Mainos on ensimmäinen asia johon tuleva asiakkaasi kiinnittää huomionsa ennen kuin siirtyy yrityksesi sivustolle digitaalisen markkinoinnin avustuksella. Mainos on siis ratkaisevimmassa roolissa mikäli haluat tuloksia digitaalisella markkinoinnilla. Valitsit siis yrityksesi mainonnan kanavaksi Googlen, sosiaalisen median, tai uutiskirjeen niin ratkaisevinta on määritellä mainos tarpeeksi houkuttelevaksi niin että tuleva asiakkaasi tulee tilaamaan yrityksesi palvelun. Mieti siis mainos tarkasti ja ota huomioon asiakkaasi saama etu kun laadit mainokseesi sisältöjä. Asiakastasi kiinnostaa vain ja ainoastaan oma etu joten keskity etuihin niin mainoksesi tulee toimimaan myös digitaalisissa kanavissa.
Mainos voidaan esittää digimarkkinoinnissa samassa muodossa jopa kymmenissä eri kanavissa. Ratkaisevinta on kuitenkin mitata miten mainos toimii eri kanavissa ja kuinka moni potentiaalinen asiakas siirtyy yrityksesi kotisivuille ottamaan yhteyttä. Digimarkkinoinnin kanavista kokemuksemme pohjalta parhaimmin toimivat maailman suurin hakukone Google ja sosiaalisen median kanavista Facebook ja LinkedIn. Näiden lisäksi suosituimpia vaihtoehtoja on muun muassa uutiskirjeet, bannerimainonta/display-mainonta ja YouTube-mainonta. Jokaisessa kanavassa mainos on ratkaiseva tekijä mikäli haluat kiinnittää asiakkaan huomion.
Aiemmin tekstissä viitattiinkin jo mainonnan vaihtoehtoihin. Mikäli haluat että yrityksesi mainos toimii niin on välttämätöntä mitata tarkasti Google Analyticsin avulla mainonnan toimivuutta. Mainos on hyvä koeponnistaa useissa eri kanavissa jotta saadaan nopeasti tuloksia koska esimerkiksi Googlessa kuvallinen mainos ei toimi yhtä hyvin kuin Instagramissa. Mainosta on siis hyvä koettaa useammissa kanavissa ennen johtopäätösten vetämistä mainoksen toimivuudesta. Sama mainos voi siis toimia äärimmäisen hyvin Facebookissa ja Instagramissa mutta Googlessa ja display-mainonnassa sama mainos ei välttämättä toimi ollenkaan. Toisaalta display-mainonnassa suora kehoitus voi toimia hyvinkin tehokkaasti joka taas ei niinkään toimi Instagram-mainonnassa.
Mainoksen tuottavuutta voidaan mitata mainonnanhallinnan järjestelmistä ja näihin jokaisella kanavalla on oma järjestelmänsä. Olipa kyseessä sitten Google, Facebook, Instagram, LinkedIn, tai joku muu järjestelmä niin jokaisella palvelulla löytyy oma analytiikkan keskittynyt palvelunsa tulosten seuraamiseen. Vääjäämättömästi tarvitaan kuitenkin Google Analytics palvelua mikäli halutaan seurata kuinka mainos toimii kanavasta riippumatta. Tämä johtuu siitä että lopullisesti mainoksen tuottavuutta voidaan päätellä vasta yrityksen kotisivuilla tapahtuvien toimenpiteiden avulla kuten puhelinsoittojen, sähköpostien, tai yhteydenottolomakkeiden lähestysten perusteella. Mainos voi siis toimia hyvinkin esimerkiksi “bannerimainonnan” tulosten valossa ja voit tavoittaa yrityksellesi potentiaalisia asiakkaita 500 000 kuukausittain saavuttamatta kuitenkaan yhtään varsinaista yhteydenottoa. Digitaalisessa markkinoinnissa on hyvä huomioida ettei mainos itsessään tuo tulosta vaan oikea mainos oikeassa kanavassa tuo loistavan tuoton sijoittamallesi pääomalla.
Mainonnan toimivuutta voidaan mitata jokaisen median omalla analytiikalla mutta tämän lisäksi on hyvä mitata miten mainos toimii myös Googlen oman analytiikan avulla. Googlen analytiikka auttaa selvittämään mainoksen toimivuutta yrityksesi kotisivuilla. Eli kuinka suuri osa yrityksesi mainoksesta saapuneista asiakkaista on lopulta ottanut yhteyttä. Mittaa siis tarkasti kuukausittain kuinka monta yhteydenottoa yrityksesi on saanut digitaalisen markkinoinnin (kotisivujesi) kautta ja erityisesti mistä kanavista nämä asiakkaat ovat alunperin saapuneet yrityksesi kotisivuille. Onko kannattavin kanava ollut Facebook, Googlen hakusanamainonta, LinkedIn, Instagram vai kenties Googlen orgaaninen liikenne? Näin saadaan selville mainonnan tuottavuus ja voidaan panostaa kannattavimpaan kanavaan. Ilman tarkkaa mittaamista mainos voi olla täysin tuottamaton ja myös kanavan valinta voi olla väärä. Eli mittaa tarkasti kuukausittain mainoksesi ja kanavasi tuottavuutta. Näin varmistat että jokainen mainontaan sijoittamasi euro menee oikeaan kannattavaan kanavaan.
Kubla on digitaalisen mainonnan konkari, ja tiimimme auttaa sinua mielellään missä tahansa asiaan liittyvässä kysymyksessä! Otahan yhteyttä niin keskustellaan!
Tyypillinen asiakkaamme saa hyviä tuloksia ja viihtyy kanssamme pitkään. Tuloksellinen tekeminen onkin kaiken tekemisemme keskiössä ja teemme kaikkemme, jotta markkinointinne tulokset paranevat kerta toisensa jälkeen.