Käytätkö yrityksesi markkinointiin suosituinta videonjakosivustoa, YouTubea? YouTuben avulla yrityksesi voi tavoittaa kohdeyleisön helposti käyttämällä erilaisia mainosmuotoja ja kohdistus vaihtoehtoja. Kohdistaessasi videokampanjasi YouTubeen voit näyttää mainoksiasi ihmisille juuri siellä missä he ovat ja juuri oikeaan aikaan. On kuitenkin tärkeä hyödyntää kohdennusmahdollisuudet Youtubessa ja käyttää niitä oikein.
YouTubessa pystyt käyttämään useita eri kohdistustapoja, kuten demografiset ryhmät, kiinnostuksen kohteet, sijoittelut ja uudelleenmarkkinointiluettelot. Näiden kohdistustapojen avulla pystyt tavoittamaan tietyn, tarkoin rajatun yleisön. Pystyt myös ottamaan huomioon, keitä käyttäjät ovat, mistä he ovat kiinnostuneita ja millaista sisältöä he katsovat, näillä tiedoilla saat mainoksesi näkymään oikeille henkilöille. Seuraavaksi käymme läpi kohdennusmahdollisuudet Youtubessa hieman yksityiskohtaisemmin.
Demografisessa kohdennuksessa pystyt päättämään tavoittelemasi yleisön iän, sukupuolen tai vaikka perhetilanteen. Yrityksesi pystyy tavoittamaan potentiaaliset asiakkaat tehokkaammin ja mainokset näkyvät aiheesta kiinnostuneille juuri oikealla alueella. Demografiset tiedot pystyy myös rakentamaan yksityiskohtaisemmin näin voit tavoittaa käyttäjiä, joilla on yhteisiä, yleisiä piirteitä. Tähän voittaa esimerkiksi korkeakouluopiskelijat tai naimisissa olevat.
Pystyt kohdistamaan uudelleenmarkkinoinnilla. Pystyt ottamaan huomioon videoihin, verkkosivustoihin ja sovelluksiin perustuvaa uudelleenmarkkinointia. Tavoita katsojia sen perusteella, miten he ovat reagoineet videoihisi ja näytä mainoksia ihmisille, jotka ovat käyneet sivustollasi tai mobiilisovelluksessasi. Nämä ovat niitä asiakkaita, jotka ovat jo kiinnostuneita tuotteistasi tai palveluistasi.
Samankaltaisten yleisöjen kohdistamisen avulla voit näyttää mainoksia ihmisille, joilla on samanlaisia ominaisuuksia nykyisten uudelleenmarkkinointiluetteloidesi ihmisten kanssa. Tässä hyödynnetään datasta koostuvia luetteloita, joita YouTube tarjoaa. Nämä ovat tavallisimmin uudelleenmarkkinointi- tai asiakaskohdistusluetteloita. Näiden luetteloiden avulla voit laajentaa tehokkaimpien yleisöjen tavoittavuutta kohdistamalla mainontasi sellaisille uusille käyttäjille, joilla on samoja ominaisuuksia kuin näihin luetteloihin kuuluvilla käyttäjillä.
Haluatko mainostaa yritystäsi Googlessa tai saada tehot irti nykyisestä Google-tekemisestä?
YouTuben käytössä olevista yleisöluokkien ansiosta, pystyt kohdentamaan mainontaasi niin, että voit tavoittaa aiheesta kiinnostuneita ihmisiä silloinkin, kun he selaavat muita aiheita käsitteleviä sivuja. Kohdistaessa kiinnostusten kohteiden mukaan huomioit ne asiakkaat, jotka ovat jo sinun yrityksestä kiinnostuneita. Tässä myös huomioidaan ne joille on omat kiinnostuksen kohteet mielessä, eli ne jotka ovat osoittaneet kiinnostusta samankaltaisiin yrityksiin tai tuotteisiin tai elämäntapahtuma muutokset tuoneet kiinnostusta yritykseesi tai tuoteeseesi.
Asiakaskohdistuksen avulla voit käyttää online- ja offline-tietojasi tavoittaaksesi asiakkaita uudelleen ja ollaksesi vuorovaikutuksessa heidän kanssaan YouTuben haussa. Käyttämällä asiakkaidesi kanssa jakamiasi tietoja, asiakaskohdistus kohdistaa mainokset näille asiakkaille ja muille heidän kaltaisilleen asiakkailleen. Asiakaskohdistuksen avulla voit tavoittaa ja uudelleenaktivoida asiakkaitasi YouTubessa.
Sisältökohdistuksen avulla voit määrittää, missä haluat YouTube mainostesi näkyvän. Sijoittelusi näkyy YouTube-kanavilla tai videoilla. Aiheeseen kohdistamisen avulla voit kattaa suuren määrän valitsemiisi aiheisiin liittyviä videoita ja kanavia. Jos esimerkiksi kohdistuksen aihe on Autot, mainoksesi näkyy YouTubessa henkilöille, jotka katsovat autovideoita. Käyttämästäsi videomainosmuodosta riippuen voit näyttää videomainoksia avainsanojen perusteella. Avainsanat ovat sanoja tai lausekkeita, jotka liittyvät yleisöäsi kiinnostavaan YouTube-videoon, YouTube-kanavaan tai verkkosivustoon. Sisältökohdistuksella voit kohdistaa YouTube mainoksesi eri laitteille esimerkiksi tietokoneille, älypuhelimille tai muihin mobiililaitteisiin.
Kohdentaessa mainontaa löydät oikeat asiakkaat YouTubesta, jotka ovat kiinnostuneita yrityksestäsi tai tuotteestasi. Kohdennettu mainonta auttaa mainoksien personoimisessa kullekin yleisölle. Sen lisäksi että kohdistaminen selkeyttää mitä tuotteita tai palveluita näille yleisöille tulisi tarjota, auttaa se myös löytämään keinoja millä tavalla niitä kannattaa mainostaa. Kohdennetulla mainonnalla saat tuloksia jo pienemmillä budjeteilla, siksi on hyvin tärkeää tietää kenelle lähdet YouTubessa mainostamaan. Huolella tehtyjen kohdennusten avulla pystyt olemaan kustannustehokkaampi. YouTubesta saat hyvää tietoa ovatko mainoksesi toimivia, sillä siellä keretään koko ajan dataa katsojien toiminnoista. Kohdentaessasi mainontaa YouTubessa sinulla on hyvä tilaisuus tehdä uudelleenmarkkinointia ja näin saada asiakkaita palaamaan sivustollesi.
Kohdennuksia voi luoda eri kriteereiden perusteella kuten esimerkiksi kiinnostusten kohteiden tai iän perusteella. Kohdentaessasi YouTubessa voit mainonnalla tavoittaa kustannustehokkaasti potentiaalisia asiakkaita, erottua kilpailijoistasi ja lisätä myyntiä. Kun tiedät kohdennusmahdollisuudet Youtubessa, voit tavoittaa oikeat katsojat oikeaan aikaan.
Me Kublalla voimme olla avuksi, jos tunnet ettet tiedä mitä kohdennusmahdollisuuksista käyttää. Ota meihin yhteyttä ja selvitetään, kuinka voisimme auttaa yritystäsi YouTube kohdennetun mainonnan saralla!
Ota yhteyttä!Tyypillinen asiakkaamme saa hyviä tuloksia ja viihtyy kanssamme pitkään. Tuloksellinen tekeminen onkin kaiken tekemisemme keskiössä ja teemme kaikkemme, jotta markkinointinne tulokset paranevat kerta toisensa jälkeen.