Laskeutumissivu on tuloksellisen digitaalisen markkinoinnin tärkeimpiä tekijöitä. Asiakas ohjataan mainoksesta aina sivustollesi, mutta vielä tehokkaampia tuloksia saadaan mikäli asiakas ohjataa tarkasti määritellylle laskeutumissivulle. Laskeutumissivun tavoite on tarkasti määritelty ja yleisin tavoite on saada asiakas ottamaan yhteyttä laskeutumissivullesi saapuessaan. Asiakasta ei siis kannata ohjata mainoksesta suoraan yrityksesi etusivulle ellei kyse ole todella geneerisestä bannerimainoksesta.
Tehokas laskeutumissivu
Hyvä laskeutumissivu saa asiakkaan tekemään haluamasi toimenpiteen kuten esimerkiksi tilaamaan yrityksesi uutiskirjeen, ottamaan yhteyttä sähköpostilla, soittamalla tai yhteydenottolomakkeella. On kuitenkin muistettava, että suuri osa laskeutumissivullesi tulleista asiakkaista ei aiemmin tuntenut yritystäsi,ellet ole jo merkittävästi nostanut tunnettuuttasi potentiaalisten asiakkaidesi keskuudessa.
Mitä hyvä laskeutumissivu pitää sisällään?
Laskeutumissivulla on tärkeä merkitys mainonnassa ja mainonnan ”konvertoitumisessa” eli halutun toimenpiteen täyttymisessä. Tärkeimpinä seikkoina laskeutumissivustossa tulisi huomioida muun muassa nämä seikat:
- Älä lisää ylimääräisiä linkkejä (pidetään asiakas laskeutumissivuilla ja ohjataan ottamaan yhteyttä)
- Kuvaa selkeästi palvelun tuottamat hyödyt
- Pidä asiakkaan edut aina mielessä sekä kuvissa ja sisällöissä
- Muistuta asiakasta siitä mitä hän menettää ellei juuri nyt ratkaise ongelmaansa
- Anna suoria kehoituksia yhteydenottoon useissa sivun vaiheissa ja etenkin lopussa
Miten laskeutumissivu rakennetaan?
Laskeutumissivu voidaan rakentaa yleisimmin hyvin yksinkertaisesti kopioimalla nykyisen sivustosi välilehti uudeksi sivuston osaksi. Tämä tapahtuu muutamalla klikkauksella esimerkiksi WordPress-sivustoa käyttämällä, joka on maailman suosituin kotisivuihin käytetty ohjelmisto.
Mikäli verkkosivustosi muokkaaminen on vaikeaa, niin voit myös käyttää esimerkiksi LeadPages-ohjelmistoa, joka ei myöskään tarvitse koodaamisen ihmeellisiä taitoja vaan saat yrityksesi näköisen laskeutumissivun muutamalla klikkauksella.
Checklist laskeutumissivua rakentaessasi
Tässä vielä kertauksen vuoksi muutamia seikkoja, jotka on hyvä huomioida rakentaessasi tehokasta laskeutumissivustoa yrityksellesi.
- Mieti tavoite eli haluatko esimerkiksi yhteydenottoja, uutiskirjeen tilauksia vai kenties esitteen latauksia.
- Optimoi laskeutumissivu Googlelle ymmärrettäväksi. Näin tulet varmistamaan, että Google-mainontasi tulee olemaan edullisempaa ja lisäksi saan sivuillesi orgaanisesti, eli ilmaiseksi liikennettä Googlesta.
- Älä käytä liian suuria kuvia, tai muita häiritseviä tekijöitä. Suuri osa asiakkaista käyttää matkapuhelimia sivustoillasi ja he ovat tulleet mainoksestasi sivuillesi tutustumaan lisää aiheeseen, joka heitä kiinnostaa. Käytä siis kuvia, mutta pidä huoli sisällöstä ja ohjaa asiakas yhteydenottoon tai muuhun haluamaasi tavoitteeseen.
- Jäsennä sisältö selkeästi ja helposti luettavaksi. Asiakkaat ovat jatkuvasti kärsimättömämpiä verkossa vieraillessaan ja laskeutumissivu on tärkeää suunnitella hyvin jäsennellyksi ohjaamaan asiakas haluttuun tavoitteeseen.
- Älä tarjoa liikaa vaihtoehtoja. Asiakas haluaa kuulla ratkaisun yksinkertaisessa muodossa ja päästä helpolla. Älä siis anna liian montaa vaihtoehtoa, koska tämä jättää suurimman osan asiakkaista miettimään vaihtoehtoja ja pahimmassa tapauksessa tutustumaan myös kilpailijoiden palveluihin.
- Puhu ymmärrettävin termein. Älä siis käytä oman toimialasi sanastoa, joka ei välttämättä ole asiakkaallesi tuttua. Puhu hyvin yksinkertaistetuin termein ja käytä tärkeimpänä sisältönä asiakkaan saavuttamia etuja kun hän päätyy juuri sinun yrityksesi tuotteeseen tai palveluun.
- Muista asiakkaan etu. Asiakasta kiinnostaa vain hänen oma saamansa etu ja tästä varmistuessaan hän suurella todennäköisyydellä päätyy ottamaan yhteyttä yritykseesi. Kerro siis aina asiakkaan näkökulmasta kiinnostavista seikoista ja eduista, mutta varo oman yrityksesi palvelun kehumista tai luettelomaista esittelyä.
- Kerro tyytyväisistä asiakkaistasi. Mikäli et ole vielä hankkinut tyytyväisistä asiakkaistasi esittelyitä yrityksesi verkkosivuille niin nyt on hyvä aika aloittaa. Potentiaaliset asiakkaasi lukevat mieluusti tyytyväisten asiakkaidesi kokemuksia ja suositteluita. Älä siis luotava vain ”minä puheeseen” vaan nosta rohkeasti asiakkaidesi onnistumisia esille.
- CTA eli call to action. Tämä tarkoittaa suoraa kehotetta haluttuun toimenpiteeseen, kuten tilaamaan uutiskirje tai ottamaan yhteyttä yrityksesi kotisivuilta tai laskeutumissivulta löytyvällä yhteydenottolomakkeella.
Mikäli vielä mietit miten tehokas laskeutumissivu rakennetaan, niin ota yhteyttä nyt. Tehdään tuloksia myös teidän yritykselle, kuten kymmenille muillekin yrityksille myös tänään olemme tehneet.
Ota yhteyttä!