Prospektoiva GDN - tehokas sanahirviö 

Pros­pek­toi­va GDN, todel­la­kin on aika­moi­nen sana­hir­viö vaik­ka itse sanon­kin. Sen ver­ran oleel­li­nen käsi­te se kui­ten­kin on digi­mai­non­nas­sa, joten ava­taan sitä täs­sä blo­gis­sa. Pros­pek­toi­va tar­koit­taa uusia käyt­tä­jiä, sel­lai­sia jot­ka eivät ole vie­lä käy­neet tei­dän verk­ko­si­vuil­la tai eivät aina­kaan vii­me aikoi­na. Sitä voi­si ver­ra­ta siis hie­man vaik­ka­pa kyl­mä­soit­toi­hin, se voi siis mones­ti olla ensim­mäi­nen ker­ta kun poten­ti­aa­li­nen asia­kas näkee tei­dän mai­non­taa tai yli­pää­tään kuu­lee teistä.

GDN puo­les­taan on lyhen­ne Google Display Networ­kis­ta ja sil­lä vii­ta­taan mai­nos­verk­koon, jos­sa tämä pros­pek­toi­va mai­non­ta pyö­rii. Googlen DIsplay Network tavoit­taa yli 90% inter­net­käyt­tä­jis­tä, joten se on todel­la kat­ta­va kanava.

Pros­pek­toi­va GDN sekoi­te­taan Googlen toi­seen mai­nos­muo­toon Disco­ve­ry Adsiin. Vaik­ka näis­sä onkin pal­jon samaa ovat ne kui­ten­kin täy­sin eri mai­non­nan muo­to­ja. Halu­tes­sa­si voit lukea lisää Disco­ve­ry Adsista lin­kin takaa.

Kos­ka pros­pek­toi­va GDN on useim­mi­ten ban­ne­ri­mai­non­taa sot­ke­taan se hel­pos­ti myös uudel­leen­mai­non­nan ban­ne­ri­mai­non­taan. Tämä­kin on täy­sin ymmär­ret­tä­vä sekaan­nus, onhan nämä aika han­ka­lia nimiä muistettavaksi.

Prospektoiva GDN - yleiskatsaus

Ylei­sim­min Pros­pek­toi­va GDN on ban­ne­ri­mai­non­taa, mut­ta sii­nä voi­daan hyö­dyn­tää myös videoi­ta. Näis­tä eri­lai­sis­ten ban­ne­rei­den erois­ta ja hyö­dyis­tä sekä videon toi­mi­vuu­des­ta voit lukea lisää pari kap­pa­let­ta alempaa.

Kuten yllä todet­tiin niin Google Display Network tavoit­taa yli 90% inter­net käyt­tä­jis­tä Suo­mes­sa, joten ver­kos­toon kuu­luu todel­la laa­ja otan­ta verk­ko­si­vu­ja. Siel­tä löy­tyy niin uutis­si­vu­ja kuin sää­pal­ve­lui­ta ja toki pal­jon kaik­kea muu­ta­kin lai­das­ta lai­taan. Kat­ta­vuus onkin yksi GDN ehdot­to­mis­ta valttikorteista.

Mai­non­ta voi tul­la vas­taan mel­kein­pä sivul­la kuin sivul­la koh­de­ryh­mään kuu­lu­vien käyt­tä­jien surf­fail­les­sa netis­sä. Mai­non­ta voi­daan toki raja­ta esi­mer­kik­si vain tie­tyl­lä aluella 

Prospektoiva GDN banneriesimerkit

Prospektoiva GDN - mitä sillä tavoitellaan

Pros­pek­toi­val­la GDN mai­non­nal­la, kuten ban­ne­ri­mai­non­nal­la yleen­sä­kin, tavoi­tel­laan ensi­si­jai­ses­ti näky­vyyt­tä. Tar­koi­tus on siis näkyä mah­dol­li­sim­man laa­jal­le ylei­söl­le ja herät­tää heis­sä kiin­nos­tus­ta sekä teh­dä brän­diä tun­ne­tuk­si hei­dän silmissään.

