Mainostaminen Instagramissa on jatkuvasti yleisempää myös Suomessa ja aivan syystäkin. Useat yritykset tavoittaa tästä kanavasta asiakaskuntansa hyvinkin laajasti ja kasvattaa edullisesti tunnettuuttaan parhaan kohderyhmän parissa. Instagramissa mainostaminen on lisäksi tarkasti mitattavaa ja olitpa sitten b2c-yrityksen edustaja tai b2b-yrityksen edustaja niin hyvin suuri osa asiakkaistasi käyttää jo Instagramia. Voit siis huoletta vähintään testata tätä kanavaa yrityksesi mainonnassa ja nostaa tai laskea panostuksia tulosten mukaan.
Tässä blogissa avaamme kenelle Instagram mainostaminen sopii, kuinka tätä kannataa kohdentaa, miten analytiikka täällä toimii ja muuta tärkeää. Lue blogimme ja selvitä kuinka mainonta toimii Instagramissa!
Instagramissa mainostaminen sopii jokaiselle yritykselle koska hyvin suuri osa suomalaisista käyttää jo Instagramia. Lopulta tämänkin voi tarkistaa esimerkiksi kyselyllä omalle asiakaskunnalle mutta suurimmalla osalla yrityksistä ei tällä hetkellä ole tietoa kuinka suuri osa asiakaskunnasta käyttää jo Instagramia. Instagram-mainonta on oiva tapa selvittää kuinka hyvin asiakkaasi reagoivat mainoksiin tässä kanavassa ja tehdä päätöksiä vasta tämän jälkeen siitä jatkatko mainontaa vai nostatko jopa panoksia Instagram mainonnassa.
Mainonnan kohdentaminen Instagramissa tarkentuu jatkuvasti aivan kuten muissakin kanavissa. Mainosten kohdistaminen voidaan jakaa muutamiin tärkeimpiin osa-alueisiin ja näillä tavoilla mainostaminen Instagramissa tuo myös sinun yrityksellesi lisää tunnettuutta ja yhteydenottoja.
On tärkeää huomioida kaikki ne asiakkaat jotka kanavasta riippumatta ovat saapuneet yrityksesi kotisivuille tutustumaan yrityksesi palveluihin. Instagramissa mainostaminen on hyvin tehokasta käyttämällä tätä mainosmuotoa.
Mainostaminen Instagramissa on mahdollista kohdistaa myös niille asiakkaille jotka täsmäävät mahdollisimman tarkasti sivuillasi jo käyneisiin asiakkaisiin. Instagram on siis kehittänyt oman algoritminsa etsimään sinulle parhaita mahdollisia asiakkaita ja suosittelemme tätä toisena tärkeänä kohdistuksen tapana!
Voit tehdä look-a-like kohderyhmiä ja kohdistuksia myös
Voit myös mainostaa asiakasrekisterillesi ja näiden kaltaisillesi. Instagramissa mainostaminen on mahdollistanut jo jonkin aikaa mainosten kohdistamisen asiakastietojen perusteella (sähköpostin, gsm-numeron, etunimen ja sukunimen).
Instagramissa mainostaminen on mahdollista kohdistaa myös hyvin tarkasti Instagramin omien kohdistustapojen mukaisesti. Voit valita esimerkiksi iän, sukupuolen, lasten määrän, syntymäpäivän, maantieteellisen sijainnin ja paljon muita tapoja mainontasi kohdistamiseen parhaalle kohdeyleisölle.
Haluatko aloittaa digitaalisen markkinoinnin tai tehostaa nykyistä tekemistä? Autamme mielellämme!
Instagramissa mainostaminen maksaa juuri sen verran kuin yrityksesi haluaa tähän kanavaan panostaa. Voit siis panostaa 10 euroa kuukaudessa tai 1000 euroa kuukaudessa. 10 eurolla tavoitat keskimäärin noin 1000 potentiaalista asiakasta ja vastaavasti 1000 eurolla kuukaudessa tavoitat noin 100 000 potentiaalista asiakasta. Kublan tiimin toteuttamilla mainoksilla on korona-pandemian aikaan tavoitettu jopa 2 000 000 asiakasta 1000 euron panostuksella Instagramissa joten mainonnan hinnat vaihtelevat laajasti ajan, kohderyhmän ja mainostettavan palvelun mukaan melko laajasti.
Lue vertailun vuoksi myös: Facebook mainonnan hinta
Instagram on mainostajalle useissa tapauksissa erittäin kannattava. Tässä on tarkasteluun otettava keskikaupan koko ja kuinka paljon yritys antaa yleisesti oman tunnettuuden parantumiselle arvoa. Instagram ei kanavana ole sellainen josta asiakas voi etsiä esimerkiksi “ilmalämpöpumppu Helsinki” vaan hakuja voi tehdä ainoastaa ihmisen käyttäjätunnuksella/nimellä tai yrityksen nimellä. Eli Instagram ei toimi hakukoneena. Tämä johtaa siihen että Instagram tuo suoria kauppoja hyvin harvoin.
On siis tärkeää seurata analytiikkaa kärsivällisesti (Google Analytics) ja tulet huomaamaan yrityksesi kotisivujen orgaanisen liikenteen kasvavan samalla kun nostat yrityksesi tunnettuutta yrityksellesi potentiaalisessa kohderyhmässä. Mikäli panostat esimerkiksi 500 euroa kuukaudessa Instagram mainontaan niin voit kokemustemme mukaan saada vaikeissakin kohderyhmissä ja tuotteissa useita kauppoja vuodessa. Mikäli keskikauppasi 1000 euroa niin jo kuudella kaupalla voit saada koko sijoitetun rahasummasi takaisin.
Mainostaminen voidaan käynnistää yrityksessä sisäisesti kunhan osaat laatia yllä mainitut tärkeimmät kohderyhmät. Mikäli taidot jo löytävät omasta takaa ja aikaa riittää some-mainosten tekemiseen ja mainonnan jatkuvaan kehittämiseen niin mainontaa voi hyvinkin tehdä inhousena.
Mikäli taas kaipaat apuja Instagram mainontaan niin lähetä meille yhteistietosi alla olevalla lomakkeella ja palaamme pian asiaan!
Ota yhteyttä!Tyypillinen asiakkaamme saa hyviä tuloksia ja viihtyy kanssamme pitkään. Tuloksellinen tekeminen onkin kaiken tekemisemme keskiössä ja teemme kaikkemme, jotta markkinointinne tulokset paranevat kerta toisensa jälkeen.