Some kanavat yritykselle ovat tänä päivänä itsestään selvyys suurimmalle osalle asiakkaista. Yrityksen kannattaa löytyä sekä googlesta että sen lisäksi somesta tänä päivänä. Some kanavat tukevat vahvasti myös Googlessa näkyvyyttä koska Googlen omat algoritmit arvostavat laajaa näkyvyyttä oman hakunoneensa lisäksi. Pidä siis yrityksessi some kanavat esillä ja aktiivisina ja muista että ilman maksettua mainontaa yrityksesi ei tule olemaan esillä parhaan asiakasryhmän keskuudessa.
Some kanavat toimivat aiemmin täysin ilmaiseksi eli orgaanisesti. Käytännössä siis pystyit aiempina vuosina tekemään “postauksia” eli julkaisuja yrityksesi some kanavissa ja tavoittamaan ilmaiseksi parhaan yleisösi. Tämä on muuttunut jo 2016 jolloin suurin osa sosiaalisen median kanavista vähensi radikaalisti orgaanista näkyvyyttä. Tämä vaikutti vahvasti yritysten tarpeeseen aloittaa maksullinen mainonta ja tästä syystä some kanavat on tärkeää ottaa huomioon myös yritysten maksullisessa mainonnassa digimarkkinoinnissa.
Kublan blogissa: Sosiaalisen median markkinointi - Onko se todella ajankäytön arvoista?
Some kanavat on tärkeää valita tarkasti oman kohdeyhmän kannalta. Some kanavat voidaan jaotella muutamaan tärkeimpään ja Suomen osalta suurimpaan kohderyhmän osalta tärkeimpään kategoriaan. Somekanavat voidaan jaotella esimerkiksi näin:
Haluatko aloittaa digitaalisen markkinoinnin tai tehostaa nykyistä tekemistä? Autamme mielellämme!
Some kanavat tarjoavat laajan skaalan vaihtoehtoja mainontaan ja mainonnan hinta määräytyy mainonnan tavoitteiden mukaan jokaisessa näistä kanavista. Somekanavat kuitenkin tarjoavat laajoja mahdollisuuksia mainonnan tavoitteista ja näiden tavoitteiden mukaan myös hinnat määräytyvät somessa. Kanavat ja niiden hinnat voidaan kuitenkin jaotella yksinkertaistetusti näin:
Tärkeintä on kuitenkin muistaa valita some kanavat yrityksesi kohderyhmän perusteella. Ei kannata siis valita Instagram-mainontaa hinnan takia vaan miettiä tarkasti mistä kanavasta yrityksesi kohderyhmä löytyy. Voit helposti etsiä yrityksesi kohderyhmän kustakin kanavasta. Esimerkiksi kirjautumalla Facebookiin voit suoraan etsiä TOP-100 asiakkaasi suoraan etunimellä ja sukunimellä. Näin tulet saamaan tiedon siitä kuinka moni asiakkaistasi löytyy tänä päivänä Facebookista tai mistä vain muusta kanavasta.
Suurin osa suomalaisista yrityksistä miettii jatkuvasti mistä kanavasta heidän asiakkaansa löytyvät mutta lopulta pystyt konkreettisesti selvittämään tämän asian käyttämällä työaikaasi tähän noin yhden tunnin ja lopulta olet huomannut lähes kaikkien asiakkaidesi löytyvän Facebookista, 40% asiakkaistasi löytyvän LinkedInista ja 60% löytyvän Instagramista. Näin käy siis keskiarvoisesti Kublan asiantuntijatiimin tekemien tutkimusten pohjalta ja huomattavaa on että asiakkaistamme noin 40% on B2B-myyntiä tekeviä yrityksiä. Selvitä siis mistä asiakkaasi löytyvät ja näin voit myös tehdä mainontaa näissä kanavissa.
Voit myös valita kumppanin selvittämään mistä asiakkaasi löytyvät ja tämän tutkimustyön jälkeen voit laittaa yrityksesi panostuksen oikeaan kanavaan. Tee siis tämä tutkimustyö joko itse tai luota kumppaniisi joka selvittää oikean kanavan ja auttaa saamaan tuloksia juuri parhaassa vaihtoehdossa!
Lisää tietoa erityisesti Facebookin-mainonnan hinnoittelusta saat lukemalla aiheesta kirjoitetun artikkelimme Facebook-mainonnan hinta!
Some kanavat kannattaa ylläpitää lähtökohtaisesti yrityksen oman henkilöstön avulla. Tämä tarkoittaa yleisimmin esimerkiksi “postausten” tekemistä mutta suosittelemme lämpimästi valitsemaan kumppanin huolehtimaan siitä että nämä yrityksesi tekemät postaukset varmasti löytävät oikean kohderyhmän.
Postausten tekeminen ei tarkoita sitä että edes nykyiset asiakkaasi koskaan tulevat näkemään yrityksesi postauksia. Noin 4% yrityksesi asiakkaista tulevat näkemään ilmaisella eli orgaanisella vaihtoehdolla viestisi. Mieti siis tarkkaan onko kannattavaa käyttää aikaa/rahaa ja pitää somekanavat ajantasalla mikäli et huolehdi maksullisella mainonnalla että paras kohderyhmäsi näkee mitä yrityksessäsi tapahtuu.
Kubla on osaava digitaalisen markkinoinnin kumppani. Ota yhteyttä jo tänään, niin pohditaan yhdessä mitkä olisivat parhaat somekanavat yrityksellesi!
Ota yhteyttä!Tyypillinen asiakkaamme saa hyviä tuloksia ja viihtyy kanssamme pitkään. Tuloksellinen tekeminen onkin kaiken tekemisemme keskiössä ja teemme kaikkemme, jotta markkinointinne tulokset paranevat kerta toisensa jälkeen.