Har­voin asiak­kaat osta­vat heti ensim­mäi­sel­lä ker­ral­la kun koh­taa­vat uuden tuot­teen tai pal­ve­lun sik­si on tär­ke­ää näkyä ja teh­dä brän­diä tun­ne­tuk­si eri kana­vis­sa ja Googlen Display network on sii­hen yksi lois­ta­va vaih­toeh­to. Usein on myös niin, että vaik­ka tuo­te tai pal­ve­lu kiin­nos­taa niin se ei ole juu­ri sil­lä het­kel­lä sik­si kan­nat­taa näkyä usein ja mones­sa pai­kas­sa, kos­ka kun se osto­het­ki koit­taa olet sil­loin asiak­kaan tuo­rees­sa muistissa. 

Haluat­ko aloit­taa digi­taa­li­sen mark­ki­noin­nin tai tehos­taa nykyis­tä teke­mis­tä? Autam­me mielellämme!

Lue tarkemmin digitaalisen mainonnan palveluistamme ja ota rohkeasti yhteyttä.

Prospektoiva GDN - kenelle se näkyy

Näi­tä pros­pek­toi­via ban­ne­rei­ta voi­daan koh­dis­taa muka­vas­ti juu­ri otol­li­sel­le koh­de­ryh­mäl­le. Koh­de­ryh­mää voi­daan mää­ri­tel­lä vaik­ka­pa sijain­nin mukaan tai esi­mer­kik­si haku­his­to­rian perus­teel­la. Myös käy­dyt verk­ko­si­vut voi­vat olla koh­den­nuk­sen perus­tee­na eli pys­ty­tään koh­dis­ta­maan vaik­ka­pa kil­pai­li­joi­den sivuil­la käyneille.

Näil­lä koh­den­nuk­sil­la saa­daan rajat­tua  ylei­sö erit­täin poten­ti­aa­li­sek­si ja se kas­vat­taa mai­non­nan tehoa. Myös ylei­söl­le on mie­lek­kääm­pää vas­taan ottaa hei­tä kiin­nos­ta­via mainoksia.

Still vai responsiivinen banneri vai video

Mai­nos­muo­dois­ta voi vali­ta ban­ne­rei­na joko still- tai res­pon­sii­vi­sen ban­ne­rin. Ero­na näil­lä on se, että still-ban­ne­ri on aina juu­ri sel­lai­nen kuin se on teh­ty eli jos haluat pitää tark­kaa huol­ta sii­tä, että mai­non­ta seu­raa sinun graa­fis­ta lin­jaus­ta aina on still-ban­ne­ri sinun jut­tusi. Vas­taa­vas­ti res­pon­sii­vi­nen ban­ne­ri on kokoel­ma useam­mas­ta eri osas­ta ja sii­tä on usei­ta eri ver­sioi­ta. Res­pon­sii­vi­sen ban­ne­rin vah­vuus on, että se näkyy mel­kein pai­kas­sa kuin pai­kas­sa, kos­ka se mukau­tuu. Samoin Google tes­taa res­pon­sii­vis­ta ban­ne­ria ja alkaa suo­si­maan nii­tä ver­sioi­ta, jot­ka toi­mi­vat parhaiten.

Ban­ne­rei­den lisäk­si voi myös käyt­tää videoi­ta. Videot ovat oiva tapa van­gi­ta net­ti­surf­fai­li­jan huo­mio. Jos sinul­la on You­Tu­bes­sa videoi­ta niin nii­tä voi­daan nos­taa siel­tä hel­pos­ti mai­non­taan. Tie­ten­kin videoi­ta voi­daan käyt­tää vaik­ka ne eivät oli­si­kaan You­Tu­been ladattuna.

Näi­den eri muo­to­jen välil­lä voi sit­ten miet­tiä mikä vas­taa par­hai­ten omia tar­pei­ta ja kan­nat­taa toki tes­tail­la vähän eri­lai­sia vaih­toeh­to­ja niin var­mem­min löy­tyy se par­hai­ten toimiva.

