Digitaalisen markkinoinnin valikoimista ohjelmallinen ostaminen (programmatic buying) on noussut Suomessa merkittäväksi tavaksi ostaa mediaa viime vuosina. Eikä ihme, sillä se on kustannustehokas ja nopea tapa saada mainoksesi näkymään juuri oikealla kohderyhmälle, oikeaan aikaan ja oikeassa paikassa.
Listasin viisi mielestäni tärkeintä ohjelmallisen ostamisen hyötyä mainostajalle.
1. Oikea kohderyhmä kiinni - poimitaan kypsät mustikat piirakkaan
Ohjelmallisen ostamisen ydin on relevantti kohderyhmä. Eri stategioille on erilaisia vaihtoehtoja. Pystymme valjastamaan verkkosivusi kävijät uudelleenmarkkinointiin tai tavoittamaan kylmää yleisöä, jolloin apuna voidaan käyttää kolmannen osapuolen dataa. Kolmannen osapuolen kohderyhmädata voi perustua esimerkiksi asumismuotoon, tulotasoon, kiinnostuksen kohteisiin tai vaikkapa siihen, minkälaisella autolla perheessä ajetaan.
2. Mitattavuus ja raportoinnin yhdenmukaisuus
Ohjelmallisen ostamisen yksi valttikortti on mainonnan mitattavuus ja reaaliaikaisuus. Saamme heti tietoa miten kampanja toimii, ja jokaisesta mediasta tuleva data on yhdenmukaista ja vertailukelpoista. Optimointi eli kampanjoiden kehittäminen ja tehostaminen perustuu aina tuloksiin.
3. Kustannustehokkuus
Jos ostat mediaa ohjelmallisen ostamisen kautta, sinun ei tarvitse sitoutua tiettyyn kulutukseen toisin kuin suoraan medialta ostettaessa. Käytämme rahan siellä, mistä saamme parhaimmat tulokset. Hallitsemme myös kampanjoinnin kokonaistoistoa. Emme aja turhia näyttöjä ihmisille, jotka eivät ole kohderyhmää eli potentiaalisia asiakkaita. Emme myöskään halua ärsyttää mainoksilla eli tarkkailemme mikä on optimaalinen mainonnan toiston taso.
4. Nopeus
Koska käytössä on automaattinen järjestelmä, ostajan ei tarvitse enää olla yhteydessä mediamyyjään kun hän haluaa saada bannerinsa median sivustolle näkyviin. Kampanjointi voidaan siis aloittaa hyvinkin nopealla aikataululla. Pystymme myös nopeasti reagoimaan tuloksiin, sillä saamme kampanjoinnista tietoa reaaliajassa. Google-mainontaan verrattuna voit siis tavoittaa huomattavasti nopeammin halutun kohderyhmän ja laajemmassa mittakaavassa.
5. Rajattomat mahdollisuudet
Ohjelmallisen ostamisen kautta avautuu laajat mahdollisuudet kohdentaa mainontaa. Käytössäsi on koko mediakenttä niin Suomessa kuin ulkomailla. Pystyt käyttämään erilaisia datan lähteitä: omistamaasi 1. osapuolen dataa tai voit ostaa 3. osapuolen dataa. Tämän lisäksi voit luoda esimerkiksi samankaltaisia (look-a-like) kohderyhmiä omasta asiakaskannastasi.
Ohjelmallinen ostaminen mielletään Suomessa hyvin pitkälle vielä vain bannerimainontana, mutta se on paljon muutakin. Se on tapa ostaa mitä tahansa mainosinventaaria, myös esim. tv-sisältöjä ja ulkomainontaa. Kyseessä voi olla bannerien lisäksi videosisällöt tai natiivimainonta. Laajimmillaan ohjelmallinen ostaminen käsittää myös sosiaalisen median. Mahdollisuudet ovat rajattomat, ja se on erittäin hyvä syy perehtyä aiheeseen tarkemmin.
Voisiko teidän bisnes hyötyä ohjelmallisesta ostamisesta? Jutellaan aiheesta lisää!
Ota yhteyttä!