Mainoksen hinta digimarkkinoinnissa määräytyy paljolti yrityksen toimialan ja käytetyn kanavan perusteella. Esimerkiksi pankkien toimialalla mainoksen hinta voi olla jopa 20 euroa. Pidätkö tätä kalliina? Yhdysvalloissa sama mainos maksaa 500 euroa. Hinnat nousevat myös Suomessa joten on hyvä varautua kilpailun kovenevan vuosittain ja näin myös on käynyt kaikissa digimarkkinoinnin kanavissa viimeiset kymmenen vuotta. Mainoksen hinta määräytyy siis kilpailun mukaan kanavasta riippumatta.
Yrityksen mainoksen hinta määräytyy kanavan pohjalta mutta otetaan ensimmäisenä esimerkkinä maailman suosituin hakukone Google. Google generoi suurimman osan yritysten yhteydenotoista ja kaupoista digimarkkinoinnin osalta joten on hyvä perehtyä ensimmäisenä siihen mikä on yrityksesi mainoksen hinta Googlessa.
Tämän voi selvittää hyvin helposti esimerkiksi Googlen ilmaisesta Keyword Plannerista. Näin saat suoraan suosituksia käytettävistä hakusanoista Googlessa ja lisäksi näiden hakusanojen hakuvolyymit ja kustannukset. Mainoksesta maksettava hinta määräytyy Googlessa “klikeistä” eli siis saamistasi potentiaalisista asiakkaista yrityksesi kotisivuille Googlen mainoksesta.
Kublan blogi: Muista pohjatyö kun lähdet tekemään Google-markkinointia
Some-mainonnassa on useampiakin vaihtoehtoja mutta näistä reilusti tärkein ja yleisin maailman suurin sosiaalinen media on Facebook. Facebookissa on suomalaisia tänä päivänä noin kolme miljoonaa ja seuraavana tulevat Instagram ja LinkedIn.
Kaikki näistä kanavista on hyviä kanavia asiakkaiden tavoittamiseen kunhan tiedät ensin mistä kanavasta yrityksesi asiakkaat löytyvät. Älä luota yrityksesi olettamukseen vaan tarkista mistä kanavasta yrityksesi asiakkaat löytyvät. Luultavimmin asiakkaasi löytyvät Facebookista ja voit tunnin työllä tarkistaa tämän. Avaa siis nöyrästi Facebook ja ala kirjoittamaan yksi kerrallaan tärkeimpien asiakkaidesi etu- ja sukunimiä Facebookiin ja näin saat selville onko asiakkaasi Facebookissa. Voi olla hyvä käyttää myös hiukan enemmän aikaa ja tehdä kunnollinen asiakassegmentointi, mikäli sellaista ei ole vielä tehty.
Facebookissa mainoksen hinta on hyvin yksinkertainen laskea ja voit käyttää yleisenä kaavana alla olevaa:
Instagramissa mainoksien hinnat on hyvin lähellä Facebookin mainonnan hintaa ja voit käyttää yleisenä kaavana alla olevaa:
LinkedIn on yleisimmin B2B-mainonnan kanavana tehokkain mutta voit kuitenkin löytää asiakkaasi LinkedInista mikäli hankinnan hinta on erityisen korkea ja tavoittelet varakasta asiakasryhmää. Voit käyttää yleisenä kaavana alla olevaa:
Kaikki yllä olevat esimerkkilaskelmat antavat kuvaa näiden sosiaalisen median kanavien kustannuksista ja mikäli tiedät kohderyhmäsi niin mainonta somessa on yleisesti äärimmäisen tehokasta. Mikäli vertaat mainontaa esimerkiksi messujen järjestämiseen ympäri Suomen ja kaupunkeja vaihdellen niin somesta voit tavoittaa asiakkaasi yleisimmin murto-osalla messuihin käyttämästäsi panostuksesta.
Mainoksen hinta määräytyy aina kanavasta riippumatta kilpailusta. Mikäli kaikki haluavat ostaa Helsingin Sanomien etusivun niin hinta tulee varmasti nousemaan. Miksikö? Myisitkö itse Helsingin Sanomien etusivua 10 000 eurolla jos kolme muuta toimijaa tarjoaa samasta mainoksesta 50 000 euroa? Nämä ajat ovat toki ohi kyseisessä mediassa mutta mainonnan hinta määräytyy tänään, eilen ja tulevaisuudessa aina kilpailun mukaisesti. Yrityksesi mainoksen hinta tulee siis määräytymään kilpailun mukaan tänään ja jatkossa.
Yrityksesi kannattaa panostaa mainokseen tulosten perusteella. Tässä avainasemassa on analytiikka ja tarkka seuranta kuinka paljon mainonta tuottaa yrityksellesi konkreettista tulosta kuten uusia kiinnostuneita ja potentiaalisia kävijöitä verkkosivuille. Yleisimmin yritykset Suomessa panostavat mainontaan 2-4% liikevaihdostaan. Mainokseen siis kannattaa panostaa tuottavuuden mukaan ja yleisin ohje asiakkaillemme on esimerkiksi alla olevan ohjeen mukaan:
Mikäli tarvitset lisää kauppaa verkosta ja haluat apua mainonnan käynnistämiseen niin kysy toki apua Kublan tiimiltä. Googlen sertifioimat asiantuntijamme auttavat yritystäsi saamaan tuloksia jo kuukauden sisällä. Kysy lisää!
Tyypillinen asiakkaamme saa hyviä tuloksia ja viihtyy kanssamme pitkään. Tuloksellinen tekeminen onkin kaiken tekemisemme keskiössä ja teemme kaikkemme, jotta markkinointinne tulokset paranevat kerta toisensa jälkeen.