Facebook on hyvä alusta mainonnalle, joten tässä kohtaa voisi melkein jopa onnitella hyvästä päätöksestä aloittaa Facebook mainonta. Facebookin teho perustuu suureen käyttäjämassaan sekä heidän aktiivisuuteen. Kun paljon ihmisiä käyttää aktiivisesti alustaa tarkoittaa se luonnollisesti sitä, että suurimmalle osalle tästä massasta löytyy potentiaalisia asiakkaita.
Facebook on myös itse kehittänyt aktiivisesti mainonnan mahdollisuuksia palvelussa, joten puitteet on myös siltä osin kohdillaan. Yksi Facebookin jatkuvan kehityksen kohteista on heidän oma mainostyökalu, joka onkin suhteellisen helppokäyttöinen ja tarjoaa hyvän ja kattavan mainonnan seurannan.
Näin mainonta sitten kannattaa startata eli aloitetaan Facebook Business Managerin käyttöön otolla ja sitä kautta saa avattua myös yritykselle Facebook sivun, mikäli sellaista ei ole vielä avattu. Itse mainokset luodaan Ads Managerista, jonne pääsee helposti sekä Business Managerin kautta että Facebook sivun kautta.
Kun yllä olevat on otettu haltuun on aika miettiä miten mainonta hoidetaan ihan käytännön tasolla. Alkuun on hyvä miettiä millaiset odotukset ovat realistisia mainonnan osalta, kenelle mainoksia pitäisi näyttää ja millaiset viestit toimivat tässä kohderyhmässä. Tärkeää on miettiä myös millaisella budjetilla mainontaa tehdään ja onko se sopivassa suhteessa odotettuihin tuloksiin. Myöhemmässä vaiheessa tulee eteen vielä mainonnan päivittäminen ja kehittäminen.
Oli kyseessä oikeastaan mikä tahansa mainonnan muoto on hyvä käyttää hetki ja miettiä mitä siltä odotetaan, millaisia tavoitteita mainonnalle asetetaan. Tavoitteiden asettaminen on tärkeää, jotta mainonta voidaan suhteuttaa asetettuihin tavoitteisiin.
Tavoitteet kannattaa laittaa realistisesti ja huomioida muun muassa käytössä oleva budjetti sekä osaaminen. Kun tavoitteet on mietitty niin seuraavaksi voidaan siirtyä kohderyhmien mietintään.
Mistä tietää parhaat kohderyhmät mainoksille? Tämä on erinomainen kysymys, jota kannattaa lähestyä ensin esimerkiksi ostajapersoonan tai toiveasiakkaan näkökulmasta. Kenelle tuote tai palvelu on suunnattu, ketä se eniten hyödyttää ja kenellä on siihen varaa. Muun muassa näitä kysymyksiä pohtimalla päästään alkuun, kun tehdään kohderyhmätutkimus.
Kannattaa varautua siihen, että kohderyhmä saattaa muuttua radikaalistikin mainonnan aikana. Tilanteet elävät jatkuvasti ja siksi pitää olla jatkuvasti valmiina reagoimaan.
Kiinnostaako Facebook-mainonnan aloittaminen tai haluatko saada tehot irti nykyisestä some-tekemisestä?
Kohderyhmän rajauksen jälkeen suunnitellaan mainossisällöt eli viestit, joita mainonnassa käytetään. Tässä on tärkeää pitää mielessä tietenkin millainen sisältö oletettavasti toimii valitussa kohderyhmässä. Kuten kohderyhmiä niin mainossisältöjäkin kannattaa testata ja etsiä aina parhaiten toimivia vaihtoehtoja.
Facebook tarjoaa paljon erilaisia mainosmuotoja mainonnan tekemiseen. Niihin kannattaa perehtyä etukäteen ja valita ensin alkuun muutama, joka tuntuisi parhaiten sopivan omaan kampanjointiin. Voit lukea blogistamme miten luodaan hyvä Facebook mainoksen rakenne.
