Oletko kuullut Facebook ad library:stä? Facebook on monessa suhteessa hyvin edistyksellinen mainonnan suunnannäyttäjä ja mainonta onkin aika aktiivista Facebookissa sekä sen omistamassa Instagramissa. Facebook valitsee tarkkaan meille näytettävät mainokset meidän kiinnostusten ja käyttäytymisen perusteella. Se tarkoittaa sitä, että näemme meille todennäköisesti mielenkiintoisia mainoksia.
Mutta samalla meiltä jää näkemättä todella iso osa kaikista Facebook mainoksista. Oletko koskaan miettinyt mitä kaikkea Facebookissa mainostetaan ja kuka siellä mainostaa?
Facebook ad library - mikä se on
Facebook ad library on palvelu, josta näet kaikki tällä hetkellä aktiiviset mainokset sekä Facebookissa että Instagramissa. Samalla näet myös mainostajat. Nimensä mukaisesti se on siis suuri mainoskirjasto tällä hetkellä pyörivistä mainoksista. Löytyy sieltä myös sellaisiakin mainoksia, jotka eivät edes ole tällä hetkellä aktiivisina.
Tämä kirjasto on itseasiassa erittäin mielenkiintoinen. Siellä surffaillessa tulee vastaan kaikenlaisia mainoksia ja mainostajia, joita voi tutkia ja ihmetellä. Suosittelen siis kaikkia ainakin käymään siellä katselemassa vähän 🙂
Facebook ad library - avoimuus
Avoimuus on yksi Facebookin pääteemoista toiminnassaan ja sitä tämä Facebook ad library tukee omalta osaltaan. Sieltä pystyy suodattamaan pyörivien mainosten ja mainostajien lisäksi myös esimerkiksi poliittiset, vaaleihin liittyvät ja yhteiskunta vaikuttamiseen liittyvät mainokset.
Avoimuutta tukee myös tietenkin se, että nähdään millaisia mainoksia eri mainostajat pyörittävät. Näin pystytään helposti arvioimaan heidän toimintaansa mainonnan suhteen.
Kiinnostaako Facebook-mainonnan aloittaminen tai haluatko saada tehot irti nykyisestä some-tekemisestä?
Lue tarkemmin Facebook-mainonnan palvelustamme ja ota rohkeasti yhteyttä!
Facebook ad library - kenelle se on
Kenelle Facebook ad library sitten on, no se on ihan kaikille kuten tavallisetkin kirjastot. Facebook ad librarya voi käyttää kuka tahansa, jopa ilman Facebook-tiliä. Ainoastaan tietyt suodatukset vaativat Facebook profiilin olemassa olon.
Jokaisen Facebook mainontaa tekevän olisi hyvä käydä ainakin silloin tällöin pyörähtämässä Facebook ad libraryssa. Seuraavassa kappaleessa käydään tarkemmin läpi miten Facebook ad librarya voi hyödyntää.
Facebook ad library - mihin sitä voi käyttää
Facebook ad librarylle on tietenkin monia erilaisia käyttötapoja, mutta alla tarkastellaan lähemmin muutamaa mainonnan tekemisen kannalta erittäin oleellista näkökulmaa.
Kilpailijoiden seuranta
Aloitetaan kiehtovasta kilpailijoiden seurannasta. Olen huomannut, että monesti suurin motivaatio tehdä jotain herää silloin kun kilpailijakin tekee sitä. Facebook ad librarysta pystytkin helposti seuraamaan miten laajasti kilpailijasi mainostavat Facebookissa ja Instagramissa.
Laajuuden lisäksi on myös hyvä tarkkailla millaista mainontaa kilpailijasi tekevät. Näin pystyt tekemään itse kehittämään omaa mainontaasi paremmaksi kuin kilpailijoilla.
Inspiraatio
KIlpailijoiden seurannan lisäksi Facebook ad librarysta kannattaa poimia inspiraatiota omaan mainontaan oman toimialan ulkopuolelta. Kun katselee muiden mainontaa on itsekin helppo inspiroitua ajattelemaan laatikon ulkopuolelta ja kehittää uudenlaisia mainoskampanjoita.
Toki ainoastaan testaamalla selviää toimiiko uudet ideat, mutta vanha totuus on “jos teet sitä mitä olet aina tehnyt saat sen mitä olet aina saanut”. Siksi uutta kannattaa aina kokeilla.
Tekninen toteutus
Inspiraation lisäksi voit saada ideoita ihan pelkästään jos mainoksen tekniseen toteutukseen, miten esimerkiksi nykyinen mainoksesi voisi toimia paremmin erilailla toteutettuna. Samoin voit opiskella millaisia erilaisia mainosversioita mainoksista tehdään niiden testaamisen kehittämiseksi.
Tietenkin myös jos muistat nähneesi jonkin tosi upean mainoksen, mutta et saa sitä enää uudestaan feediisi niin voit hakea sen täältä Facebook ad librarysta kunhan vain muistat mainostajan nimen. Kätevää eikö totta 😉
Facebook ad library - yhteenveto
Yhteenvetona voidaan todeta, että käykää ainakin satunnaisesti katsomassa mitä mainoskirjastosta löytyy ja hyödyntäkää sitä omassa mainonnassanne. Ideointi ja joskus myös pieni kopiointi saattaa piristää oikein mukavasti teidän omaa mainontaanne.
Mikäli haluatte kuulla ammattilaisen mielipiteitä Facebook mainonnasta niin laittakaa yhteydenottopyyntö rohkeasti tulemaan alla olevalla lomakkeella. Me olemme teihin pian yhteydessä ja autamme mielellämme Facebook mainonnan ja muidenkin digimarkkinoinnin ongelmien kanssa 😉
Ota yhteyttä!