Tiedäthän ne pienet mainokset, jotka nousevat ensimmäiseksi, kun haet Googlesta jotakin? Ne ovat SEM:iä eli hakukonemarkkinointia tai hakusanamainontaa. Itse asiassa nuo pienet maksetut hakutulokset ovat ensimmäisiä internet-markkinoinnin muotoja! Lue alta lisää, miksi SEM on edelleen tehokas mainonnan muoto.
SEM eli hakusanamainonta on maksettua näkyvyyttä hakukoneissa, etenkin Googlessa. Maksetuilla SEM-kampanjoilla varmistat yrityksesi näkyvyyden ja erottuvuuden hakukoneessa. SEM kampanjassa valitaan hakusanat tai laajemmat hakusanaryhmät, joilla yrityksen halutaan näkyvän, asetetaan hinta, mikä ollaan näkyvyydestä valmiita maksamaan ja annetaan Googlen hoitaa loput.
SEM:iä eli hakusanamainontaa ostetaan klikkiperusteisesti. Tämä tarkoittaa, että SEM-kampanjan kulut syntyvät vain niistä ihmisistä, jotka oikeasti klikkaavat mainostasi. Yksi klikki voi maksaa jopa vain parikymmentä senttiä tai sitten jopa pari euroa. Kaikki riippuu siitä, kuinka kilpailtu hakusana on, jolla halutaan näkyä. Esimerkiksi yksi klikkaus hakusanalla “hengityssuojain” maksoi vuoden 2021 alussa keskimäärin noin 30 senttiä. SEM:issä mainoksen ostaminen tapahtuu huutokauppana, jossa kisaavat kaikki yritykset, jotka haluavat tietyllä hakusanalla näkyä. SEM-mainontaan liittyvät myös oleellisesti sisältö, jota halutaan näyttää, verkkosivuston toimivuus ja muut asiat, joista osaava asiantuntijamme osaa kertoa tarkemmin!
Hakukoneessa voit saada myös ansaittua eli ilmaista näkyvyyttä eli yrityksesi nousee näkyviin aivan normaaleissa Googlen hakutuloksissa. Ilmaista näkyvyyttä hankitaan SEO-, eli Search Engine Optimization -työllä, jossa optimoidaan verkkosivustoa niin, että se nousee hyville sijoituksille hakukoneessa.
SEO:n ja SEM:in ero on kuitenkin ajassa. Maksetulla SEM-kampanjalla saat välitöntä näkyvyyttä huippupaikoilla Googlessa, kun taas SEO-työ kantaa hedelmää vasta ajan kanssa. Parhaimmillaan nämä kaksi kuitenkin täydentävät toisiaan, kun ilmaista näkyvyyttä varten tuotettuja sisältöjä käytetään myös SEM-kampanjoissa.
SEM on yksi vanhimmista digimainonnan muodoista ja välillä sitä ollaankin jo työntämässä romukoppaan. Tässä kuitenkin neljä syytä, miksi SEM on edelleen kannattavaa mainontaa.
+ 1 SEM:issä voit kohdentaa tehokkaasti mainoksesi tietylle maantieteelliselle alueelle. Tämä ominaisuus on etenkin kivijalkaliikkeille hyödyllinen!
SEM on kannattavaa koska yrityksesi voi mitata tuloksia jopa reaaliaikaisesti. Voit siis panostaa vain niihin asiakkaisiin jotka lopulta ottavat yhteyttä yritykseesi. Suosittelemme lämpimästi käyttämään mainonnan mittaamiseen Google Analyticsia. Näin voit varmistaa, että yrityksesi tekemä digimarkkinointi on varmasti kannattavaa ja saat sijoittamasi eurot takaisin. Lisää asiaa analytiikasta löydät Kublan blogiartikkelista Analytiikka ohjaa markkinointia. Mikäli kiinnostut asiasta, sinua saattaa kiinnostaa myös Google Analytics koulutus.
Haluatko mainostaa yritystäsi Googlessa tai saada tehot irti nykyisestä Google-tekemisestä?
SEM -mainontaa voi tehdä hyvinkin yksinkertaisesti kirjautumalla Googlen omiin palveluihin ja luomalla yrityksellesi oman SEM -tilin eli Googlen hakusanamainonnan tilin. Mikäli sinulla on reilusti aikaa ja halua oppia, niin kannattaa kirjautua itse palveluun ja kokeilla aloittaa kampanjan teko.
Mikäli kuitenkin haluat käyttää aikasi ydinliiketoimintaasi, niin ota yhteys SEM-asiantuntijoihin, eli meihin! Voimme aloittaa hakukonemainonnan varsin nopeasti lyhyen taustoituskeskustelun jälkeen. Lisäksi ennen hakusanamainonnan aloitusta on järkevää tehdä avainsanatutkimus, jotta mainostus tehdään oikeilla hakusanoilla. SEM-kampanja voidaan aloittaa jopa muutamilla euroilla. Valitsemalla kumppanin tai palkkaamalla SEM-asiantuntijan saat yrityksellesi nopeasti lisää kauppaa digimarkkinoinnin avulla.
Hakusanamainontaa kannattaa tehdä itse, mikäli toimit markkinassa, jossa ei juurikaan ole kilpailua. Toki näitä toimialoja on hyvin vähän. Mikäli kuitenkin haluat tehdä mainontaa itse, niin Googlen hallintapaneeli on tehty yksinkertaiseksi käyttäjilleen, ja saat mainonnan varmasti käyntiin itsekin. Tartu siis rohkeasti toimeen, mutta muista samalla että vastassasi ovat markkinoinnin asiantuntijat, joilla on vuosien kokemus juuri sinun toimialan palveluiden mainostamisesta.
Mainonnan mittaaminen on jopa tärkein osuus markkinoinnista. Miten voisit panostaa oikeaan kampanjaan tai mainosryhmään tai mainossanaan, mikäli et tiedä, mikä näistä tuo parhaan tuloksen yrityksellesi? Mikäli taas et tiedä näiden eroa, niin silloin kannattaa valita kumppani tekemään hakukonemainontaa puolestasi, ja voit samalla keskittyä omaan liiketoimintaasi ja tehdä yhä enemmän tulosta kumppanisi avulla.
Kublan tiimillä on SEM -mainonnasta yhteen laskettuna kymmenien vuosien kokemus. Kysy rohkeasti vinkkejä ja autamme mieluusti yritystäsi nousemaan kilpailijoidesi ohi digimarkkinoinnisssa! Ota yhteyttä nyt!
Ota yhteyttä!Tyypillinen asiakkaamme saa hyviä tuloksia ja viihtyy kanssamme pitkään. Tuloksellinen tekeminen onkin kaiken tekemisemme keskiössä ja teemme kaikkemme, jotta markkinointinne tulokset paranevat kerta toisensa jälkeen.