Tähän kysymykseen törmää nykyään vielä yllättävän usein. Siihen voisi vastata vastakysymyksellä: onko teillä asiakkaita? Yrityksen Facebook sivu nimittäin toimii monesti hyvin lähellä asiakasta. Se on helposti löydettävissä ja on usein vähemmän virallinen kuin yrityksen verkkosivut.
Yrityksen Facebook sivujen hallinta on hyvin helppoa, joten sekään ei ole syy jättää niitä perustamatta. Seuraavaksi käymmekin hieman läpi perusteita Yrityksen Facebook sivuihin liittyen. Otapa siis mukava asento vaikka ei tämä artikkelin lukeminen kauaa vie 🙂
Niin ja jos sinusta yrityksen Facebook sivun perustaminen tuntuu hankalalta niin ei hätää, lue ihmeessä tämä blogi-kirjoitus “Ota Facebook yritystili käyttöön - näin se tehdään!”. Kyseisessä artikkelissa käydään yritystilin eli yrityksen Facebook sivun perustaminen yksityiskohtaisesti läpi.
Mietitäänpä alkuun miksi Yrityksellä sitten kannattaa olla Facebook-sivu. Edellä tulikin mainittua jo se, että Facebook on lähellä asiakasta eli se on monelle ensimmäinen paikka etsiä tietoa tai olla yhteydessä yritykseen. Nämä mielestäni ovat jo tarpeeksi painavat syyt olla esillä Facebookissa.
Yrityksen Facebook sivu on myös erinomainen kanava jakaa sisältöä yrityksen nykyisille ja potentiaalisille asiakkaille. Siellä voidaan kommunikoida asiakkaiden kanssa, kysyä heiltä mielipiteitä ja miksei vinkkejäkin esimerkiksi tuleviin tuotteisiin liittyen.
Yrityksen Facebook-sivusta ei kuitenkaan kannata odottaa automaattista ja maagista yritystoiminnan boostaajaa - pelkkä orgaaninen näkyvyys ei aina riitä.
Sivuille pitää laittaa ainakin yrityksen perustiedot ja mielellään hieman enemmänkin. Ensiarvoisen tärkeää on laittaa sivuille päivitetyt tiedot yrityksestä ja sen tarjoamista palveluista ja/tai tuotteista. Tämän lisäksi yhteystiedot tulee olla ajan tasalla.
Facebook tarjoaa monia mahdollisuuksia muokata yrityksen facebook sivua halutulla tavalla, näihin kannattaa tutustua ja hyödyntää niitä parhaaksi katsomallaan tavalla. Yrityksen Facebook sivun kautta asiakkaat voivat lähettää viestejä, joten jos tämä toiminto jätetään käyttöön on hyvä sopia heti alkuun kenen vastuulla on niihin vastaaminen ja millaista vasteaikaa tavoitellaan.
Kiinnostaako Facebook-mainonnan aloittaminen tai haluatko saada tehot irti nykyisestä some-tekemisestä?
Edellistä kappaletta jatkaen mitä yrityksen Facebook sivulle kannattaa puolestaan sisällön näkökulmasta laittaa. Ensimmäisenä sisällön tulee tietenkin olla kohderyhmää kiinnostavaa sekä yrityksen omia arvoa mukailevaa. Yleisesti ottaen somekanavat sopivat ehkä paremmin ns. kevyemmän ja viihdyttävämmän materiaalin jakamiseen kuin tiukoille asiapitoisille sisällöillö. Toki niitäkin voi postata, mutta kannattaa ainakin pehmittää julkaisua joillain julkaisua avaavilla saatesanoilla.
Teknisen toteutuksen puolesta yrityksen Facebook sivuille voi laittaa kuvia, videoita ja linkkejä. (Lue lisää: Facebook kuvakoot) Mitä suositumpaa sisältö on sen paremmin se leviää orgaanisesti Facebookin sisällä, joten kannattaa ainakin välillä hieman myös panostaa sisällön laatuun ja mikäli mahdollista käyttää omia kuvia tai videoita kuvapankki materiaalien sijaan. Myös blogi linkkejä julkaistaan paljon, joten jos teiltä löytyy sellainen niin sitä voi hyvin hyödyntää Facebookin sisällöissä.
Yrityksen perustietojen, tuote- ja palvelutietojen päivittämisen sekä sisällön tuotannon lisäksi yrityksen Facebook sivun ylläpito tarkoittaa muitakin tehtäviä. On yrityksen edun mukaista, että sivuilla käytyä keskustelua seurataan ja siihen osallistutaan myös yrityksen edustajien toimesta.