Prospektoiva GDN mobiilibanneri

Paljonko prospektoiva GDN maksaa

Sit­ten tiuk­ka kysy­mys, mika aina kiin­nos­taa kaik­kia pal­ve­lun osta­jia eli pal­jon­ko tämä mak­saa. Meil­lä Kublal­la Pros­pek­toi­va GDN mak­saa täl­lä het­kel­lä 300€/kk, mut­ta jos sinul­la on mui­ta Googlen pal­ve­lui­ta jo meil­tä tip­puu pros­pek­toi­van hin­ta 200€/kk. Täl­lä rahal­la saat ammat­ti­lai­sen luo­maan kam­pan­jat, opti­moi­maan ne sekä raken­ta­maan mai­non­nal­le bud­je­tin. Tie­tys­ti myös pal­jon muu­ta yksi­tyis­koh­tais­ta, mut­ta nämä suu­rim­mat edut.

Kan­nat­taa­ko sit­ten ottaa ammat­ti­lais­ta avuk­si, no sehän aina riip­puu. Itse käyn par­tu­ris­sa, kos­ka mie­luum­min annan ammat­ti­lai­sen lei­ka­ta hiuk­se­ni kuin, että jou­tui­sin käve­le­mään kadul­la itse lei­ka­tul­la kam­pauk­sel­la eli mil­li­sii­lil­lä. Auto­ni käy­tän ammat­ti­lai­sel­la huol­los­sa, kos­ka en haa­vei­le aja­tuk­ses­ta jää­dä tien­var­teen per­heen kanssa. 

Media­bud­jet­tia voi vara­ta alkuun noin 200€/kk ja sit­ten muo­ka­ta sitä joko ylös- tai alas­päin tulos­ten mukaan. Yleen­sä n. 200€/kk media­bud­jet­tiin on riit­tä­nyt ja hyvin ja sil­lä on saa­tu muka­va buus­ti net­ti­si­vuil­le­kin, kaik­ki on toki suh­teel­lis­ta, niin myös media­bud­jet­ti. Riip­puu siis pal­jon mil­lai­nen koh­de­ryh­mä ja mitä tavoitellaan.

Prospektoiva GDN - yhteenveto

Yhteen­ve­to­na voi­si tode­ta, että Pros­pek­toi­va GDN toi­mii erin­omai­ses­ti sil­loin kun halu­taan kas­vat­taa tun­net­tuut­ta sekä saa­da lisää lii­ken­net­tä net­tis­vuil­le. Kuten yllä­kin todet­tu niin me Kublal­la suo­sit­te­lem­me sii­hen amma­ti­lais­ta, mut­ta myös itse voi hyvin aloi­tel­la teke­mis­tä ja tutus­tua työ­ka­lui­hin sekä kat­soa miten hom­ma edistyy.

Meil­tä­hän voi aina kysel­lä vink­kiä, jos sel­lai­nen kuti­na tulee. Me autam­me mielellämme 🙂

Ota yhteyt­tä!
Prospektoiva GDN
  • Lorem ipsum dolor sit amet.
  • Lorem ipsum dolor sit amet.
  • Lorem ipsum dolor sit amet.

Saman aihepiirin artikkeleita 

Tutustu myös palveluihimme! 

Kublan kanssa syntyy tulosta - takaamme sen!

Tuloksellista tekemistä

Tyypillinen asiakkaamme saa hyviä tuloksia ja viihtyy kanssamme pitkään. Tuloksellinen tekeminen onkin kaiken tekemisemme keskiössä ja teemme kaikkemme, jotta markkinointinne tulokset paranevat kerta toisensa jälkeen.

B2B-yrityksen digimarkkinointi

Ota yhteyttä

Ensimmäinen ja tärkein askel, ota yhteyttä!

  • Olemme yhteydessä sinuun seuraavan arkipäivän aikana
  • Kartoitetaan voisimmeko olla avuksi
  • Tarvittaessa voimme sopia etätapaamisen
  • Joka tapauksessa saat mukaasi pari ammattilaisen vinkkiä digimainontaasi