Google mainonta voi olla pelottavaa. Miten se toimii, mikä on paras tapa tehdä siellä mainontaa ja kuinka edes aloittaa? Vaikka Google mainonnan maailma olisi sinulle täysin vieras, älä sulje sen tuomia mahdollisuuksia pois. Me Kublalla viemme bisneksesi Googlen paraatipaikoille, jotta tavoitat asiakkaasi juuri sillä hetkellä, kun he haluavat ostaa. Tässä artikkelissa kerromme perusteet siitä mitä Google mainonta on!
Suomalaiset ovat ahkeria googlettajia – pelkästään Suomessa tehdään 30 miljoonaa Google-hakua joka ainoa päivä! Googlesta etsitään niin villasukkia tai kodinkoneita myyvät yritykset kuin taidemuseon aukioloajatkin. Voit siis olla varma, että miljoonista hauista löytyvät myös ne asiakkaat, jotka etsivät juuri sinun tuotteitasi tai palveluitasi.
Google mainonta pitää sisällään sekä orgaanisen että maksullisen tavan haalia näkyvyyttä. Pääsääntöisesti näistä tavoista molempia tarvitaan, sillä ne tukevat toinen toistaan. Nopeampia tuloksia tuo maksullinen Google mainonta, joten se kannattaa laittaa pyörimään jo yrityksen ensimmäisistä toimintapäivistä alkaen. Orgaaninen näkyvyys tarkoittaa esimerkiksi hakukoneoptimoinnin avulla saatua huomiota, kun taas maksullinen Google mainonta vaatii mainospaikan ostamista vaikkapa hakutulossivun kärjestä tai YouTube-videon alusta.
Google mainonta on varsin tehokasta, sillä se perustuu ostavien asiakkaiden käyttämiin hakusanoihin. Esimerkiksi Googlen hakusanamainonta kohdistetaan hakusanojen avulla vain niille potentiaalisille ostajille, jotka haluavat ostaa tuotteen tai palvelun ja käyttävät tuotetta tai palvelua myyvän yrityksen löytämiseen hakukonetta. Maksat ainoastaan mainoksen klikkauksista (CPC, Cost Per Click) sen sijaan, että sinulta veloitettaisiin jokaisesta näyttökerrasta (CPV, Cost Per View).
Hakusanamainontaa tehdessä hakusanamainos koostuu pääosin tekstistä, mutta mikäli haluat tuoda tuotteesi tai palvelusi esille esimerkiksi trendikkäällä videolla, tarjoaa Google ratkaisun myös siihen! Google Display -mainonta mahdollistaa erilaisten kuvien, videoiden sekä animaatioiden käytön mainonnassa. Näiden erilaisten mainosvaihtoehtojen lisäksi yksi tärkeimmistä ominaisuuksista etenkin verkkokauppiaalle tai paikalliselle yrittäjälle on Google Shopping -ominaisuus, jonka avulla asiakas näkee ensimmäisenä hakutulossivulla tuotteesi kuvan, hinnan, arvostelut ja linkin suoraan kauppaan – näin voit olla varma, ettet jää pahimpien kilpailijoiden jalkoihin!
Google mainonta tunnetaan myös nimellä hakukonemainonta tai Google Ads -mainonta (ent. Google AdWords). Kyse on yhdestä tehokkaimmista digimarkkinoinnin muodoista, joka oikein tehtynä maksaa itsensä moninkertaisesti takaisin. Aikaa ja vaivaa kannattaakin nähdä Google Ads -mainonnan suunnitteluun – eikä ulkopuolisen asiantuntijan avusta kannata kieltäytyä. Huolellisen suunnitteluvaiheen jälkeen mainonnan luonti tapahtuu Google Ads -tilin kautta.
Suunnitelmallinen Google Ads -mainonta on parhaimmillaan erittäin kustannustehokas tapa mainostaa. Google Ads -mainonnan hintaan vaikuttavat monet eri tekijät, kuten Googlen antamat laatupisteet sekä hakusanan suosio. Huonosti suunniteltu ja toteutettu mainos kaikkien haluamalla hakusanalla tulee poikkeuksetta kalliiksi, kun taas fiksu mainos kera sopuhintaisen hakusanan tekee taatusti tehtävänsä tuoden toivottuja tuloksia hyvään hintaan.
Kun suurin osa yrityksistä haluaa näkyä Googlessa, on kilpailu kovaa. Olemattomalla suunnittelulla ja heikolla toteutuksella ei kannata haaveilla uusista asiakkaista tai kassaan kilahtelevista euroista. Kaikista fiksuinta sekä taloudellisesti että ajallisesti on jättää Google Ads -mainonta ainakin alkuun ammattilaisen harteille, mikäli aikaisempaa kokemusta ei itseltä löydy. Asiantuntijan johdolla opit halutessasi itsekin, ja voit myöhemmin tehdä mainontaa omin avuin mikäli aikaa ja kiinnostusta löytyy. Jos haluat valita kerrasta hyvän ammattilaisen avuksesi, löydät ostajan oppaasta kaiken tarvitsemasi tiedon aikasi arvoisen asiantuntijan löytämiseen.
Mietitkö Google-mainonnan aloittamista ensimmäistä kertaa, etkä oikein tiedä mistä aloittaa? Lukaise läpi tämä helposti ymmärrettävä Google Ads -mainonnan opas, jolla saat homman käyntiin!
Haluatko mainostaa yritystäsi Googlessa tai saada tehot irti nykyisestä Google-tekemisestä?
