Konversio tarkoittaa jonkun halutun toiminnon tapahtumista yrityksesi kotisivuilla. Esimerkiksi puhelinsoittoa kotisivuiltasi. Eli asiakas on tullut esimerkiksi matkapuhelimellaan sivuillesi ja klikkaa matkapuhelimesta vaihteesi numeroa ja tämä on yksi esimerkki konversiosta. Konversio siis yleisimmin mittaa mainonnan tuottavuutta yrityksesi kotisivuilla.
Miksi konversioita on tärkeää mitata yrityksesi sivuilla?
Yleisimmin konversiolla tarkoitetaan jotain kaupallisesti kannattavaa toimenpidettä sivuillasi. Tästä syystä jokainen konversio on tärkeää mitata. Se on ainoa tapa saada mitatuilla tuloksilla lisää tuloksia. Eli mittaamalla voit panostaa markkinointiin käyttämäsi eurot tuottavimpiin kanaviin ja siksi konversio on jokaiselle yritykselle tärkeä ohjaava tekijä markkinoinnissa.
Alla on esimerkkejä tärkeimmistä konversioista:
- Lomakkeen täyttäminen
- Suoritettu osto verkkokaupassa
- Valitun sivun katsominen, kuten yhteystiedot-sivu
- Soittaminen sivuston puhelinnumeroa klikkaamalla (yleisimmin siis mobiilikäyttäjä, mutta myös tietokoneella voidaan soittaa puhelinnumeroa klikkaamalla)
- Sähköpostin lähettäminen linkkiä klikkaamalla sivuiltasi
- Videon katsominen
- Tuotteen laittaminen ostoskoriin (verkkokauppa)
- Uutiskirjeen tilaaminen
- Ajanvaraus
Konversio määritellään erikseen jokaiselle yritykselle sopivimmalla tavalla. Vain harvalla yrityksellä on verkkokauppaa ja näin ollen tärkeimpiä mittareita on yleisimmin yhteydenottolomakkeet, sähköpostien lähetykset ja puhelinsoitot. Ei siis haittaa, vaikka et pääsekään suoraan mittaamaan verkkokaupan tuottamia euroja.
Miten konversioita mitataan?
Konversio mitataan Google Analyticsissa ja jokainen konversio määritellään erikseen analytiikkaan. Mikäli siis haluat seurata lomakkeen lähettämisiä, sekä sivujesi kautta tulleita puhelinsoittoja, niin yritykselläsi on kaksi konversiota määritelty analytiikkaan. Voit lisätä näiden kahden lisäksi esimerkiksi uutiskirjeen tilaamiset ja videon katsomiset seurantaan. Näin yritykselläsi olisi jo neljä konversiota seurannassa.
Konversio on siis mahdollista laittaa Google Analyticsissa seurantaan ja tämän osaa yleisimmin verkkosivujesi ylläpitäjä. Jokainen konversio on muutaman minuutin homma laittaa seurantaan, eli älä jää odottelemaan vaan määrittele heti jokainen tärkeä konversio sivuillesi seurantaan.
Suosittelen myös seuraamaan jokaista tapahtunutta konversiota kuukausittaisesta raportista. Mikäli et seuraa mistä kanavasta konversiot tulevat, niin on vaikea määritellä mikä markkinoinnin kanava on yrityksellesi tuottavin. Seuraa siis tarkasti ja kuukausittain mainontasi tehokkuutta ja panosta tuottavimpiin kanaviin, niin markkinointibudjettisi pysyy pienempänä.
Haluatko aloittaa digitaalisen markkinoinnin tai tehostaa nykyistä tekemistä? Autamme mielellämme!
Lue tarkemmin digitaalisen mainonnan palveluistamme ja ota rohkeasti yhteyttä.
Mikä on hyvä konversioprosentti?
Verkkokaupassa voidaan pitää hyvänä konversioprosenttina esimerkiksi 1-3% konversiota. On hyvä kuitenkin muistaa vain harvalla yrityksellä olevan verkkokauppaa. Mikäli esimerkiksi teet yritysten välistä kauppaa (b2b), niin hyvänä konversioprosenttina voidaan pitää alle yhden prosentin konversioprosentteja.
Tärkeintä on aina saada tuottoa markkinoinnin panostuksilla, mutta on tärkeää muistaa ettei jokaista yhteydenottoa voida mitata. Käytännössä vain verkkokaupalla voidaan suoraan osoittaa markkinoinnin suora tuottavuus. Muissa tapauksissa on tärkeä pitää markkinoinnin palavereissa myös myynnin esimiestä, tai myyjää mukana jolloin saadaan tietoa myös suoraan asiakasrajapinnasta markkinoinnin toimivuudesta.
Miksi konversio on tärkeä mittari ja miten niitä voi saada lisää?
Käytännössä konversioilla mitataan markkinointisi suoraa yhteyttä yrityksellesi tuleviin yhteydenottoihin ja niistä tuleviin kauppoihin. On siis tärkeää mitata konversiota, koska näin saat jatkuvasti parempaa tulosta markkinoinnillasi.
Voit saada lisää konversioita niin perinteisellä myyjiesi tekemällä markkinointi- ja myyntityöllä, kuin myös digitaalisella markkinoinnilla. Näistä vaihtoehdoista digitaalista markkinointia on varmasti helpompi ja edullisempi skaalata tulosten valossa ilman pitkää sitoutumista.
Yleisimpiä ja nopeimpia tapoja saada lisää konversioita ovat Google Ads-mainonta ja sosiaalisen median mainonta. Näiden välillä on melko nopeaa tarkistaa kumpi sopii yrityksellesi paremmin ja Google Ads-mainonnan hakumäärät sinun toimialasi tuotteilla voidaan tarkistaa esimerkiksi Googlen omasta työkalusta. Näin voidaan tarkistaa kuinka usein palveluitasi etsitään kuukausittain ja kuinka paljon yhden asiakkaan saaminen sivuillesi maksaa. Yleensä yksi uusi asiakas sivuillesi maksaa välillä 1€ - 5€. Sosiaalisen median avulla voit saada kävijöitä sivuillesi jopa muutamalla kymmenellä sentillä ja Google Ads-mainontaan verrattuna voit tavoittaa huomattavasti suuremman osan asiakkaistasi sosiaalisen median, kuten Facebookin, Instagramin ja LinkedInin avulla.
Lue lisää Google Ads-mainonnasta täältä.
Lue lisää some-markkinoinnista täältä.
Ota yhteyttä!