Kannattaako yrityksen nettisivuston päivitys? Lyhyt vastaus: Jos asiaa joutuu miettimään, niin vastaus on kyllä. Pidempi vastaus: Monimutkainen aihe, perehdytäänpä asiaan hiukan tarkemmin. Sivustoa voidaan päivittää monilla eri tavoilla, ja parannettavaa löytyy aina.
Onko suunnitelmissa sivuston kokonaisvaltainen uudistaminen vai ainoastaan yksinkertaisia hakukoneoptimointiin liittyviä parannuksia? Viimeksi mainittu voi tarkoittaa esimerkiksi sivuston kuvamateriaalin ja tekstin tarkastelua ja muokkaamista. Onko sivuston ulkoasu alkanut tuntua hieman vanhentuneelta, tarvitsisiko sitä uudistaa? Osa yrityksistä voi myös olla tilanteessa, jossa liiketoiminta on sujunut hyvin ja seuraavaksi voisi olla aika panostaa verkkokaupan rakentamiseen.
Oli tilanne mikä tahansa, verkkosivuston päivityksestä voi olla paljon etuja jos se tehdään oikein. Tässä artikkelissa käymme läpi erilaisia syitä sijoittaa nettisivuston päivittämiseen.
Päivityksiä on erilaisia, osa simppeleitä ja osa hyvinkin laajoja. Yrityksestä ja päivityksen tyypistä riippuen tulokset voivat olla huomattavasti erilaisia. Katsotaanpa muutamia esimerkkejä päivityksistä, joita on mahdollista tehdä:
Visuaaliset päivitykset: Tämä päivitys kuulostaa itsestäänselvältä, mutta sillä voi olla valtava vaikutus asiakkaan vuorovaikutuksessa yrityksen kanssa. Tähän päivityskategoriaan sisältyvät verkkosivuston ulkoasuun tehtävät muutokset. Ensivaikutelma jonka asiakas saa asioidessaan sivustolla on hyvin tärkeä. Optimaalisessa tilanteessa asiakkaan kuva yrityksestä paranee huomattavasti.
Taustajärjestelmän päivitykset: Vaikka asiakas ei välttämättä tiedä mitä sivuston taustalla tapahtuu tai hän ei koskaan ole kiinnittänyt asiaan huomiota tietoisesti, taustalla tapahtuviin asioihin tehtävät muutokset voivat parantaa huomattavasti sivuston toimintaa. Esimerkkeinä taustajärjestelmän (mm. WordPress tai Joomla) muutoksista ovat hitaan sivuston nopeuttaminen, parempi sisällönhallinta tai verkkokaupan osalta esimerkiksi tehokkaampi varastosaldon hallinta. Tällaiset muutokset säästävät yleensä yrittäjän aikaa ja rahaa, ja tekevät verkkosivuston käytöstä miellyttävämpää.
Digitaaliseen markkinointiin liittyvät päivitykset: Tämän tyyppiset päivitykset eivät ehkä näy verkkosivustolla lainkaan, mutta ne voivat lisätä myyntiä useilla tavoilla. Sosiaalisen median eri alustojen käyttämistä kannattaa pohtia ja mahdollisesti investoida erilaisiin markkinointikampanjoihin. Sivustolle integroitava sähköpostimarkkinointisovellus voi olla todella hyödyllinen lisä yrityksen markkinointiin.
Hakukoneoptimointi: Hakukoneoptimoinnista puhutaan runsaasti, vaikka se usein myös unohdetaan. Sitä ei tulisi aliarvioida. Tavoitteena on saada mahdollisimman korkea listaus eri hakukoneissa, jotta asiakas löytäisi yrityksen mahdollisimman vaivattomasti. Tämä edellyttää usein parannuksia koko sivustolla. On olemassa useita menetelmiä, joita voidaan käyttää verkkosivuston saamiseen Googlen ja Bingin ensimmäiselle sivulle. Avainsanatutkimus, säännölliset blogitekstit, tuotekuvausten päivittäminen ja paremmat valokuvat ovat vain muutamia tapoja saada verkkosivustolle enemmän näkyvyyttä.
Haluatko aloittaa digitaalisen markkinoinnin tai tehostaa nykyistä tekemistä? Autamme mielellämme!
Verkkosivuston päivittäminen voi olla pelottava ajatus, mutta kun päätöksen on tehnyt, on tärkeätä varmistaa, että se on tehty oikeista syistä. Näitä päätöksiä miettiessä ei kannata luottaa tunteisiin. Joskus päivitykset eivät ole välttämättömiä. Esimerkiksi jos kilpailijan verkkosivusto näyttää modernimmalta, se ei välttämättä tarkoita, että omalle sivustollesi tarvitaan laajoja visuaalisia päivityksiä.
Jos yrityksesi on alkanut tuottaa äskettäin voittoa, se ei automaattisesti tarkoita, että olisi syytä sijoittaa sivuston parantamiseen tai digitaaliseen markkinointiin. Molemmista saattaa kuitenkin olla erittäin paljon hyötyä tulevien voittojen maksimoimiseksi.
Verkkosivustoa kannattaa tarkastella kokonaisuutena, mitkä asiat toteutuvat hyvin, ja missä on parannettavaa. Palvellaanko asiakkaan tarpeita parhaan kyvyn mukaan? Hyödynnetäänkö asiakkaan tietoja oikein, jotta verkkosivustosta saa kaiken irti? Ehkä kilpailijalla on visuaalisesti uusi näyttävä sivusto, mutta kumman sivustoa on helpompi käyttää? Nämä voivat olla erittäin vaikeita kysymyksiä, joihin on vaikea vastata objektiivisesti.
Eli kannattaako yrityksen nettisivuston päivitys? Se riippuu. Onneksi käytettävissä on ammattitaitoisia asiantuntijoita vastaamassa näihin vaikeisiin kysymyksiin ja antamassa tarkimmat, todelliset analytiikkaan perustuvat vastaukset, joita tarvitaan päätöksenteon tueksi. Digitaalisen markkinointitoimiston ammattilaiset voivat tutustua verkkosivustoosi ja kertoa, mitkä osa-alueet toimivat hyvin ja missä on parannettavan varaa. Vielä tärkeämpää on, että sinulle voidaan kertoa, mitä ratkaisuja on olemassa kilpailukyvyn parantamiseksi. Kubla auttaa mielellään - ota yhteyttä niin vilkaistaan yhdessä sivustoasi!
Ota yhteyttä!Tyypillinen asiakkaamme saa hyviä tuloksia ja viihtyy kanssamme pitkään. Tuloksellinen tekeminen onkin kaiken tekemisemme keskiössä ja teemme kaikkemme, jotta markkinointinne tulokset paranevat kerta toisensa jälkeen.