Google Display -mainonta on loistava tapa tuoda esille tuotteen tai palvelun lisäksi brändi. Siinä missä jokaisen yrityksen hakusanamainos näyttää lähes identtiseltä, voit Google Display -mainontaa tekemällä esittää tekstimainoksen sijaan esimerkiksi kuva- tai videomainoksen.
Google Display Network (GDN) eli Google Display -verkosto tavoittaa melkein jokaisen internetin käyttäjän, mikä tekee siitä mielettömän hyvän mahdollisuuden menestyä. Google Display -mainonta on järkevää etenkin silloin, kun haluat kustannustehokkaasti kasvattaa brändin tunnettuutta, haalia näkyvyyttä tekemällä bannerimainontaa (Prospektoiva GDN), levittää uuden tuotteen tai palvelun ilosanomaa taikka hyödyntää uudelleenmarkkinoinnin voimaa.
Google Display -mainontaa ovat esimerkiksi Google mainonta YouTubessa ja Google mainonta Gmailissa, niistä lisää alla.
Tiedät taatusti, että Google on maailman suosituin hakukone. Mutta tiesitkö, että hyvänä kakkosena tulee YouTube? Maksullinen Google mainonta kattaa myös YouTuben, jossa voit esittää mainostasi esimerkiksi suositun videon alussa, puolivälissä tai lopussa.
YouTube-mainonta on hakukoneoptimointia nopeampi reitti tehdä tuloksia sekä teksti- tai kuvamainosta todennäköisempi tapa kiinnittää potentiaalisen asiakkaan huomio – videot ovat tämän aikakauden hitti, joiden hyödyntäminen mainonnassa kannattaa. Google mainonta YouTubessa on fiksua etenkin silloin, kun haluat kasvattaa tunnettuutta tai vaikuttaa asiakkaan ostopäätökseen. Mikäli haluat suoria ostoja, on esimerkiksi hakusanamainonta järkevämpi vaihtoehto.
Google mainonta YouTubessa maksaa silloin, kun potentiaalinen asiakas katsoo mainosta vähintään 30 sekunnin ajan tai klikkaa mainoksesta verkkosivustollesi. Et siis joudu maksumieheksi lyhyistä näyttökerroista, joiden katsojilla ei herännyt kiinnostusta yritystäsi kohtaan.
Gmail on suomalaisten suosima sähköpostipalvelu, jonka lähes jokainen Pekka ja Maija käyvät katsomassa päivittäin. Gmailin suosio eri ikäisten keskuudessa tekee siitä loistavan mainospaikan. Google mainonta Gmailissa on verrattuna esimerkiksi hakusanamainontaan ainakin vielä toistaiseksi edullisempaa, sillä useimmat yritykset ovat keskittäneet voimavaransa Gmailin sijaan juurikin hakusanamainontaan tai YouTube-mainontaan.
Gmail-mainonta ei ole sama asia kuin sähköpostimarkkinointi, sillä Gmail-mainontaa on mahdollista kohdentaa muun muassa niiden hakusanojen mukaan, joita potentiaalinen asiakas on käyttänyt etsiessään tuotetta tai palvelua Googlesta. Poiketen kuitenkin myös hakusanojen perusteella toimivasta hakusanamainonnasta, kohdistetaan Gmail-mainonnassa mainos hakusanojen avulla potentiaalisten asiakkaiden kiinnostuksen kohteisiin sopivaksi.
Google mainonta Gmailissa maksaa tuttuun tapaan vain, kun asiakas klikkaa mainosta Gmailissa. Klikkauksen hintaan vaikuttaa muun muassa kilpailutilanne. Gmail-mainontaa kannattaa alkaa tekemään nyt eikä vuoden päästä, sillä mainostaminen Gmailissa on vielä edullista.
Suunnitelmallisuus on tärkeää, kun lähdet tekemään mainontaa Googlessa. Yksittäinen hakusanamainos tai pari Gmail-mainosta ovat lähes poikkeuksetta pelkkää rahan hukkaa, kun taas kokonaisvaltainen ja suunnitelmallinen tekeminen tuovat tulosta. Google mainonta täytyy tehdä alusta alkaen oikein, jotta jokainen vaihe rakentuu vankan pohjan päälle.
Suomalaiset etsivät jokaisen päivän aikana 30 miljoonan Google-haun edestä tietoa, tuotteita ja palveluita. Karu totuus on, ettet saa näistä potentiaalisista asiakkaista yhtäkään kiinni, jos et tiedä mitä teet. Voit tehdä Google mainontaa monilla eri tavoilla, ja jokaisella mainosvaihtoehdolla on paikkansa asiakkaiden erilaisten ostopolkujen varrella – esimerkiksi hakusanamainos voi saada potentiaalisen asiakkaan käymään verkkosivustollasi ja harkitsemaan tuotteesi ostoa, jonka jälkeen mielenkiintoinen YouTube-mainos ohjaa tämän asiakkaan vierailemaan verkkosivustollasi uudestaan, koska ostopäätös harvoin syntyy heti ensimmäisellä kerralla.
Mikäli Google mainonta kiinnostaa sinua, mutta et tiedä kuinka aloittaa, ota meihin yhteyttä!
Ota yhteyttä!Tyypillinen asiakkaamme saa hyviä tuloksia ja viihtyy kanssamme pitkään. Tuloksellinen tekeminen onkin kaiken tekemisemme keskiössä ja teemme kaikkemme, jotta markkinointinne tulokset paranevat kerta toisensa jälkeen.