Segmentointi on tärkeä työvaihe digitaalisessa markkinoinnissa. Ilman tarkasti määriteltyä asiakassegmenttiä on vaikea panostaa tuloksellisimpiin kohderyhmiin ja lisäksi puhutella oikeaa kohderyhmää oikealla viestillä. Esimerkiksi perheenäitiä on hyvä puhutella kuvalla jossa on mukana myös lapsia mutta vastaavasti sinkkuopiskelijaa on hyvä puhutella kuvilla joissa on nuoria iloisia henkilöitä. On siis erityisen tarkkaa miettiä erikseen miten segmentointi auttaa sinua tekemään tuloksellisempaa markkinointia.
Erityisesti digimarkkinoinnissa segmentointi on erityisen tärkeässä roolissa. Miksi? Siksi että digitaalisissa kanavissa voit valita erittäin tarkasti esimerkiksi henkilön iän ja jopa lasten lukumäärän. Tätä valintaa et voi tehdä esimerkiksi perinteisissä printtimainoksissa vaan maksat printti mainonnasta riippumatta siitä kuka mainoksesi tulee näkemään. Mieti siis segmentointi kanavittain ja käytä kanavan tarjoamia mahdollisuuksia viestin rajaamiseen oikealle kohderyhmälle.
Haluatko aloittaa digitaalisen markkinoinnin tai tehostaa nykyistä tekemistä? Autamme mielellämme!
Jokaisessa digimarkkinoinnin kanavassa voit kohdistaa mainontaa hieman eri tavalla. Alla tärkeimpiä kohdistamisen tapoja suurimmissa digitaalisissa kanavissa.
Yleisimmin 3-5 segmenttiä on sopiva määrä markkinoinnin suunnitteluun ja kohdistamiseen. Mikäli laadit paljon enemmän segmenttejä niin joudut myös yleisimmin tekemään mainoksista huomattavasti enemmän versioita ja mainonnan tekeminen tulee viemään huomattavasti enemmän aikaa. On siis hyvä laatia segmentointi sopivan kevyeksi jotta voit myös laatia näille sopivimmat mainokset ilman että suurin osa ajastasi kuluu vain mainosten laatimiseen.
Segmentointi voidaan tehdä myös inhousena yrityksen sisällä. Mikäli kuitenkin käytät mainontaan myös kumppania niin on hyvä käyttää myös kumppanisi osaamista mainonnan suunnitteluun ja segmentoinnissa on hyvä käyttää myös analytiikkaa apuna. Analytiikan avulla pääset näkemään miten segmentointi on tuottanut tulosta mainonnassa ja kannattaako tehdä uusia määrityksiä segmentointiin. Kokemustemme mukaan määrittelyssä toimii yrityksen oman osaamisen lisäksi Google Analytics ja Facebook Analytics. Toki näiden työkalujen lisäksi on hyvä käyttää myös muiden markkinointikanaviesi analytiikkaa kuten esimerkiksi Instagramin ja LinkedInin analytiikkaa. Näin näet jokaisen kanavan omilla työkaluilla miten yrityksesi mainoksen nähneet asiakkaat reagoivat mainontaasi ja mikä segmentointi on jatkossa tuottavinta mainonnan kohdistamiselle.
Markkinointibudjetti on tärkeää kohdistaa suurimmaksi osaksi toimivimpiin segmentteihin ja tämän saat selville vain analytiikan avulla kun olet tehnyt mainontaa oletetusti parhaille segmenteille. Muista siis testata oliko olettamuksesi oikeat ja anna analytiikan tulosten määritellä mikä on yrityksellesi paras kohderyhmä. Suomessa asukasmäärä on hyvin rajallinen ja monesti parhaaseen kohderyhmään voi riittää esimerkiksi sosiaalisessa mediassa muutaman sadan euron panostukset jolla tavoitat jo kohderyhmäsi jopa useita kertoja. Lopun markkinointibudjettisi voit kohdistaa seuraavaksi toimivimmille segmenteille mutta lähde aina liikkeelle parhaasta kohderyhmästäsi ja määrittele markkinointibudjettisi tulosten perusteella. Lähde maltillisella panostuksella ja nosta budjettia vasta kun olet tyytyväinen saamiisi tuloksiin.
Segmentointi maksaa yleisimmin toimistosta riippuen 500 - 1000 euroa. Mikäli olet kiinnostunut aiheesta niin kysy meiltä lisää ja käydään asiaa veloituksettomassa etäpalaverissa läpi ja tutkitaan yhdessä sinun yrityksellesi parhaita segmenttejä!
Ota yhteyttä!Tyypillinen asiakkaamme saa hyviä tuloksia ja viihtyy kanssamme pitkään. Tuloksellinen tekeminen onkin kaiken tekemisemme keskiössä ja teemme kaikkemme, jotta markkinointinne tulokset paranevat kerta toisensa jälkeen.