Kohdennettu mainonta on tämän päivän markkinointia. Kohdennettu mainonta varmistaa, että viestisi kohdennetaan juuri oikealle yleisölle, eikä hukkakontakteille. Kohdennettu mainonta lopettaa “jokaiselle jotakin” -markkinoinnin ja mahdollistaa, että eri kohderyhmille viestitään erilaisin viestein. Näin mainonta on tehokkaampaa. Lue alta lisää!
Mitä on kohdennettu markkinointi?
Kohdennetulla markkinoinnilla tarkoitetaan tänä päivänä sitä, että markkinointiviesti kohdistetaan tietylle yleisölle. Siinä, missä esimerkiksi tv-mainonta tavoittaa laajan, mutta aika määrittelemättömän yleisön, pyritään kohdennetulla markkinoinnilla tavoittamaan pieni, mutta se kaikista potentiaalisin kohderyhmä yrityksesi viestille. Kohdennettu mainonta on kerännyt suosiota, koska se on hyvin kustannustehokasta. Et maksa hukkakontakteista, eikä markkinoinninn tuloksia tarvitse arvailla, kun datasta pystytään suoraan lukemaan, miten yleisö reagoi viestiisi.
Kohdennetulla mainonnalla voi olla useita yleisöjä ja jokaiselle yleisölle voidaan räätälöidä erilainen viesti. Tämä parantaa edelleen mainonnan tuloksia. Jos olet esimerkiksi lemmikkieläinkaupan omistaja, voit lähestyä koiran omistajia ja kissan omistajia aivan eri viesteillä.
Minkälaisia kohdennuksia mainonnassa voidaan tehdä?
Mahdollisia yhdistelmiä on lukemattomia. Kohdentaa voidaan vaikkapa ihmisiin, jotka pitävät matkailusta, asuvat Pirkanmaalla ja ovat opiskelleet yliopistossa. Jos ajattelet, mitä kaikkea tietoa olet antanut itsestäsi Facebookissa tai LinkedInissä, niin kaikkia näitä tietoja voidaan käyttää myös kohdentamisessa. Mainontaa voidaan kohdentaa myös vaikkapa sivustollasi käyneisiin ihmisiin. Tätä jälkimmäistä tapaa kutsutaan retargeting-mainonnaksi. Asiantunteva mainonnan suunnittelija osaa kertoa, millaiset kohdennukset sopisivat sinun yrityksesi tarpeisiin.
Miten ja mistä voin ostaa kohdennettua mainontaa?
Kaikissa digikanavissa voidaan tehdä kohdennettua mainontaa. Parhaita kohdennetun mainonnan alustoja ovat esimerkiksi Facebook ja Instagram sekä LinkedIn. Myös display-mainontaa ostetaan tänä päivänä lähtökohtaisesti kohdennettuna. Kohdennetuksi mainonnaksi voidaan myös ajatella esimerkiksi eri aikakauslehdistä ostettu mainonta, tosin kohdennus on tällöin aika paljon ylimalkaisempaa kuin digitaalisissa kanavissa.
Mikä etuja kohdennettu mainonta tarjoaa yritykselle?
Kohdennetulla markkinoinnilla ei välttämättä tavoiteta koko Suomen kansaa. Ja siinä piileekin kohdennetun mainonnan idea. Kun mainonta kohdennetaan vain potentiaaliseksi miellettyyn ryhmään, ovat mainonnan tulokset yleensä parempia. Digitaalisten kanavien tuottama data pystyy nimittäin hyvin tarkasti todentamaan mainonnan tehokkuuden, kun taas perinteisten kanavien ja laajan kohderyhmän kanssa mittaaminen tahtoo olla vähän välillistä ja suuntaa-antavaa. Jos siis haluat tehostaa markkinointibudjettisi käyttöä, kokeile kohdennettua markkinointia.
Kohdennettu mainonta on kuulemma edullista, mihin se perustuu?
Kohdennettua mainontaa ostetaan digikanavissa eri tavalla kuin niin sanottua perinteistä mediaa. Ostamisen tapoja on useampia ja ne vaihtelevat kanavittain. Yhteistä ostamisen tavoille on se, että ne myötäilevät markkinoinnin päämääriä. Esimerkiksi Facebookissa voi ostaa mainontaa vaikkapa niin, että maksaa vain niistä klikeistä, jotka johtavat ostokseen yrityksesi verkkokaupassa. Display-mainontaa ostetaan usein impressioina eli näyttöinä, vaikka mainoksia näytettäisiin vain rajatulle kohderyhmälle. Facebookin klikkihinnoista ajantasaisinta tietoa saat asiantuntevalta mainonnan suunnittelijalta.
Kiinnostuitko? Jos haluat tehostaa mainosbudjettiasi ja tehdä tehokkaampaa markkinointia kohdennetun markkinoinnin keinoin, ota yhteyttä!