Hyvät uutiset koronarokotteesta ovat kääntämässä vähitellen ihmisten katseita kohti uuden normaalin jälkeistä aikaa. Mitä yritysten kannattaa huomioida, kun asiakkaat palaavat takaisin arkeen ilman karanteeneja sekä kokoontumis- ja matkustusrajoituksia?
Yhteiskuntatieteilijät kuvasivat 1. maailmansodan ja Espanjantaudin jälkeistä vuosikymmentä suurena elämänjanon aikakautena. Tuleeko tästä toisinto 1920-luvusta?
Pohdimme tätä äskettäin asiakkaamme kanssa kun tuli puhetta vuoden 2021 trendeistä. Viitteitä tulevasta murroksesta ihmisten käyttäytymisessä on jo nähtävissä: 10-kertaiset lukemat tulevan talven Thaimaan matkoista verrattuna vuoden takaisiin kertovat patoutuneesta kysynnästä, joka odottaa purkautumistaan.
Kun ihmisten ei tarvitse enää pelätä matkalta palatessaan pakollista tikkua nenän kautta aivoihin asti ja karaneenia kaupan päälle, pakkaa moni passin & hammasharjan ja suuntaa lentokentälle. Pikapiipahdukset ulkomailla, oli kyseessä sitten Tallinnan risteily tai pitkä viikonloppu Etelä-Euroopassa, lähtevät nopeaan nousuun.
Miltä tulevaisuus näyttää?
Kuinka korkea ja pitkäkestoinen kysyntäpiikistä tulee, riippuu muutoksesta kuluttajien pitemmän aikavälin käyttäytymisessä. Paljon puhuttu 5 vuoden digiloikka on jättänyt jälkensä yritysten ja kuluttajien toimintaan, enkä usko asioiden palaavan vuoden 2018 lukemiin – oli kyse sitten matkustamisesta, ravintolakäynneistä tai vaikkapa kulttuuririennoista.
En kuitenkaan usko, että kiireiset lapsiperheet jatkavat kotikokkailua entiseen tapaan tai asiantuntijat pitävät etäpalavereja saunasta ja muista hätätiloista käsin. Työmatkustaminen sitä vastoin tulee vähenemään ja etäpalaverit yleistymään. Samaan aikaan työyhteisöissä on kovia odotuksia kasvokkain tapaamisen tuomista hyödyistä. Toimistotiloja tarjoaville yrityksille tuleekin kovat muutospaineet tarjota mielekkäitä toimitiloja, kun yrityksen henkilöstöstä vain murto-osa on kulloinkin työpaikalla mutta odotukset kohtaamisen hyödyistä kasvavat.
Opittiinko jotain?
Vuoden 2020 suurimpia oppeja lienevätkin ihmisten välisten kohtaamisten merkitys ja ymmärrys siitä, milloin kasvokkain tapaaminen on tehokkain tapa edistää asioita. Samaan aikaan olemme myös ymmärtäneet milloin fyysinen tapaaminen ei ole tarpeen – varsinkin kun matka-aikaa ei ole kohta vuoteen otettu huomioon tapaamisiin kuluvana aikana ja tätä myöten kustannuksena.
Mitä sinä arvelet, että tulee tapahtumaan? Lähteekö esimerkiksi ulkomaanmatkailu nousuun kotimaanmatkailun kustannuksella? Mitkä ravintolat toipuvat parhaiten ja muistetaanko hoitajien ja vaikkapa kauppojen kassahenkilöstön työpanoksen arvo koronan muiston hälventyessä?
Yksi asia on varma - yrityksen markkinointia on tehtävä 20-luvullakin. Kubla auttaa, ota yhteyttä!
Ota yhteyttä!