Googlen evästemuutos on tulossa! Google ilmoitti viime vuonna lopettavansa Chrome -selaimen tuen kolmannen osapuolen evästeille kahden vuoden sisällä tavoitteenaan tehdä verkon selaamisesta turvallisempaa. Käytännössä tämä tulee tarkoittamaan sitä, että mainonnan kohdentamisesta ja käyttäjädatan keräämisestä tulee markkinoijille haastavampaa Google Chromen hallitessa noin 65 % selainmarkkinoista huhtikuussa 2021.
Evästeitä käytetään edelleen
Tämä ei kuitenkaan tarkoita loppua evästeille tai digitaaliselle markkinoinnille – evästeitä tullaan tullaan käyttämään jatkossakin. Yksittäisen käyttäjän seuraamisen sijaan Google pyrkii kuitenkin hyödyntämään anonymisoitua ja tilastollisesti yleisemmällä tasolla kerättyä tietoa.
Mitä ovat kolmannen osapuolen evästeet?
Evästeet, eli cookiet, ovat käyttäjän selaimen tallentamia pieniä tiedostoja. Niiden avulla tallennetaan kävijästä tietoa jälkikäteen hyödynnettäväksi.
Ensimmäisen osapuolen evästeet (1st party cookie) luodaan sillä sivustolla, joka kävijällä on auki. Niiden pääasiallinen funktio on mahdollistaa sivuston kriittisten ominaisuuksien toiminnallisuus, kuten ostoskorin tallentaminen tai sisäänkirjautumisen muistaminen.
Kolmannen osapuolen evästeet (3rd party cookie) luodaan muista verkko-osoitteista hyödyntäen avattua verkkosivustoa. Monet markkinoinnin analytiikka- ja seurantatyökalut perustuvat kolmannen opsapuolen evästeisiin. Kolmannen osapuolen evästeet mahdollistavat käyttäjätietojen yhdistelyn usealta eri verkkosivulta. Googlen evästemuutos vaikuttaa juuri näihin evästeisiin.
Miten kolmannen osapuolen evästeistä luopuminen vaikuttaa markkinoijaan?
Digimainonta perustuu vahvasti kohdentamiseen ja osa kohdentamisen keinoista tulee muuttuumaan kolmannen osapuolen evästeiden poistumisen myötä. Myös mainonnan tuloksellisuuden mittaaminen tulee kokemaan muutoksia, kun datankeruu vaikeutuu ja seurantaa ei voida tehdä samalla tarkkuudella.
Yleisöjen koko pienenee kun kerätty data vähenee. Tämä johtaa kuitenkin todennäköisesti siihen, että data tarkentuu ja mainonnan hinta nousee kun mainostajat kilpailevat mainospaikoista yhä pieneneville yleisöille.
Isojen toimijoiden, kuten Googlen ja Facebookin asema tulee todennäköisesti vahvistumaan, koska niiden palvelut perustuvat pitkälti kirjautumisen taakse rakennettuihin palveluihin. Monet toimijat ovat myös ottaneet käyttöön kirjautumisen taakse rakennettuja palveluita ja sisältöjä jotta ensimmäisen osapuolen evästedataa voidaan yhdistellä kirjautuneen käyttäjän tietoihin.
Haluatko aloittaa digitaalisen markkinoinnin tai tehostaa nykyistä tekemistä? Autamme mielellämme!
Lue tarkemmin digitaalisen mainonnan palveluistamme ja ota rohkeasti yhteyttä.
Miten valmistautua kolmannen osapuolen evästeiden poistumiseen markkinoijana?
Kolmannen osapuolen evästeiden käyttö nykymuodossaan tulee loppumaan, mutta vaihtoehtoisia ratkaisuja kehitetään jatkuvasti. Muutamia toimenpiteitä voit suorittaa jo paikkaamaan menetettyä dataa:
- Kerää ja huolehdi omasta asiakastietokannastasi
- Keskity datan laatuun määrän sijasta
- Hyödynnä myös ensimmäisen osapuolen dataa
- Panosta brändiin ja sisältöön, asiakas on valmiimpi luovuttamaan dataansa luotettavalle brändille
Hyödynnä digimarkkinoinnin työkaluja, joilla voit hyödyntää ensimmäisen osapuolen evästeiden tarjoamaa dataa tehokkaammin. Sähköpostimarkkinoinnin rooli on kasvamassa suuremmaksi kuin koskaan aiemmin kun asiakkaiden tavoittaminen kohdennettulla mainonnalla vaikeutuu.
Muista tarkistaa asiakastietojärjestelmäsi, laskutusjärjestelmäsi ja muut lähteet. Hyödyllistä dataa saattaa olla jo käsissäsi. Kokoa se yhteen hyödylliseksi datalähteeksi. Itse kerätyn datan rooli ja arvo kasvaa. Kasvata siis omaa datapääomaasi ja huolehdi siitä – se voi osoittautua tärkeimmäksi datalähteeksi tulevina vuosina.
Googlen evästemuutos ei tarkoita digitaalisen markkinoinnin loppua, uusia keinoja löytyy varmasti
Google tarjoaa yhtenä vaihtoehtona kolmannen osapuolen evästeille Privacy Sandboxia, joka pyrkii korvaamaan perinteiset evästeet viidellä rajapinnalla. Rajapintojen avulla siirretään mainostajan ja käyttäjän välillä dataa esimerkiksi mainonnan attribuutioista ja konversioista. Se luottaa anonyymeihin signaaleihin käyttäjän selaimesta, jotka korvaavat kolmannen osapuolen evästeet. Varmuutta ei kuitenkaan ole, lähtevätkö muut selaintoimijat mukaan aloitteeseen. Privacy Sandbox ei missään nimessä ole vielä valmis ratkaisu, joka varmasti näkisi laajemman käyttöönoton alalla. Se on kuitenkin yksi vaihtoehto tarjoamaan ratkaisuja murroksessa olevaan kenttään.
Voi olla, että evästeiden kaltaista koko digimarkkinoinnin kentän kattavaa ratkaisua emme tulevaisuudessa näe lainkaan, vaan datankeruu pirstaloituu useampiin kanaviin joita yhdistelemällä tehdään markkinoinnin päätöksiä.
Tärkeää on hahmottaa muutosten taustalla olevat ilmiöt ja syyt. Internet on muuttumassa läpinäkyvämpään suuntaan, jossa käyttäjän yksityisyys ja datan turvallisuus on kasvavassa roolissa – ja se on vain hyvä asia.
Jos evästeet, kohdentaminen ja datankeruu mietityttävät, Kublan asiantuntijat auttavat mielellään.
Ota yhteyttä!