Webinaari markkinointi nähdään tehokkaana markkinointityökaluna, kiitos webinaarien suosion räjähdysmäisen kasvun. Tästä kasvusta taas saamme osittain kiittää podcasteja, äänikirjoja ja muita audiosisältöjä, jotka ovat saaneet ihmiset suorastaan innostumaan opettavasta äänestä. Webinaarien avulla on mahdollista saavuttaa hyviä tuloksia kohtalaisen pienellä vaivannäöllä – tarvitset ainoastaan nettiyhteyden, kaiutin-mikrofoni-yhdistelmän, webinaarisoftan (esimerkiksi Ever Webinar) sekä tilan, joka on hiljainen ja rauhallinen.
Etenkin B2B-markkinoijat rakastavat webinaareja, sillä ne eivät vaadi kutsuvierastapahtuman tavoin valtavaa määrää resursseja ja todella toimivat – webinaareja pidetään yhtenä tehokkaimmista markkinointitaktiikoista.
Nyt on aika laittaa hihat heilumaan ja kokeilla, mitä webinaari markkinointi voi sinun toiminnallesi saada aikaan! Lue viisi vinkkiä webinaarimarkkinoinnin aloittamiseen:
Kenraaliharjoitukset kannattaa järjestää kerran, kaksi tai kolme kertaa – saatat toisena harjoituskertana huomata puutoksia, jotka eivät tulleet esille ensimmäisellä kerralla. Toimiiko yhteydet? Riittääkö tekniikka? Missä järjestyksessä kerrot asiasi webinaarin aikana, millaisia kysymyksiä esität kuuntelijoille ja edes päätään, kuuluuko puhe? Ensimmäisen oikean webinaarin järjestäminen on jännittävää, mutta kenraaliharjoitusten toistaminen muutaman kerran tuo mielenrauhan. Luota itseesi ja ammattitaitoosi, kaikki sujuu kyllä mainiosti.
Webinaarin suunnitteluun saattaa riittää lyhyempikin aika, mutta sen markkinointia ei kannata aloittaa päivää ennen. Kerro tulevasta webinaarista jokaisessa kanavassa, jossa se on mahdollista: esimerkiksi uutiskirjeet, sosiaalinen media, verkkosivut, tapahtumat. Nykyään kun kaikkea järjestetään koko ajan, jää mikä tahansa jonkun muun jalkoihin ilman markkinointia. Kaikki mitä teet vaatii markkinointia, myös webinaarit.
Lähetä vahvistus-, muistutus- ja kiitos-viesti. Varmista, että viestit ovat helposti luettavissa ja ymmärrettävissä. Saatat ajatella, että potentiaalinen asiakas on taatusti tulossa kuuntelemaan webinaaria, kun on jo ilmoittautunut siihen. Kiireinen arki voi kuitenkin tehdä tepposet, jolloin kiinnostunutkin osallistuja unohtaa osallistua – viestintä on siis tärkeää.
Etenkin kun osallistujat eivät ole fyysisesti samassa paikassa, on hyvä pitää väkijoukkoa hereillä aiheessa osallistamalla. Voit esimerkiksi esittää heille helppoja kysymyksiä tai pyytää heitä esittämään sinulle kysymyksiä. Vuorovaikutus voi jatkua vielä onnistuneen webinaarinkin jälkeen sosiaalisessa mediassa, joten älä unohda luoda webinaarillesi hashtägiä eli aihetunnistetta ja kertoa sitä osallistujille!
Webinaari markkinointi on kaikista tehokkainta, kun jatkat osallistujien kanssa kommunikointia vielä webinaarin jälkeenkin. Lähetä heille sähköpostitse tallenne, koosta esitetyistä kysymyksistä blogikirjoitus ja jaa se muissakin kanavissa, jotta myös sellaiset, jotka eivät osallistuneet webinaariisi, kokevat sen tiedon hyödylliseksi ja osallistuvat ensi kerralla.
Kun halutaan tehdä tuloksellista inbound-markkinointia, jossa potentiaalinen asiakas ottaa itse kontaktia markkinoijaan, on webinaarimarkkinointi siihen tehokas työkalu.
Otetaan esimerkiksi tekstimuotoinen opas, jonka lataussivulla potentiaalinen asiakas täyttää lomakkeen ja näin hänestä tulee inbound-liidi, joka lataa oppaan tietokoneelleen ja pääsee tutustumaan materiaaliin lukemalla. Samaa kaavaa noudattaen potentiaalinen asiakas täyttää webinaarin ilmoittautumissivulla lomakkeen ja hänestä tulee inbound-liidi, joka pääsee kuuntelemaan webinaarin livenä ja tallentamaan sen tallenteena myöhempää käyttöä varten.
Potentiaalisella asiakkaalla on korkeampi kynnys osallistua webinaariin kuin ladata verkosta opas, jolloin webinaarista saatu liidi voi olla laadukkaampi. Kun potentiaalinen asiakas näkee enemmän vaivaa tiedon saamiseen, on hänellä usein myös suurempi ostohalu.
Webinaari markkinointi kohdistetaan siis parhaimmassa tapauksessa juuri niille potentiaalisille asiakkaille, jotka ovat jo ostohousut jalassa odottamassa sinulta lisätietoja.
Huolellisesti tehtynä webinaari markkinointi kannattaa. Kun muistat yllä mainitut viisi vinkkiä, saat taatusti aikaan oikein hyvä webinaarin!
Mikäli markkinointi aiheena herättää kysymyksiä, auttaa Kubla sinua niissäkin!
Tyypillinen asiakkaamme saa hyviä tuloksia ja viihtyy kanssamme pitkään. Tuloksellinen tekeminen onkin kaiken tekemisemme keskiössä ja teemme kaikkemme, jotta markkinointinne tulokset paranevat kerta toisensa jälkeen.