Kysymys, johon kaikki haluavat vastauksen – Pekka haluaa tietää, mainostaako naapurin leipomo Googlessa, ja Kaisa tahtoo saada selville kilpailevan konsultointipalvelun tilanteen. Me Kublalla olemme tehneet valtavan selvitystyön puolestasi tutkimalla 1500 suomalaista PK-yritystä. Avaamme tässä miten saat selville mainostavatko kilpailijasi Googlessa. Laaja tutkimuksemme pitää sisällään kiinnostavia havaintoja sekä tietoa, jollaista mikään muu aiemmin Suomessa tehty tutkimus ei kykene tarjoamaan.
Toteutimme laajan tutkimuksen siitä, kuinka suomalaiset PK-yritykset eli pienet ja keskisuuret yritykset hyödyntävät Google-mainonnan mahdollisuuksia. Tutkimuksesta selvisi, että yli kahden miljoonan euron liikevaihdon omaavista, suomalaisista yrityksistä hieman yli puolet tekevät mainontaa Googlessa.
Yli 2 miljoonan euron liikevaihdon omaavista yrityksistä 50,3 % tekee Google-mainontaa.
Miksi loput tämän kokoluokan yrityksistä eivät käytä Google-mainontaa kasvaakseen? Ajan, osaamisen, rahan tai tiedon puute ovat yleisiä syitä, jotka hidastavat yritysten menestymistä. Kuitenkin ne yritykset, jotka eivät tee Google-mainontaa, antavat tälle 50,3 %:lle pitkän etumatkan tiellä, jonka määränpää on asiakkaan rahapussukka.
Suodatimme kaupparekisteritiedoista kaikki yli 2 miljoonan euron liikevaihdon omaavat yritykset, joiden markkinointia johtaa nimetty markkinointivastaava – mukana tutkimuksessa oli siis yrityksiä aivan kaikilta eri toimialoilta. Tutkimme jokaisen näistä yrityksistä useilla eri työkaluilla, joista saamamme datan pohjalta pystyimme seulomaan Google-mainontaa tekevät yritykset.
Analysoimme tarkasti useita eri työkaluja hyödyntäen suomalaisten PK-yritysten Google-mainontaa, ja havaitsimme seuraavan:
Yritykset, joiden liikevaihto oli 2-10 miljoonaa euroa, investoivat Google-mainontaan huomattavasti harvemmin verrattuna niihin yrityksiin, joiden liikevaihto liikkui 10 miljoonan euron yläpuolella. Huomasimme, että erityisen hyvin menestyneiden kasvuyritysten yhdistävä tekijä oli panostus markkinointiin – myös siis Google-mainontaan. Yli 10 miljoonan euron liikevaihtoon kasvaneet yritykset ovat tehneet selkeästi pienempiä kilpailijoitaan enemmän markkinointitoimenpiteitä. Kertooko tämä kyseisten kasvuyritysten syvemmästä markkinointiymmärryksestä, joka on johtanut ei-mainostajia suurempaan kasvuun?
On huomattavasti helpompi tutkia yhden yrityksen Google-mainonnan tila verrattuna yli tuhanteen yritykseen. Huimat 1500 suomalaista yritystä käsittänyt tutkimuksemme antaa sinulle käsityksen siitä, kuinka PK-yritykset hyödyntävät Google-mainontaa liiketoimintansa kasvattamisessa. Seuraavaksi kerromme sinulle kolme tapaa, joiden avulla pystyt selvittämään helposti viereisen putiikin Google-mainonnan tilan.
Kun kirjoitat kilpailijasi nimen Googlen hakukenttään ja näet hänen mainoksensa, tiedät kilpailijasi tekevän brändimainontaa Googlessa. Ota kuitenkin huomioon, että vaikka et näkisikään kilpailijasi mainosta, voi hän silti pyörittää brändimainoskamppista Googlessa.
Pystyt löytämään samoilla hakusanoilla mainostavat muut mainostajat, jolloin saat tietää, tekeekö kilpailijasi Google-mainontaa. Google toimii salaisena pikku kätyrinäsi, sillä se antaa sinulle tiedon pahimmista kilpailijoistasi.
Käy vierailemassa kilpailijasi verkkosivulla tai -kaupassa, ja mene sen jälkeen Googlen banneriverkoston sivustolle kuten foreca.fi – tuleeko uudelleenmarkkinointimainos näkyviin? Jos näet mainoksen, tiedät kilpailijasi taatusti tekevän Google-mainontaa.
Haluatko aloittaa digitaalisen markkinoinnin tai tehostaa nykyistä tekemistä? Autamme mielellämme!
Mikäli kilpailijasi mainostavat Googlessa, kannattaa ehdottomasti sinunkin olla siellä esillä. Pidä huoli vähintäänkin brändihakusanan mainostamisesta – esimerkiksi meillä on hakusanakampanja brändihakusanalle “Kubla”, jolloin mainos näkyy Kublaa googlettaneelle asiakkaalle. Ilman brändihakusanan mainostamista kilpailijallasi on mahdollisuus mainostaa sillä edullisemmin, koska et ole nostamassa hakusanan hintaa kilpailulla.
Vinkki: Voit ohjeistaa omia työntekijöitäsi ottamaan kuvakaappauksia kilpailijoiden Google-mainoksista, jolloin pystyt helposti koostamaan kaikki yhteen ja havaitsemaan, mitkä ovat kilpailijasi käyttämät pääviestit ja kulmatuotteet.
Mikäli kilpailijasi eivät mainosta Googlessa, on fiksua käyttää tilanne hyödyksi. Tietenkin mitä vähemmän kilpailua on, sitä paremmat ja edullisemmat mahdollisuudet sinulla on itse menestyä. Jos toimialasi yritykset eivät hyödynnä Google-mainonnan mahdollisuuksia, kannattaa sinun ehdottomasti ottaa pelikenttä haltuun, sillä tällaisessa tilanteessa joukosta erottuminen on huomattavasti helpompaa.
Varsin mielenkiintoinen tutkimuksemme osoittaa, että suomalaisista PK-yrityksistä hieman yli puolet tekevät mainontaa Googlessa. Suomalaiset yritykset kuitenkin budjetoivat huomattavasti vähemmän rahaa markkinointiin kuin esimerkiksi saksalaiset tai amerikkalaiset, mikä tietenkin vaikuttaa yritysten kasvutahtiin.
Koska suurin osa yrityksistä tekee Google-mainontaa, on sanomattakin selvää, ettei sinun kannata jättäytyä pois apajilta – muutoin luovutat potentiaaliset asiakkaat suoraan kilpailijasi kassalle.
Haluatko saada kattavampaa dataa kuinka sinun kilpailijasi mainostavat Googlessa? Meillä on käytössä tutkimustyökaluja, joilla voimme tehdä tarkastuskierroksen vahvimpiin kilpailijoihisi. Ole yhteyttä ja sovitaan lyhyt konsultaatio – veloituksetta!
Ota yhteyttä!Tyypillinen asiakkaamme saa hyviä tuloksia ja viihtyy kanssamme pitkään. Tuloksellinen tekeminen onkin kaiken tekemisemme keskiössä ja teemme kaikkemme, jotta markkinointinne tulokset paranevat kerta toisensa jälkeen.