Facebook markkinointi yleistyy vuosittain yritysten keskuudessa. Facebookissa on jo lähes kolme miljoonaa suomalaista joten on myös hyvin loogista miettiä vakavasti Facebook markkinointia yrityksen mainonnan ja viestinnän kanavana.
Facebook markkinointi - käsitteen alle kuuluu useita eri tapoja tuoda yrityksen viestiä esille. Suosituin tapa on tehdä ilmaisia julkaisuja eli postauksia yrityksen omalla Facebook-sivun “aikajanalla”. Aikajana on siis yrityksen oma “seinä” johon kaikki tehdyt postaukset kerääntyvät aikajärjestykseen. Näin asiakkaat ja yrityksestäsi kiinnostuneet voivat käydä tutustumassa yrityksesi palveluihin ja viestintään.
On kuitenkin hyvä muistaa että Facebook markkinointi ei tavoita kuin noin neljä prosenttia yrityksesi Facebook kanavan seuraajista mutta ei ollenkaan niitä asiakkaita jotka eivät seuraa yrityksesi Facebook kanavaa. Mikäli haluat siis tavoittaa uusia asiakkaita niin tarvitset ilmaisten postausten lisäksi Facebook markkinointia maksetulla mainonnalla.
Eli toinen suosittu tapa nostaa yrityksesi tunnettuutta on maksullinen mainonta Facebookissa. Vielä tällä hetkellä maksullinen mainonta Facebookissa on todella edullista mutta hinta nousee vuosittain kilpailun kasvaessa. Myös sinun yrityksesi kilpailijat aktivoituvat jatkuvasti myös maksetussa mainonnassa some-kanavissa ja etenkin Facebookissa.
Kilpailun kasvaessa myös mainonnan hinta kasvaa ja tästä voidaan pitää hyvänä esimerkkinä Google-mainonnan hinnan kehitystä viimeisen kymmenen vuoden aikana. Aiemmin yksi kävijä Googlesta maksoin yritykselle noin 0,10 euroa mutta tänä päivänä kävijästä joudutaan maksamaan lähes kaikissa tapauksissa 2-5 euroa.
Tiesitkö: Yrityksesi verkkokauppakin voi olla kätevästi Facebookissa!
Kiinnostaako Facebook-mainonnan aloittaminen tai haluatko saada tehot irti nykyisestä some-tekemisestä?
Facebook markkinointi tukeutuu tietenkin paljolti sisältöön eli kuviin ja viesteihin jotka lisäät yrityksesi aikajanalle postauksina. Tästä ei kannata kuitenkaan stressata liikaa koska kokemuksemme mukaan liika asian pohtiminen tyrehdyttää ja hidastaa yrityksen sisällöntuottamista. Tee siis rohkeasti postauksia ja muista että Facebook markkinointi voi olla rentoa sinun ei tarvitse olla markkinoinnin asiantuntija tehdäksesi markkinointia Facebookissa ilmaisilla postauksilla. Voit siis myös kannustaa yrityksesi henkilöstöä tekemään julkaisuja ja ottamaan kuvia esimerkiksi työmaalta tai asiakaskäynneiltä ja näin saat jatkuvasti uutta tuoretta sisältöä joka kiinnostaa asiakkaitasi. Tärkeintä on olla aktiivinen ja ja seurata miten Facebook markkinointi tuottaa tulosta yrityksesi sivuilla ja saatko esimerkiksi lisää seuraajia ja tykkääjiä kanavallesi.
Alla kuva Facebook markkinoinnista ilmaisella postauksella.
Maksullinen mainonta on äärimmäisen tärkeä tuki yrityksesi markkinoinnissa Facebookissa. Voit tavoittaa esimerkiksi 500 euron mediabudjetilla Facebookissa noin 50 000 - 500 000 potentiaalista asiakasta. Vaihtelu tavoitetuissa asiakkaissa on suuri koska mainonnan hinta määräytyy paljolti mainoksen tavoitteen mukaan. Maksullinen Facebook markkinointi tarjoaa esimerkiksi vaihtoehdon “liikenteen ohjaukselle” yrityksesi verkkosivuille ja toisena suosituimpana mainosmuotona voidaan käyttää “tunnettuuden nostoa”. Voit siis ohjata asiakkaita sivuillesi Facebookissa tehdyistä mainoksista tai vaihtoehtoisesti tavoittaa mahdollisimman useita asiakkaita viestilläsi ohjaamatta heitä kuitenkaan yrityksesi verkkosivustolle. Näin tavoitat enemmän ihmisiä samallla mediabudjetilla ja yrityksesi tunnettuus kasvaa vauhdikkaammin.
Facebook markkinointi toimii hyvin maasta riippumatta. Oikeastaan sosiaalinen media ja Facebook on yksi parhaita tapoja tarkistaa voisiko yrityksesi palvelulle olla kysyntää valitsemissasi kohdemaissa. Mainontaa voidaan siis tehdä maasta riippumatta käytännössä vain osoitetta muuttamalla Facebookin Business Managerissa / Ads Managerissa. Näin voit käyttää yrityksesi valmiita mainoksia ja kampanjoita mutta koittaa millaisen vastaanoton yrityksesi palvelut saavat valitsemissasi maissa joihin olet ehkä avaamassa yrityksesi liiketoimintaa. Mikäli mietit mainosten kääntämistä haluamallesi kielelle niin voimme lämpimästi suositella käännöstoimistoksi Delinguaa. Olemme saaneet heiltä jatkuvasti hyvää palvelua mainosten kääntämisessä halutuille kielille ja käännökset onnistuvat olipa sitten kyseessä Zuahili, Portugali tai joku hieman useammin käytetty kieli. Näin voit keskittyä mainonnan optimoimiseen ja jättää kääntämisen natiiveille ammattilaisille.
Mikäli mietit vielä miten yrityksesi Facebook markkinointi kannattaa aloittaa niin kysy rohkeasti lisää ja sovitaan esimerkiksi tehokas etäpalaveri aiheesta. Näin voimme keskustella sinun yrityksellesi parhaista tavoista tavoittaa potentiaalisimmat asiakkaat Facebookista. Annamme aina vinkkejä veloituksetta ja voit jatkaa Facebook markkinointiin perehtymistä itsenäisesti tai pyytää asiantuntevalta tiimiltämme apuja! Ota yhteyttä nyt!
Ota yhteyttä!Tyypillinen asiakkaamme saa hyviä tuloksia ja viihtyy kanssamme pitkään. Tuloksellinen tekeminen onkin kaiken tekemisemme keskiössä ja teemme kaikkemme, jotta markkinointinne tulokset paranevat kerta toisensa jälkeen.