Uuden verkkosivuston avaaminen voi olla pitkäjänteinen prosessi. Sivuston rakentamiseen ja hienosäätämiseen on todennäköisesti kulunut todella paljon aikaa ja vaivaa ennen sen julkistamista. Sivuston rakentaminen täytyy miettiä ihan avainsanojen valitsemisesta sivujen asetteluun asti. Valitettavasti työ ei lopu tähän. Verkkosivuston tai verkkokaupan valmiiksi saaminen on vasta puolet haasteesta.
Julkaisun jälkeen alkaa optimointi ja sivuston markkinointi. Optimointi on prosessi, jonka aikana sivuston sisältöön ja rakenteeseen tehdään mielekkäitä muutoksia, joiden avulla myyntiä voidaan kasvattaa.
Optimointi on verkkosivuston eri osa-alueiden hienosäätöprosessi, jonka tavoitteena on parantaa verkkosivuston kautta saatavia tuloksia. Se saattaa kuulostaa epämääräiseltä, mutta se johtuu siitä, että optimointia voidaan tehdä monella eri tavalla.
Sivuston visualistiikkaan ja rakenteeseen voidaan tehdä parannuksia, jotta se palvelisi asiakkaita paremmin. Lisäksi voidaan katsoa pintaa syvemmälle ja selvittää, mitä parannuksia sivuston tekniikkaan voisi tehdä. Suurin osa optimoinnista tehdään kuitenkin sisältöön, eli sivuston tekstiin ja kuviin. Vanhaa sisältöä muokataan ja sopivaa uutta sisältöä lisätään.
Optimoinnin tarkoituksena on aina parantaa yrityksen tulosta. Harva verkkosivusto tulee koskaan olemaan täydellinen, mutta siihen voi silti pyrkiä.
Saatat ihmetellä, miksi näitä muutoksia ei tehty jo ennen sivuston julkaisua. On paljon johtopäätöksistä mitä ei voida vetää ennen kuin verkkosivuston tai -kaupan aktiivista kävijä- ja asiakaskuntaa on seurattu jonkin aikaa analytiikan avulla. Vaikka verkkosivustot rakennetaan digitaalisen maailman parhaiden käytäntöjen mukaisesta viimeisimpiä työkaluja käyttäen, me kaikki tiedämme, että jokainen yritys on ainutlaatuinen.
Käyttäjädatan ja verkkoanalytiikan on aina ohjattava päätöksentekoa, kun optimointitoimia harkitaan. Asiakaskäyttäytymisen tarkkailu antaa mahdollisuuden sukeltaa syvälle asiakkaiden mieleen ja selvittää, miksi myynti sakkaa tai miten uusien liidien hankkiminen voidaan maksimoida.
Saattaa esimerkiksi olla, että sivustollesi tulee paljon kävijöitä jotka lukevat tuottamaasi sisältöä, mutta palaavat harvoin sivustollesi. Verkkokaupan tapauksessa saattaa olla, että kävijöitä vierailee kaupassasi, mutta kukaan ei tule toista kertaa. Näissä tapauksissa optimointi voidaan keskittää kävijöiden säilyttämiseen, jonka tavoitteena on lisätä olemassa olevien asiakkaiden ja aiempien kävijöiden vierailujen määrää sivustolla ja luoda uskollinen asiakaskunta.
Vaihtoehtoisesti saatat nähdä analytiikasta, että valtava määrä käyttäjiä lisää tuotteita ostoskoriin, mutta vain harva realisoituu tilaukseksi asti. Siinä tapauksessa visuaalinen tai tekninen päivitys voi olla tarpeen, jotta ostoksien maksaminen olisi mahdollisimman sujuvaa.
Lisäksi on täysin mahdollista, että hakusana-analyysi löytää uusia potentiaalisia sanoja tai lauseita joiden lisääminen sivuston sisältöön kasvattaa hakukoneista sivustolle tulevaa liikennettä. Tapauksesta riippumatta on aina tärkeää varmistaa, että kaikki optimointipäätökset perustuvat oikein tulkittuun analytiikkaan.
Haluatko aloittaa digitaalisen markkinoinnin tai tehostaa nykyistä tekemistä? Autamme mielellämme!
Verkkokaupan tiedonkeruu on laaja aihepiiri. Tietojen keräämisessä voidaan käyttää valtavaa määrää työkaluja, jotka vaihtelevat kerättävän tiedon tyypin ja määrän mukaan. Jokaisella yrityksellä on erilaiset tarpeet, joten kerättävät tiedot ovat yksilöllisiä. Digitaalisen markkinoinnin asiantuntija voi auttaa ymmärtämään minkä tyyppisiä tietoja kannattaa kerätä ja auttaa tietojen analysointiprosessissa.
Älykäs yrittäjä ymmärtää markkinatrendit, mutta entä digitaaliset trendit? Kuinka voit selvittää miksi Facebook-mainoksesi ohjaavat sivustollesi niin paljon liikennettä, mutta sähköpostimarkkinointi ei toimi lainkaan? Kuinka voit korjata sen?
Kokenut digimarkkinoinnin asiantuntija voi perehtyä verkkosivustoosi ja mainoskampanjoihisi selvittääkseen mistä kenkä puristaa, ja optimoida sitten koko myyntiprosessin mahdollisimman toimivaksi myyntikoneeksi. Verkkokaupan tapauksessa tavoitteena voisi olla asiakaskokemuksen sujuvoittaminen aloitussivulta kassalle.
Digitaalisen markkinoinnin asiantuntija tarkastelee prosessin jokaista vaihetta varmistaakseen, että kohdemarkkina tavoitetaan mahdollisimman tehokkaasti, ja että mainonnan tuoma asiakasvirta ohjautuu sinne minne se halutaan, tuottaen lopputuloksena kasvavan tyytyväisen asiakaskunnan.
Kubla on erinomainen partneri optimoimaan liiketoimintasi digitaalisia osa-alueita. Ota yhteyttä!
Ota yhteyttä!Tyypillinen asiakkaamme saa hyviä tuloksia ja viihtyy kanssamme pitkään. Tuloksellinen tekeminen onkin kaiken tekemisemme keskiössä ja teemme kaikkemme, jotta markkinointinne tulokset paranevat kerta toisensa jälkeen.