Vaikuttajamarkkinointi ja blogien käyttö markkinoinnin alustana yleistyy jatkuvasti. Parhaimmillaan markkinointi bloggaajien kautta on toimivaa ja helppoa, sillä ammattitaitoinen bloggaaja osaa yhteistyöpostauksien kiemurat kuin pyörällä ajamisen. Kuitenkin, markkinoijan täytyy ottaa huomioon muutamia asioita ennen kuin päätös blogeissa mainostamisesta tehdään. Myös WordPress-sivustot ovat alunperin tehty blogeihin ja Kublankin kotisivu on rakennettu tällä maailman yleisimmällä kotisivualustalla.
Vaikuttajamarkkinoinnin paras, mutta usein hyödyntämätön puoli on se että bloggaajat tuntevat yleisönsä. He tietävät ketkä blogia lukevat, ja mistä asioista he ovat kiinnostuneita. Vaikuttajamarkkinoinnin oikea lähestymistapa on siis kysyä bloggaajalta itseltään, sopisiko tuote blogin lukiojille? Liian usein tämä ajatustapa ei toteudu, vaan yrityksestä kerrotaan tuotteen sopivan lukijoille ilman bloggaajan käyttöä asiantuntijana. Miksi et siis hyödyntäisi asiantuntijaa jolla on jo valmiiksi tieto kanavan yleisöstä?
On tuotteita joita voi mainostaa blogeissa, ja sitten on tuotteita joita ei voi mainostaa blogeissa. Joskus tämä raja on häilyvä, joten sekä yrityksen että bloggaajan täytyy ennen yhteistyön aloittamista miettiä sopiiko tuote blogin yleisilmeeseen. Lähiaikoina törmäsin useassa blogissa pesuaineiden valmistajan kanssa tehtyyn yhteistyöhön. Tässähän ei sinänsä ole mitään väärää, pesuaineita voi hyvinkin markkinoida blogeissa, kunhan se tehdään yleisöä aliarvioimatta. Lähes kaikissa näistä yhteistyöpostauksista kuvituksena oli pyykinpesuaine paikoissa joissa sitä ei (toivottavasti) käytetä: sängyssä, lattialla, keittiössä yms. Internet heräsi, ja yritys joutui naurunalaiseksi näin kömpelösti toteutetusta yhteistyöstä. Olisko ollut niin vaikeaa ohjeistaa bloggaajia käyttämään kuvina vaikkapa pesukoneen päällä olevaa pesuainepakettia? Ei, mutta näin ei ilmeisesti tehty.
Jatketaan pesuaine-esimerkillä, sillä se sopii tähänkin kategoriaan loistavasti. Edellämainituissa postauksissa pesuainetta kehuttiin maailman parhaaksi, elämän pelastajaksi ja aineeksi jolla peset mitä tahansa mistä tahansa. Tällainen liika kehuminen ei uppoa yhdellekään lukijalle tai saa häntä ostamaan tuotetta. Liialla glorifioinnilla sekä bloggaajasta että yrityksestä saa kuvan, että he tekevät mitä vain myydäkseen tuotetta, sen sijaan että bloggaaja rehellisesti kertoisi käyttävänsä tuotetta päivittäin koska se on yksinkertaisesti hyvä. Teimme myös blogin sisällöntuotannosta, jonka löydät täältä.
Vaikuttajamarkkinoinnin suosio kasvaa jatkuvasti, koska parhaimmillaan se on loistava keino markkinoida tuotteita ja luoda brändikuvaa. Oikein valittu blogiyhteistyö voi onnistuessaan tuoda sekä yritykselle että bloggaajalle loistavaa näkyvyyttä oikean kohdeyleisön keskuudessa. Oikein valituissa yhteistyökuvioissa bloggaaja uskoo oikeasti tuotteeseen tai palveluun, ja saa näin lukijansa vakuutettua omalla innostuneisuudellaan. Lisäksi tuote esitellään edustavasti mutta ilman turhaa hehkutusta, täysin rehellisesti, mikä vetoaa lukijaan huomattavasti paremmin kuin liiallinen kehuminen.
Toisten blogien lukijat luottavat bloggaajiin enemmän kuin toisten, tähän vaikuttaa blogin historia. Jos blogi on täynnä tyhjänpäiväisiä yhteistyöpostauksia joissa jokaista tuotetta kehutaan ja mainostetaan parhaaksi ikinä, ei voida olla varmoja kehutaanko blogissa kaikkea koska siitä saatiin maksu. Luotettava bloggaaja osaa myös tuoda tuotteista “negatiivisia asioita” esiin sellaisella tavalla että lukijalle jää kuitenkin positiivinen mielikuva tuotteesta. Myös kommenttiketjua kannattaa tulkita oikein: Ovatko kommentit pelkkää positiivista palautetta? Tässä tapauksessa on mahdollista että bloggaaja ei julkaise negatiivisia kommentteja, eli anna rehellistä kuvaa lukijoidensa mielipiteistä. Potentiaalisen yhteistyökumppanin työhön kannattaa siis tutustua huolella ennen yhteistyön aloittamista.
Markkinoinnin kannalta on tärkeää muistaa myös bloggaajien muut kanavat. Instagram ja Snapchat voivat olla erinomaisia nopean markkinoinnin toteuttamiseen, ja tavoittavat yleisön ainakin yhtä hyvin, ellei jopa paremmin kuin itse blogi. Näitä kanavia voidaan käyttää vaikkapa ohjaamaan yleisöä blogin puolelle, tai kertomaan yhteistyökumppanin kampanjoista. Kaikkien potentiaalisten julkaisukanavien hyödyntäminen on digimarkkinoinnin kannalta erittäin tehokasta.
Lisäksi täytyy muistaa että avoimesti toteutetut yhteistyöt joissa ei piilotella kyseessä olevan yhteistyöpostaus, toimivat huomattavasti paremmin: lukijat eivät ole tyhmiä.
XoXo Gossip Kubla
Ota yhteyttä!Tyypillinen asiakkaamme saa hyviä tuloksia ja viihtyy kanssamme pitkään. Tuloksellinen tekeminen onkin kaiken tekemisemme keskiössä ja teemme kaikkemme, jotta markkinointinne tulokset paranevat kerta toisensa jälkeen.