Markkinointisuunnitelman pohja eli markkinoinnin vuosikello on tärkeä osa jokaisen yrityksen markkinoinnin suunnittelua. Markkinointisuunnitelman pohja helpottaa markkinoinnin budjetointia ja yleistä suunnittelua seuraavaksi toteutettavista toimenpiteistä. Ilman hyvää suunnittelua on vaikea saada jatkuvasti kehittyviä tuloksia. Tärkeintä on laatia suunnitelman ensimmäinen versio vaikka nopeastikin jotta on joku ohjenuora jota seurata ja muuttaa tarpeen tullen vuoden kuluessa.
Mitä markkinointisuunnitelman pitäisi sisältää
Markkinointisuunnitelman pohja on hyvä laatia vähintään kvartaalitasolle. Eli on hyvä jakaa vuosittainen markkinointibudjetti osiin ja mieluusti jopa kuukausiin ja käyttää budjettia tasaisesti digitaalisen markkinoinnin kanavissa. Markkinoinnin optimointi on jatkuvaa jopa päivittäistä työtä ja ilman jatkuvaa markkinointia markkinoijan on vaikea kehittää tasaisesti markkinointia. Jaa siis vuosibudjettisi kuukausiin ja noudata budjettia että voit kehittää markkinointiasi kuukausittain.
Markkinointisuunnitelman pohjassa pitäisi olla ainakin nämä asiat:
- Markkinoinnin budjetti
- Alustavasti käytettävät kanavat
- Kampanjoitavat tuotteet, palvelut, tai tapahtumat
- Seurantapisteet eli ajankohdat jolloin tarkistetaan miten markkinointisuunnitelman pohja on toiminut
- Käytettävä raportoinnin ohjelmisto (esimerkiksi Data Studio tai Swydo)
- Plan B (mikäli suunnitellut kanavat tai kumppanit eivät toimita haluttuja tuloksia)
Jo näillä kuudella asialla varmistat ettei markkinointi unohdu samoihin uomiinsa ja seuraatte jatkuvasti tulosten kehittymistä. On syytä vaihtaa kumppania tai käytettyjä kanavia mikäli tulokset eivät tyydytä yrityksen tavoitteita.
Voiko markkinointisuunnitelman pohjan tehdä itse?
Markkinointisuunnitelman pohja on hyvinkin mahdollista tehdä itse ja tärkeintä on pitää suunnitelma niin yksinkertaisena että kaikki markkinoinnin tiimissänne tiedostavat stepit joita on sovittu tehtäväksi. Tärkein on dokumentoida alustava suunnitelma ja seurata sitä kuukausittain. Toisinaan suunnitellut kanavat eivät toimi halutulla tavalla ja vain seuraamalla jatkuvasti kuukausiraportteja voit tehdä ajoissa muutokset suunnitelmiin. Näin varmistat ettei markkinoinnin budjettisi kulu vääriin kanaviin ja mainosmuotoihin. On siis suotavaa tehdä markkinointisuunnitelman pohja yksinkertaiseksi ja seurata sitä kuukausittain. Näin olet jo 95% edellä muita pk-yrityksiä joilla ei ole markkinointisuunnitelman pohjaa.
Kuulostaako suunnitelman tekeminen hankalalta?
Lataa itsellesi Kublan markkinoinnin vuosisuunnitelman pohja ja nopeuta työtäsi!
Markkinointisuunnitelman pohja ja tavoitteiden seuranta
Tavoitteet on tärkeää asettaa mainonnalle ja tämän jälkeen seurata kuukausiraportista tulosten jatkuvaa kehittymistä. Kaikki kanavat eivät välttämättä toimi jokaiselle palvelulle tai yritykselle ja silloin on hyvä vaihtaa mahdollisimman nopeasti kanavaa. Tulokset eivät siis jatkuvasti “kehity” koska on tärkeää ensin testata kanavia ja optimoida esimerkiksi kohderyhmiä sekä mainoksia joita asiakkaille näytetään. Vasta useiden A/B testien jälkeen voidaan vetää johtopäätöksiä siitä mitä asiakkaat ovat yrityksenne kotisivuilla tehneet ja mahdollisesti lopettaa valitussa kanavassa mainostaminen tai sitten lisätä panostuksia mikäli tulokset ovat tasapainossa tavoitteiden kanssa.
Markkinoinnissa on tärkeää seurata esimerkiksi näitä asioita kuukausittain:
- Käytetty mediabudjetti per kanava
- Tavoitetut potentiaaliset asiakkaat per kanava
- Kotisivuille saadut asiakkaat per kanava
- Yhteydenotot per kanava
- Uutiskirjeen tilaukset/esitteen lataukset yms tavoitteet jotka on Google Analyticsissanne määritelty
Mitä kanavia markkinointisuunnitelman pohjaan kannattaa valita?
Suosituimmat digimarkkinoinnin kanavat ovat tänä päivänä Suomessa ja myös muissa maissa globaalisti:
- Google (Ads/AdWords, YouTube, Google Display Network/bannerimainonta, Gmail)
- Facebook
- Instagram
- LinkedIn
- Ohjelmallinen ostaminen
Lisäksi suosittuja ovat jatkuvasti myös yritysten käyttämät uutiskirjeet, jatkuva sisällöntuotanto (blogit, videot) ja affiliate-markkinointi eli suosittelijaverkostojen käyttäminen liikenteen tavoittelussa yrityksen kotisivuille. Valikoima siis on laaja ja voidaan jakaa kanavat niihin jotka yrityksen on “helppo” ulkoistaa ja ostaa kumppanilta sekä lisäksi niihin kanaviin jotka on “vaikea” tai todella kallista ulkoistaa.
Helposti ulkoistettavat kanavat:
- Hakusanamainonta
- Some-mainonta
- Ohjelmallinen ostaminen
Vaikeasti ulkoistettavat kanavat/palvelut:
- Uutiskirjeet
- Sisällöntuotanto
- Videotuotanto
- Affiliate-markkinointi
Markkinointisuunnitelman pohja - kuinka saan sen tehtyä?
Tärkeintä on tehdä suunnitelma jossa on yllä mainitut osa-alueet. Suunnitelman ei tarvitse olla täydellinen alussa. Mikäli kuitenkin haluat apuja markkinointisuunnitelman pohjan tekemiseen ja tulosten jatkuvaan kehittämiseen ja seurantaan niin ota yhteyttä nyt! Kublan tiimillä on vuosien kokemus satojen yritysten auttamisesta markkinointisuunnitelman pohjan laatimisesta. Täytä yhteydenottolomake ja kysy lisää nyt!