Facebook. Nuoren Harvard-opiskelijan idea, josta on kasvanut äärimmäisen arvokas työkalu digimarkkinoinnin työkalupakkiin. Oikein toteutettuna Facebook-mainonta voi nostaa markkinointisi uudelle tasolle, mutta mitä on oikein toteutettu Facebook-mainonta ja mitä se vaatii? Tässä on Kublan Facebook ABC joka vastaa näihin kysymyksiin.
Tässä blogissa annamme suuntaviivat siihen, mitä Facebookin kanssa onnistuminen vaatii ja miten onnistumista voidaan mitata. Tulemme puhumaan yleisöstä, onnistumisen mittareista, budjetista sekä sisällöstä. Blogin avulla saat paremman ymmärryksen Facebook-mainonnan vaatimuksista ja voit paremmin suunnitella sinulle sopivan toteutuksen.
Tunnista yleisösi
Jos markkinoit tuotettasi kaikille, et yleensä markkinoi sitä kenellekään. Äärimmäisen kliseinen lause, mutta täysin paikkansa pitävä. Onnistuaksesi tehokkaasti Facebook-mainonnassa tulee sinun ymmärtää mikä on yleisösi. Älä käytä samoja mainoksia jokaista asiakasta varten, vaan luo yksilöllisiä kampanjoita erilaisille kohderyhmille. Viesti joka toimii tavoitellessasi uusia asiakkaita jotka eivät vielä tunne brändiäsi, ei välttämättä toimi samalla tavalla asiakkaille, jotka ovat jo vierailleet verkkosivuillasi ostamatta mitään. Ymmärtämällä kohderyhmien erot, voit tehostaa markkinointiasi ja parantaa tuloksiasi.
Onnistumisen mittarit
Ennen kuin puhumme budjetista, on meidän kuitenkin ymmärrettävä mitä onnistuminen tarkoittaa. Lyhyesti kiteytettynä se riippuu täysin tavoitteistasi. Varaston tyhjentämiseksi luodulla alennuskampanjalla on täysin eri tavoite, kuin brändin tunnettavuuden kasvattamiseen tähtäävällä kampanjalla, joten onnistumisen mittaritkin ovat hyvin erilaiset. Kampanjaa valmistellessasi sinun tulee ymmärtää, toimiiko onnistumisesi mittarina Facebook-sivusi uudet tykkääjät, mainoksista kotisivuillesi päätyneet potentiaaliset asiakkaat, vai ostopäätökseen päätyneet asiakkaat. Facebook Ads Managerin avulla voit mitata muun muassa sitä, paljonko mainoksesi saa näyttökertoja, kuinka suuri osa mainoksen nähneistä klikkaa sitä tai vaikkapa sitä kuinka moni mainoksen nähneistä päätyy ostamaan tuotteitasi. Dataa on saatavilla paljon, joten on tärkeää ymmärtää mikä data on kyseessä olevan kampanjan kannalta relevanttia.
Onnistuaksesi Facebook-mainonnassa täytyy sinun tietää kuinka paljon olet valmis käyttämään rahaa siihen kuukausittain. Budjetissa tulee myös huomioida testaamisen mahdollisuus mainoksille. Harva onnistuu luomaan täydellisen mainoskampanjan ensimmäisellä yrityksellään, ja siksi on tärkeää varata budjettia siihen, että voit rohkeasti testata mikä toimii. Tee rohkeasti useita versioita mainoksesta löytääksesi parhaan mahdollisen variaation jota voit lähteä kehittämään entisestään.
Seuraamalla mainoksiasi ja niiden saamia tuloksia opit nopeasti tunnistamaan mitkä mainokset saavat aikaan parempia tuloksia kuin muut, ja voit allokoida budjettiasi sen mukaisesti. Tätä tehdessä on kuitenkin tärkeä muistaa, että asiakkaan yrityksellesi tuottama arvo ei ole aina sama. Vaikka kohderyhmä A vaatisi enemmän rahaa yhtä konversiota kohden, saattaa heidän keskimääräisen ostonsa arvo olla enemmän kuin kohderyhmä B:n. Siksi onkin tärkeää ymmärtää asiakkaittesi tuottama arvo ennen kuin alat allokoida budjettia eri kohderyhmien välillä.
Mitä julkaiset
Sisällön merkitystä ei voi korostaa liikaa Facebook-mainonnassa. Kiinnittääksesi kohdeyleisösi huomion, on sisällön oltava laadukasta ja relevanttia. Mainoksen otsikon on oltava riittävän hyvä, että mainoksen näkijä haluaa lukea loputkin. Huomion kiinnittävä ja kontekstiin sopiva kuva tai video auttaa mainostasi eroamaan massasta ja oikea Call to action saa ihmiset klikkaamaan mainostasi. Jälleen kerran sinun tulee ymmärtää, mille kohdeyleisöllesi olet tätä mainosta näyttämässä luodaksesi parhaan yhdistelmän relevanttia sisältöä ja miellyttävää visuaalisuutta.
Eväät onnistumiseen
Nyt olet saanut pienen katsauksen onnistuneen Kublan Facebook ABC:hen ja sinulla on paremmat edellytykset onnistua siinä. Nämä eivät ole ainoat tärkeät aspektit Facebook-mainonnassa, mutta näillä peruspalikoilla sinä saat paremman kuvan kokonaisuudesta ja siitä mihin kaikkeen sinun on valmistauduttava suunnitellessasi Facebookiin siirtymistä markkinoinnissa. Jos kuitenkin haluat luottaa Facebook-mainontasi alan ammattilaisten käsiin ja varmistaa, että rahasi saavat vastinetta, kannattaa sinun pitää Kubla mielessä.
Digimarkkinointi yhteistyön aloitus uuden kumppanin kanssa on aina iso juttu. On tärkeää, että tavoitteesi määritellään ja yrityksesi suunnitelmat käydään yhdessä läpi. Kublassa me alussa asti pidämme huolta, että meillä on sama suunta mitä kohden lähdemme yhdessä työskentelemään. Käymme yhteistyön aloituksessa läpi mitä haluat raporteistasi irti ja toiveesi mitä haluat yhteistyöllä saavuttaa. Pidämme myös huolta että […]
Tyypillinen asiakkaamme saa hyviä tuloksia ja viihtyy kanssamme pitkään. Tuloksellinen tekeminen onkin kaiken tekemisemme keskiössä ja teemme kaikkemme, jotta markkinointinne tulokset paranevat kerta toisensa jälkeen.