Olethan asettanut verkkopalvelullesi tai mainoksellesi jonkin tavoitteen, jonka haluat kävijän toteuttavan? Mikäli tavoitetta ei vielä ole, on sellainen aika asettaa. Tavoite voi olla esimerkiksi yhteydenottopyynnön jättäminen, tuotteen ostaminen tai simppeli linkin klikkaus. Tätä on konversio-optimointi PK-yrityksen markkinoinnissa.
Konversio-optimoinnin (CRO, Conversion Rate Optimization) tarkoituksena on tehdä esimerkiksi yrityksen verkkosivusta tai -kaupasta mahdollisimman tuottava, jotta samalla asiakasmäärällä vaikkapa verkkokauppa tuottaa enemmän myyntiä. Kyseessä on yksi parhaimmista työkaluista verkkopalvelun sekä mainonnan kehittämiseen ja sen myötä yrityksen myynnin kasvattamiseen. Luettuasi tämän blogiartikkelin tahdot intopinkeänä päästä tekemään konversio-optimointia, usko pois! Kubla kertoo sinulle seuraavaksi optimoinnin aakkoset.
Konversio-optimointi käsitteenä saattaa aueta paremmin, kun tiedät, mitä konversiolla ylipäätään tarkoitetaan. Konversio voi olla esimerkiksi osto yrityksen verkkokaupassa tai yhteydenottolomakkeen lähetys verkkosivuilla. Tätä toivottua toimintaa halutaan parantaa eli optimoida. Näin syntyy konversio-optimointi, jonka tarkoituksena on tehdä yrityksen verkkosivusta tai -kaupasta jatkuvasti parempi paikka toteuttaa kyseinen haluttu toiminta.
Konversiota optimoimalla pyritään kasvattamaan konversioprosenttia (Conversion Rate). Vaikka asiakasmäärä ja keskiostos pysyisivät samana konversioprosentin kuitenkin kasvaessa, on optimoinnissa usein onnistuttu. Korkean konversioprosentin tavoitteleminen on järkevää ainoastaan silloin, kun tuote on hinnoiteltu kuluihin nähden sopivalle tasolle.
Otetaan esimerkiksi verkkokauppa, jonka konversioprosentti on jumittunut ykköseen. Tuottoa tulee tuhannesta asiakkaasta 500 €. Mikäli konversio-optimointi tehdään oikein, voidaan tästä samalla keskiostossummalla ostavasta asiakasjoukosta saada jopa 5000 € tuotto – konversioprosentti täytyy hinata konversio-optimoinnilla ylös noin kymmeneen prosenttiin. Kun verkkokaupasta tehdään asiakkaille miellyttävämpi ja houkuttelevampi, on sillä mahdollista tehdä enemmän rahaa.
Heti alkuun on syytä miettiä, mikä on mainonnan tavoite. Kuten verkkopalvelun konversio-optimoinnissa, voidaan myös mainonnan konversioksi laskea esimerkiksi mainoksen painikkeen klikkaus, tuotteen osto verkkokaupasta tai yhteydenotto. Konversiot ovat määriteltyjä tuloksia, jotka voidaan ottaa tavoitteeksi muun muassa Google Ads -kampanjaa tehdessä.
Kyseisellä mainosalustalla tehdyn mainoksen tuloksia on mahdollista seurata Googlen oman konversioseurannan avulla. Kun tulosten määrä suhteessa kävijöihin on tiedossa, pystytään mainosalustalta tarkastelemaan konversioprosenttia. Konversio-optimointi auttaa erottamaan toimivat, konversioita aikaansaavat mainokset huonommista mainoksista, joita optimoinnin avulla voidaan myös kehittää erityisen hyvin toimivista mainoksista mallia ottamalla.
Nyt tiedät, että konversio-optimointi on raivannut syystäkin tiensä kaikkien huulille. Mitkä ovat askeleet, jotka vievät todennäköisimmin perille kuivin jaloin? Pyydä Kubla rohkeasti apuun, mikäli tunnut eksyvän kuivalta polulta mutaiselle maalle. Tätä konversio-optimointi on käytännössä:
Konversio-optimoinnilla verkkopalvelusta pyritään tekemään paras mahdollinen. Verkkosivu tai -kauppa suunnitellaan alusta alkaen tavoitetta silmällä pitäen sellaiseksi, että se houkuttelee asiakkaan tekemään halutun toiminnon. Verkkosivulle määritellään myös tärkeät ja toimivat avainsanat, jotta sivu löytyy hyvin. Sivuille kannattaa sijoittaa kiinnostavia sisältöelementtejä, kuten blogiartikkeleita, kuvia ja videoita, joiden tarkoitus on kasvattaa konversioprosenttia. Sivuilla on järkevää tuoda esille myös referenssejä aiemmista asiakastöistä tai asiakkaiden palautteita tuotteista, sillä ne kasvattavat kävijän luottamusta. Luottamus on tärkeä askel siihen, että asiakas tekee halutun toiminnon.