Ku kaikki yllä oleva on tehty ja mainoksetkin on saatu pyörimään alkaa seuraava vaihe, nimittäin mainonnan päivitys. Kuten ylläkin on kerrottu niin mainontaa kannattaa testata ja katsoa missä kohderyhmässä millainenkin viesti parhaiten toimii. Samoin eri mainosmuotoja voi vertailla keskenään.
Kaiken vertailun ja tulosten tarkkailun lähtökohta on tietenkin mainonnan kehittäminen ja päivittäminen. Niin kauan kun mainonta toimii ei sitä kannata päivittää vaan ainoastaan kehittää. Siinä vaiheessa kun näkyy, että jokin tietty kampanja alkaa menettämään tehoaan on aika päivittää mainontaa. Tämä voi joskus olla pari viikkoa joskus vaikka kuusi kuukautta, myös erilaiset kausivaihtelut vaikuttavat usein mainonnan päivittämistarpeisiin.
Mainonnan kehittäminen on jatkuvaa työtä eikä oikeita vastauksia ole milloin kehittäminen riittää parhaiden tulosten saavuttamiseen ja milloin taas mainoksia tulee päivittää. Tulosten analysointi ja kokemus opastavat kerta kerralta kohti parempi päätöksiä ja tuloksia mainonnassa.
Niin kuin ehkä huomasitkin yksi osa-alue on vielä täysin käsittelemättä ja se on raha. Facebook mainonnan budjetti riippuu tietenkin monesta tekijästä, millaiset tavoitteet mainonnalla, miten suuria kohderyhmät ovat, tehdäänkö mainonta itse vai ostetaanko palvelu ulkopuoliselta tarjoajalta.
Valitettavasti tähänkään kysymykseen ei ole yhtä oikeaa vastausta, mutta sen verran voin kokemuksesta kertoa, että yleisin paketti meidän asiakkailla on 1.000€ palvelumaksu ja 500€ kuukaudessa. Jos mainonta tehdään itse silloin tietenkin säästetään palvelumaksu, mutta on hyvä huomioida, että se vie silloin hyvin tehtynä paljon aikaa ja tulokset eivät todennäköisesti ole yhtä hyviä kuin ammattilaisen tekemänä.
Suurimmalle osalle 500€/kk mediabudjetti riittää ainakin alkuun. Budjettia voidaan nostaa kun mainonnasta saadaan tuloksia ja nähdään miten rahalle saadaan parasta vastinetta. Mediabudjetin nosto ja sen tarkkailu kertovat milloin on saavutettu optimaalinen taso eikä nostolla enää ole vastaavaa hyötyä mainonnan tehostamisessa.
Budjettia mietittäessä on myös hyvä huomioida, että pitkällä aikajänteellä yleisö saadaan halvemmalla kiinni, kun ei ole pakko ottaa kaikkia kalliimpia mainosnäyttöjä vaan voidaan odottaa sopivia hetkiä ja edullisempia mainosnäyttöjä
Tässä oli pikainen katsaus Facebook mainonnan aloittamiseen. Laaja aihe tiivistettynä noin 800 sanaan, joten paljon jäi vielä kertomatta, mutta paljon lisätietoa löytyy myös meidän muista blogikirjoituksista ja meihin saa aina olla yhteydessä jos kysyttävää herää.
Oikein antoisia hetkiä Facebook mainonnan parissa. Muista seurata mainonnan etenemistä ja kehittää sekä päivittää aina tilanteen niin vaatiessa.
Ota yhteyttä!Tyypillinen asiakkaamme saa hyviä tuloksia ja viihtyy kanssamme pitkään. Tuloksellinen tekeminen onkin kaiken tekemisemme keskiössä ja teemme kaikkemme, jotta markkinointinne tulokset paranevat kerta toisensa jälkeen.