Sosiaalisen median markkinointi on hyvin laaja kattotermi, jonka alle mahtuu paljon ja kaikenlaista. Se jakautuu sekä orgaaniseen eli ilmaiseen näkyvyyteen että maksettuun mainontaan sosiaalisessa mediassa. Tässä artikkelissa käydään pintapuolisesti läpi molempia osa-alueita sekä esitellään yleisimmät sosiaalisen median markkinointi kanavat. Aloitetaan kuitenkin sisällöstä, jota tarvitaan niin orgaaniseen näkyvyyteen kuin maksettuun mainontaan sosiaalisen median markkinoinnissa.
Yleisimmistä sisällöistä sanottakoon sen verran, että aito yleensä voittaa kuvapankin eli yrityksen omat kuvat ja videot toimivat paremmin kuin valmiit kuvapankkiratkaisut. Toki jos ei ole mahdollisuuksia tuottaa omaa materiaalia on kuvapankkien kuvat tyhjää parempia. Samoin jos yrityksellä on mahdollista tuottaa kohderyhmää palvelevaa tekstisisältöä kannattaa sen tuottaminen ja aktiivinen jakaminen sosiaalisessa mediassa.
Sosiaalisen median markkinoinnilla on valtavan suuri rooli tämän päivän markkinointikentässä, joten oikeastaan jokaisen pitäisi tietää siitä ainakin muutama perusasia. Kuten aluksi todettiin sosiaalisen median markkinoinnin alle kuuluu niin yrityksen orgaaninen näkyvyys sosiaalisissa medioissa kuin maksettukin mainonta samoissa kanavissa.
Sosiaalisen median markkinoinnilla pyritään löytämään sekä uusia asiakkaita että vahvistamaan jo olemassa olevia asiakassuhteita. Tämä onnistuu parhaiten monipuolisella ja kohderyhmää palvelevalla sisällöllä. Alla pureudutaan hieman orgaanisen näkyvyyden ja maksetun mainonnan eroihin sekä listataan yleisimpiä sosiaalisen median kanavia.
Orgaaninen näkyvyys on siis ilmaista näkyvyyttä eli yrityksen itse tuottaman sisällön aikaansaamaa näkyvyyttä sosiaalisessa mediassa, ilman mainoseuroja. Tämä sisältö voi olla tuotekuvia, asiantuntijan kirjoittama artikkeli tai vaikka ihan vaan fiilistelyvideo jostain yrityksen tapahtumasta. Nämä sisällöt ovat tärkeitä markkinoinnin kokonaisuudessa, hyvin tehtynä niillä viestitään yrityksen aktiivisuutta ja asiakaslähtöisyyttä. Sivuhuomiona mainittakoon vielä, että vaikka näkyvyys on ilmaista niin sisältöjen tuotanto ei suinkaan sitä ole ja siihen kannattaa panostaa mahdollisuuksien mukaan aikaa ja rahaa.
Tässä on hyvä muistaa, että sisällön ei tulisi olla pelkästään myyntisisältöä. Joidenkin asiantuntijoiden mielestä jopa 80% yrityksen some-sisällöstä pitäisi olla muuta kuin myyntimateriaalia.
Kiinnostaako Facebook-mainonnan aloittaminen tai haluatko saada tehot irti nykyisestä some-tekemisestä?
Maksetusta mainonnasta on kyse silloin kun yrityksen sisällön näkyvyyttä tehostetaan euroilla tai kun luodaan ihan varta vasten maksettuja mainoksia. Sosiaalisen median markkinoinnissa maksettu mainonta on erinomainen työkalu muun muassa tarkkojen kohdennusmahdollisuuksien ansiosta.
Siinä missä orgaaninen näkyvyys suuntautuu usein jo yritystä seuraaville käyttäjille on maksettu mainonta puolestaan loistava mahdollisuus tavoitella uusia seuraajia sekä asiakkaita. Nimenomaan tässä uusien asiakkaiden tavoittelussa on valtavasti hyötyä erilaisista kohdennusmahdollisuuksista.
Nämä laajat kohdennukset tarjoaa paljon mahdollisuuksia some-mainonnassa, mutta samalla ne voivat olla riski kokemattomalle mainostajalle. Itsekin huomaan lähes päivittäin heikosti kohdennettuja mainoksia omissa somekanavissa. Se tarkoittaa aina hukkaan heitettyjä euroja. Voit itsekin tarkkailla miten paljon sinulle näkyy mainontaa, joka ei sinua kiinnosta mitenkään. Jotta nämä eurot eivät valu hiekkaan, kannattaa ainakin konsultoida ammattilaisia siitä miten mainokset kannattaa kohdentaan.