Web-analytiikkaa hyödyntämällä saadaan esiin sivuston ongelmakohdat ja huomataan muun muassa ne sivut, jotka keräävät liikennettä eniten. Verkkopalvelun kehittäminen on avainasemassa konversio-optimointia tehdessä, eikä kehitystyö onnistu ilman analytiikkaa.
Konversio-optimointi on käytännössä myös verkkopalvelun tai mainoksen testaamista. A/B-testaus esimerkiksi verkkosivulla toimii siten, että kahta tai useampaa muutosta kokeillaan sivustolla samaan aikaan. Näin saadaan selville, tuovatko muutokset sivustolle parannusta vai heikennystä. Mainonnan A/B-testauksella onnistuu esimerkiksi Facebook-mainoksen eri sijoittelupaikkojen vaikutuksen kokeileminen. Myös vaikkapa kuvaa, otsikkoa tai toimintokutsua voidaan testata tehokkaasti.
Mainoksen toimivuutta testatessa kannattaa testattaviin mainoksiin tehdä vain yksi muutos. Muutoksen ei tarvitse olla radikaali, vaan se voi olla esimerkiksi alennusprosentin mainitseminen mainoksen otsikossa, tai “Lue lisää” -painikkeen vaihtaminen “Varaa nyt” -painikkeeseen.
Konversio-optimoinnin mallit auttavat tekemään kehityksestä systemaattista. Tällaisesta mallista toimiva esimerkki on WiderFunnelin LIFT. Kyseinen malli keskittyy sivuston konversioprosenttiin vaikuttaviin avaintekijöihin, joita on kuusi. Tekijät voidaan jakaa konversiota parantaviksi ja niitä heikentäviksi tekijöiksi: esimerkiksi uskottava arvolupaus houkuttelee asiakkaan ostamaan, kun taas laskeutumissivulta löytyvät ylimääräiset linkit ja oleellisen kannalta turhat, huomiota herättävät elementit ovat konversiota heikentäviä häiriötekijöitä.
Vaikka itse olisitkin sitä mieltä, että yrityksesi verkkokaupan navigaatio on selkeä, saattaa asiakkaasi ajatella toisin. Asiakaspalautteita kannattaa kuunnella korva tarkkana ja kysyä heiltä rohkeasti mielipidettä esimerkiksi verkkopalvelun käyttömukavuudesta ja toimivuudesta. Asiakastutkimuksen tarkoituksena on selvittää asiakkaiden tyytyväisyyttä ja saada selville ne ongelmakohdat, joihin toivotaan parannusta. Parhaiten asiakas kuitenkin tuntee itse itsensä – mikäli hän sanoo, että ostamista helpottaisivat tarkemmat tuotekategoriat verkkokaupassa, kannattaa sitä todella harkita.
Pienten ja keskisuurten yritysten budjetti voi olla hyvinkin rajallinen. Ilman konversio-optimointia mainontaan sekä toiminnan kehittämiseen sijoitetut eurot voivat täysin huomaamatta kohdistua sellaisiin asioihin, joihin rahan käyttäminen ei loppujen lopuksi tuo toivottua tulosta. Esimerkiksi huonolla kuvalla tehty Facebook-mainos olisi voitu estää ja rahat käyttää paremmin, mikäli konversio-optimointia olisi tehty käytännössä A/B-testauksen muodossa.
Pienen yrityksen verkkokauppaliikenne saattaa olla alkuun vähäistä, mutta konversio-optimoinnin avulla tästä vähäisemmästäkin asiakasmäärästä on mahdollista kerätä moninkertaisesti parempi tuotto. Konversioiden optimoinnin tärkeys siis korostuu pienten ja keskisuurten yritysten kohdalla.
Oletko valmis optimoimaan? Hienoa! Ota haltuun ainakin web-analytiikka ja muista tehdä asiakastutkimuksia, joiden avulla opit tuntemaan asiakkaasi ja kehittämään palvelua heille sopivaksi. Mikäli tavoitteena on yhä useamman potentiaalisen asiakkaan houkutteleminen maksavaksi asiakkaaksi, tekee oikein tehty konversio-optimointi tulosta. Usein ammattilaisen jeesille on tarvetta, sillä suurimmalle osalle yrityksistä kaikki tämä on aivan uutta. Älä aikaile, vaan tartu luuriin ja näpyttele näytölle numero 029 3700 290 – Kubla on täällä sinua varten!
Ota yhteyttä!Tyypillinen asiakkaamme saa hyviä tuloksia ja viihtyy kanssamme pitkään. Tuloksellinen tekeminen onkin kaiken tekemisemme keskiössä ja teemme kaikkemme, jotta markkinointinne tulokset paranevat kerta toisensa jälkeen.