Markkinoinnin vuosikello on yrityksen markkinoinnissa yksi tärkeimpiä tekijöitä. Kuinka muuten yrityksesi voisi tietää markkinoinnin aikataulusta ja tavoitteista? Markkinoinnin vuosikello auttaa valmistelemaan markkinoinnin toimenpiteitä hyvissä ajoin ja näin vältät turhan kiireen ja epätietoisuuden.
Pidä huoli, että yrityksesi henkilöstö tietää mitä markkinoinnissa suunnitellaan ja näin he voivat osallistua markkinoinnin tukemiseen. Pidä myös myynti lähellä markkinoinnin toimenpiteitä ja kerää myyjiltäsi jatkuvasti uutta tietoa asiakkaiden rajapinnasta. Näin voit kehittää palveluasi jatkuvasti ja saada parempia tuloksia.
Markkinoinnin vuosikello on äärimmäisen tärkeä työkalu markkinoinnin suunnittelussa. Älä tee markkinoinnin vuosikellon suunnittelusta ja ylläpidosta liian vaikeaa vaan varmista, että markkinointia suunnitellaan sopivan väljästi ja että yrityksesi pystyy toteuttamaan vuosikellon mukaiset toimenpiteet ajallaan ja aikataulu ei “laahaa perässä”. Mikäli markkinoinnin vuosikellon määrittelemästä aikataulusta joustetaan niin tulet huomaamaan suurella todennäköisyydellä loppuvuodesta ettei aikataulua ole juurikaan noudatettu ja sekä suunnitelma että markkinoinnin budjetti on valunut hukkaan. Pidä siis itsesi ja markkinointiin liittyvät henkilöt ajantasalla yrityksesi suunnitelmista. Näin varmistat paremmat tulokset ja jatkuvan markkinoinnin testaamisen ja optimoinnin ja mikä tärkeimpänä - toimimattomien panostusten lopettamisen.
Haluatko aloittaa digitaalisen markkinoinnin tai tehostaa nykyistä tekemistä? Autamme mielellämme!
Markkinoinnin vuosikello eli markkinointisuunnitelman pohja on tärkeää laatia vähintään kvartaalitasolla. Eli suunnittele toimenpiteitä kolmen kuukauden välein tai vähintään nykyisten toimenpiteiden tarkastelua kolmen kuukauden välein. Näin pysyt kartalla tehtyjen toimenpiteiden toimivuudesta ja voit reagoida mikäli yrityksesi asettamat tavoitteet eivät toteudu. Toki on hyvä muistaa markkinoinnin toimenpiteiden tarkastelua vähintään kuukausittain ja mieluusti viikoittain tai jopa päivätasolla. Tarkastelujaksot riippuvat markkinoinnin panostusten suuruudesta ja kuinka suurena koet markkinoinnin ponnisteluiden olevan yrityksesi kokonaisbudjetista. Mikäli panostukset ovat yrityksesi koko huomioiden huomattavat niin markkinoinnin tuloksia on hyvä tarkastella jopa päivätasolla ja tehdä tarvittavia optimointeja.
Kaikista helpoin ja kustannustehokkain tapa tehdä laadukas markkinoinnin vuosikello on valita vuosikellon luomiseen tarkoitettu Cloqqa-työkalu, jolla luot kätevästi oman vuosikellon valmiiden, eri tarpeiden mukaan suunniteltujen mallipohjien pohjalta. Tämän työkalun perustoimintojen käyttö on täysin ilmaista.
Markkinoinnin vuosikello voidaan siis tehdä hyvinkin sisäisesti. Mikäli yritykselläsi on markkinoinnissa kumppani niin on suositeltavaa kysyä kumppanilta myös suosituksia markkinoinnin vuosikelloon tai pitää yhteinen workshop vuosikellon suunnitelua varten. Pidä siis markkinoinnin kumppanisi lähellä oman yrityksesi suunnitelmia ja miettikää yhdessä miten markkinoinnista saadaan tänäkin vuonna mahdollisimman suuri ja etenkin jatkuvasti kehittyvä tulos aikaiseksi. Markkinoinnin vuosikellossa yksi tärkeimpiä tavoitteita onkin jatkuva markkinoinnin kehittäminen. Älä siis tyydy vain markkinoinnin vuosikellon laatimiseen vaan muista myös noudattaa tekemääsi suunnitelmaa ja optimoida kanavia sekä mainoksia tarvittavan usein.
Mikäli ostat markkinoinnin vuosikellon kumppaniltasi niin yleinen kokemuksemme on hintatason sijoittuvan 500 - 1500 euron välimaastoon. Toki myöskään ylärajaa vuosikellon laatimisella ei ole mutta yleisesti on tärkeää laatia suunnitelma ja päivittää sitä ajan saatossa. Älä siis pyri saamaan täydellistä suunnitelmaa kerralla vaan keskity suuntaa antavaan suunnitelmaan jota voidaan tarvittaessa muuttaa ajan kuluessa.
Sinulla ei kuitenkaan tarvitse olla tätä tonnia, jotta voit suunnitella hyvän markkinoinnin vuosikellon helposti. Cloqqa-työkalun peruspaketti on ilmainen ja sillä pääset loistavasti etenemään! Me Kublalla olemme kokeilleet myös muita vuosikellon laatimiseen tarkoitettuja työkaluja, mutta kultamitalin tässä kilpailussa vie ehdottomasti Cloqqa.
Ota yhteyttä!Tyypillinen asiakkaamme saa hyviä tuloksia ja viihtyy kanssamme pitkään. Tuloksellinen tekeminen onkin kaiken tekemisemme keskiössä ja teemme kaikkemme, jotta markkinointinne tulokset paranevat kerta toisensa jälkeen.