Miten yrityksen Facebook sivua sitten voidaan käyttää hyväksi asiakaspalvelussa. Kirjoitin asiasta itse asiassa erillisen blogin, jonka voit lukea myös halutessasi: Asiakaspalvelu Facebookin kautta. Kuten alussakin todettiin Facebook sivut ovat lähellä asiakasta, joten myös yhteyden ottaminen on asiakkaille helppoa esimerkiksi aikaisemmin mainitun chatin kautta. Jos chat on jätetty käyttöön niin pitää tosiaan miettiä kuka sitä hoitaa ja millaisella aikataululla halutaan asiakkaille vastata. Samoin on tärkeää miettiä millainen koulutus ja osaaminen chat-henkilöillä tulee olla. Toinen huomionarvoinen seikka on millaiset valtuudet voidaan chat-henkilöille antaa. Onko tarkoitus, että he voivat myös ratkoa asiakkaiden ongelmia vai vaan toimia niin sanotusti viestin välittäjinä.
Chatin lisäksi muita asiakaspalvelun muotoja yrityksen Facebook sivulla on esimerkiksi kommentteihin vastaaminen ja keskustelun ylläpitäminen, samoin arvosteluihin on hyvä vastata jotain. Jos yritys ainoastaan postailee, mutta ei osallistu aktiivisesti keskusteluun asiakkaiden kanssa jää siitä helposti kylmä ja etäinen kuva. Tällainen kuva voi lopulta kääntyä yritystä vastaan, kuten alussa on todettu niin hyvin ylläpidettynä yrityksen Facebook sivu on helppo kanava ihmisille lähestyä yritystä. Mikäli yritys antaa itsestään välinpitämättömän tai kylmän kuvan Facebookissa, saattaa se helposti heijastua yrityksen imagoon myös Facebookin ulkopuolella.
Aina kun kommunikoidaan yrityksen Facebook sivulla on hyvä muistaa muutama tärkeä asia. Kommunikoinnin tulee olla linjassa yleisen asiakaspalvelun kanssa, ollaan ystävällisiä ja luodaan rakentavaa keskustelua asiakkaiden kanssa. Kehuista ja hyvistä arvosteluista on kohteliasta käydä kiittämässä ja toki niiden yhteydessä voi myös kysyä tarkentavia kysymyksiä. Samoin neutraaleihin kommentteihin ja arvosteluihin on hyvä vastata ja niissäkin voi kysyä olisiko ollut jotain miten olisimme pystyneet jättämään positiivisen kuvan vuorovaikutuksesta.
Joskus käy myös niin (toisille useammin kuin toisille), että saamme negatiivista palautetta. Näiden hoitaminen on erityisen tärkeää, ensin kannattaa kiittää palautteesta ja analysoida tilanne. Mikäli mahdollista on myös hyvä kertoa miten jatkossa vastaavan tapahtuminen pyritään estämään, jos tähän pyritään. Aina kannattaa kommunikoida rehellisesti, niin kuin sanotaan valheella on lyhyet jäljet. Voidaan myös kysyä, miten tehdyn voisi hyvittää ja saada asiakas tyytyväiseksi, tämäkin silloin jos näin aidosti toivotaan.
Ehkä kaikkein ikävin tilanne on silloin kun joku jostain syystä päätyy purkamaan omia negatiivisia tuntojaan juuri teidän yrityksen Facebook sivulle. Näiden tilanteiden kanssa tulee olla tarkkana, ettei lähdetä mukaan väittelemään vaan pyritään ratkaisemaan asia rauhanomaisesti ja rakentavasti.
Usein yritykset käyttävät Facebook sivuja myös tuotekohtaisesti eli hyvin menestyville tuotteille avataan omat sivut. Nämä tuotesivut toimivat muuten samoin kuin yrityksen omat Facebook sivut, niiden keskiössä vain on kyseinen tuote.
Tällaisella sivulla pystytään keskittymään hyvin yhden tietyn tuotteen markkinointiin sekä samalla voidaan tarjota kyseisen tuotteen asiakkaille helpon tavan olla yhteydessä yritykseen.
Samalla periaatteella voidaan myös luoda Facebook ryhmiä tiettyjen tuotteiden käyttäjille. Näissä ryhmissä käyttäjät voivat auttaa toinen toisiaan saamaan entistä enemmän irti ko. tuotteesta. Näiden ryhmien kautta voidaan olla tehokkaassa vuorovaikutuksessa asiakkaisiin.
Kurkkaa Kublan Facebook-sivut!
Toivottavasti sait tästä blogista tarpeeksi tietoa ja rohkeutta perustaa yrityksellenne Facebook sivun tai jos teillä sellainen on jo niin ehkä sait tästä muutaman hyvän vinkin niiden parantamiseen. Me Kublalla olemme aina valmiita auttamaan, joten mikäli omat taidot tai aika ei riitä niin ota meihin rohkeasti yhteyttä ja katsotaan yhdessä Teidän yrityksen Facebook sivu kuntoon 🙂
Ota yhteyttä!Tyypillinen asiakkaamme saa hyviä tuloksia ja viihtyy kanssamme pitkään. Tuloksellinen tekeminen onkin kaiken tekemisemme keskiössä ja teemme kaikkemme, jotta markkinointinne tulokset paranevat kerta toisensa jälkeen.