainontaa josta sinä et suoraan maksa senttiäkään. Tällaista sisältöä voi olla esimerkiksi erilaiset kilpailut ja arvonnat.
Nyt jäljellä on enää julkaisujen viimeinen vaihe, julkaise sisältöä jolla erotut Facebookissa. Se ei edelleenkään tule olemaan täysin yksinkertaista, mutta nyt sinulla pitäisi olla hieman paremmat eväät tämän toteuttamiseen. Pysymällä uskollisena brändillesi ja kohderyhmällesi, olemalla aktiivinen ja kokeilemalla rohkeasti on sinulla hyvät eväät menestyä Facebookissa. Jos Facebook-markkinoinnin maailma siitä huolimatta tuntuu edelleen pelottavalta, voit lukea muita blogejamme joissa kerromme lisää Facebookissa markkinoinnista tai ottaa suoraan meihin yhteyttä. Me Kublalla autamme mielellämme!
Ota yhteyttä!Tyypillinen asiakkaamme saa hyviä tuloksia ja viihtyy kanssamme pitkään. Tuloksellinen tekeminen onkin kaiken tekemisemme keskiössä ja teemme kaikkemme, jotta markkinointinne tulokset paranevat kerta toisensa jälkeen.