YouTube videopalvelu
Ennen kuin alamme pohtia mitä kaikkea YouTube-mainonta pitää sisällään kerrataan lyhyesti mistä palvelusta on kyse? YouTube on internetin suosituin suoratoistovideopalvelu. Suomessa YouTube on toiseksi suosituin verkkosivusto heti Googlen jälkeen. YouTubeen ladataan joka minuutti huikeat 100 tuntia videosisältöä.
Miksi YouTube-mainontaa Suomessa?
YouTuben videot tavoittavat jo puolet suomalaisista viikoittain. Puhutaan siis erittäin laajasta peitosta. Videoita myös katsovat kaikenikäiset joten markkinoijan silmissä kyseessä on hyvinkin potentiaalinen kanava.
YouTube-markkinointi on kustannustehokasta, tarkasti kohdennettavissa ja tuloksellista.
- Kustannustehokasta: maksat vain silloin kun YouTube-mainoksiisi osoitetaan kiinnostusta. Mainosvideota esim. katsotaan yli 30 sekuntia tai sitä klikataan. Hyvin toteutettuna YouTube-mainonnan hinta voi painua hyvinkin alas. Lisäksi videot jäävät YouTubeen katsottaviksi vielä maksetun YouTube-mainonnan jälkeenkin.
- Tarkasti kohdennettavissa: YouTubessa on valtava määrä sisältöä mikä tekee siitä samalla hyvin laajasti tavoittavan kanavan. Koska sisältöä on paljon (ja sitä tulee koko ajan lisää) on tärkeää tiedostaa, että YouTube-mainonnassa on mahdollista ja järkevää kohdentaa oma mainosvideo eri kriteerein. Oikea kohdennus mahdollistaa tuloksellisen YouTube-mainonnan tekemisen erittäin kustannustehokkaasti.
Kohdentaa voit muun muassa maantieteellisillä kriteereillä, kiinnostuksen kohteiden mukaan, avainsanoilla ja demografisilla kriteereillä (ikä, sukupuoli ja perhetilanne).
- Tuloksellista: tavoitat yrityksellesi merkityksellisen yleisön ja saat laajaa näkyvyyttä brändillesi. Saat kävijöitä verkkosivuillesi ja yhteydenottoja. Voit tukea ostopäätöksiä tai ohjata asiakkaitasi suoraan ostoksille. Voit promota uusia tuotteita tai palveluita. Kaiken tämän voit saavuttaa erittäin edullisella näyttöhinnalla.
Eikä siinä vielä kaikki! Voit optimoida eli muokata kampanjoitasi parhaiden tulosten saavuttamiseksi. Voit testata erilaisia sisältöjä erilaisilla kohderyhmillä. Pystyt reagoimaan tuloksiin nopeasti ja tekemään päätöksiä dataan pohjautuen.
Haluatko aloittaa digitaalisen markkinoinnin tai tehostaa nykyistä tekemistä? Autamme mielellämme!
Lue tarkemmin digitaalisen mainonnan palveluistamme ja ota rohkeasti yhteyttä.
Milloin on oikea aika aloittaa YouTube-mainonta?
YouTubessa mainostavien pienten ja keskisuurten yritysten määrä on kaksinkertaistunut viimeisen kahden vuoden aikana (lähde: youtube.com). Suuri osa yrityksistä ei kuitenkaan vielä hyödynnä YouTube-mainonnan potentiaalia. Kynnys aloittamiseen kannattaakin pitää matalana. Saatat muuten huomaamattasi ohittaa yrityksellesi juuri nyt hyvin toimivan kanavan.
Siispä miten aloittaa YouTube-mainonta?
Kaikilta yrityksiltä ei löydy valmiita mainosvideoita. Yksi vaihtoehto on perustaa yrityksellesi oma YouTube-kanava, tämä ei maksa mitään. Kanavalle voit luoda pidempää videosisältöä, esimerkiksi esittelyvideoita tarjoamistasi palveluista tai ohjevideoita tuotteistasi. Nämä sisällöt sekä sitouttavat olemassa olevia asiakkaitasi että houkuttelevat uusia asiakkaita tutustumaan tarjontaasi. Kanavallesi taas voit ohjata kävijöitä maksetun YouTube-mainonnan avulla, lyhyemmillä mainosvideoilla.
Tänä päivänä videoiden tuottaminen ei jää kiinni oikeanlaisen laitteiston puuttumisesta. Jokaiselta löytyy takataskusta laadukas kuvauslaite: älypuhelin.
Voit siis kuvata itse videoita. Kerro omin sanoin tarjoamistasi tuotteista ja/tai palveluista. Kukapa muu kuin sinä tai yrityksesi edustaja olisi niistä uskottavampi kertomaan? Muista muutama asia videota kuvatessa:
- Mainitse yrityksesi tai palvelusi/tuotteesi nimi heti videon alussa sillä kaikki eivät katso videota loppuun saakka.
- Muista toimintakehotus eli mitä haluat asiakkaidesi tekevän videota katsottuaan? Kenties ottavan yhteyttä, siirtyvän suoraan verkkokauppaasi tai katsovan lisää videoita YouTube-kanavallasi.
- Vaikka aluksi voi jännittää niin rentoudu ja nauti videon tekemisestä. Kukaan ei ole seppä syntyessään!
YouTube-mainoskampanjan rakentaminen
Löytyykö sinulta jo valmiita mainosvideoita tai onko suunnitelmissa tehdä niitä? Voit myös ladata yrityksesi YouTube-tilille mainosvideoita ja lähteä tekemään YouTube-markkinointia. Tämä onnistuu Google Ads -tilin kautta (ent. Google Adwords) missä voit rakentaa YouTube-mainoskampanjoita. Jos yritykseltäsi ei Google Ads -tiliä vielä löydy niin on se nopea perustaa.
Jos taas aikaa ei riitä kaikelle tekemiselle niin ole rohkeasti yhteydessä Kublan asiantuntijoihin. Mietitään yhdessä teille parhaiten sopiva ratkaisu!
Ota yhteyttä!