Meiltä usein kysytään, mitä sosiaalisen median maksettu mainonta maksaa. Se vaihtelee tietenkin laajasti kohderyhmistä ja tavoitteista riippuen, mutta suuntaa saa esimerkiksi Facebookin osalta Facebook-mainonnan hinta -artikkelistamme.
Kun mietitään sosiaalisen median markkinointia voidaan mielestäni ylivoimaisesti suosituimmaksi nostaa Facebook. Facebookin jälkeen listalla nousee mielestäni Instagram ja kolmantena LinkedIN. Nämä ovat myös ne kanavat joihin maksettu mainonta on pitkälti keskittynyt.
Maksetun mainonnan lisäksi näissä on kuitenkin hyvää potentiaalia saada myös orgaanista näkyvyyttä. Orgaanisen näkyvyyden saaminen tosin vaatii työtä. Tuotetun sisällön pitää olla mielenkiintoista, jotta se saa näkyvyyttä. Pelkät itse postatut mainosflyerit eivät orgaanisesti leviä juuri ollenkaan. Parhaassa tilanteessa yritys tuottaa laadukasta ja kohderyhmää kiinnostavaa orgaanista sisältöä, joka saa jo itsessään näkyvyyttä ja tätä viestiä vahvistetaan vielä maksetulla mainolla.
Näiden kolmen edellisessä kappaleessa mainitun kanavan lisäksi on lukematon määrä muitakin sosiaalisen median markkinointiin sopivia kanavia, joista voisi mainita muun muassa seuraavat:
Näistä viimeksi listattu Tiktok nousee kovaa vauhtia käyttäjämäärissä tällä hetkellä ja on etenkin nuorison suosiossa. Pakko myöntää, että itsekin tulee välillä “hengailtua” Tiktokissa vaikka en ehkä enää näillä vuosilla ihan menekään nuorisosta. LinkedIN puolestaan on voimakkaasti työelämäkekskeiseen sisältöön keskittyvä alusta.
Yllä mainittujen lisäksi vähän näkökannasta riippuen myös WhatsApp ja Messenger mielletään joskus sosiaalisen median kanaviksi. Omasta mielestäni nämä kaksi kuitenkin palvelevat enemmän pikaviestiminä.
Toivottavasti olet saanut tästä artikkelista tarvittavat perustiedot, jotta voit miettiä seuraavia askeleita oman markkinointisi kehittämisessä. Koska sosiaalisen median markkinointi näyttelee niin suurta roolia tämän päivän markkinoinnissa erityisen tärkeää on ymmärtää ainakin sen perusperiaatteet, jotta voi tehdä parempia päätöksiä siitä mihin suuntaan haluaa viedä omaa markkinointiaan.
Mielestäni sosiaalisen median markkinointi on niin tärkeää, että siitä pois jättäytymiseen pitää olla erittäin painavat syyt. Joka päivä lukuisat yritykset siirtävät yhä enemmän ja enemmän painotusta markkinoinnissa sosiaaliseen mediaan. Se missä kanavissa ja miten kannattaa viestiä on strategisesti ehkä kaikkein tärkein päätös. Ihan niin kuin muussakin markkinoinnissa myös some markkinoinnin osalta väärät kanava- ja kohdennusvalinnat voivat tulla todella kalliiksi. Kanavia, kohdennuksia ja viestejä miettiessä kannattaakin konsultoida ammattilaisia, ellei sitten itse ole 100% varma siitä mitä ja missä kanavassa sosiaalisen median markkinointia kannattaa tehdä. Me Kublalla mietimme näitä asioita päivittäin asiakkaillemme, se on meidän ydinosaamista ja olemme siinä Suomen parhaimmistoa. Kaiken lisäksi olemme tosi mukavia, joten meihin voi huoletta olla yhteydessä matalalla kynnyksellä.
Ota yhteyttä!Tyypillinen asiakkaamme saa hyviä tuloksia ja viihtyy kanssamme pitkään. Tuloksellinen tekeminen onkin kaiken tekemisemme keskiössä ja teemme kaikkemme, jotta markkinointinne tulokset paranevat kerta toisensa jälkeen.