https://www.youtube.com/watch?v=Iqs4o6syriI
Laadimme viiden blogin sarjan auttamaan yrityksiä some-markkinoinnin suunnittelussa:
- 5 virhettä jotka teet some-markkinoinnissa
- Videoiden vaikutus markkinoinnissa
- Puhutteleva sisältö some-mainonnassa
- Toimiiko some yrityksen markkinoinnissa?
- Testatut keinot sisältömarkkinoinnin buustaukseen sosiaalisessa mediassa [Suomi-adaptointi]
Some-markkinointi on pohjimmiltaan yksinkertaista, mutta vaatii asiakkaiden ja julkaisualustojen
tuntemista toimiakseen tehokkaasti ja välittääksen sen viestin yrityksestäsi, jonka haluatkin sen välittävän.
Työssämme löydämme päivittäin esimerkkejä yrityksistä jotka ovat sortuneet yhteen tai useampaan alempana esiteltyyn virheeseen. Nämä eivät ole kaikille itsestäänselvyyksiä, mutta luettuasi ne sinun ei (toivottavasti) tarvitse kiinnittää niihin erityistä huomiota, seuraavalla kerralla muistat ne automaattisesti.
1. Rahan käyttämisen pelko
Monella markkinoijalla on pelko some-markkinoinnin kustannuksista, varsinkin Facebookin sellaisista. Todellisuus kuitenkin on, että hyvin optimoiduilla kampanjoilla voidaan saada hyviä tuloksia aikaan pienilläkin panostuksilla. Oikein valitut kohderyhmät yhdistettynä loistavaan mainostettuun sisältöön voivat tuottaa alhaiset klikkihinnat, jolloin kuukausittaiset kustannukset eivät kasva liian suuriksi. Some-markkinoinnissa täytyy muistaa, että tavoitteiden määrittäminen auttaa paljon, sillä silloin kustannuksetkin pysyvät kurissa.
2. Huonot kuvat
Yksi yleisimmistä virheistä, jonka somessa markkinoivat tekevät, on kuvien huono laatu. Kun lisäät kuvan yrityksesi tilille, ota huomioon sosiaalisen median selailutapa: vain hyvien kuvien kohdalle pysähdytään. Myöskään kuvien muokkausta ei tarvitse pelätä, siihen löytyy helppoja ilmaisia työkaluja, esimerkiksi canva.com:ilta.
Huonon laadun lisäksi kuvissa täytyy varoa käyttämästä liikaa tekstiä. Tämä aiheuttaa sen että esimerkiksi Facebookin algoritmi ei nosta kuvaa esiin käyttäjille.
3. Palautteiden käsittely
Palautetta tulee jokaiselle vähänkin aktiiviselle yritykselle. Se, miten palautteeseen reagoi, voi voittaa seuraajia, tai menettää niitä. Positiiviseen palautteeseen riittää kun reagoi kiittämällä tai tykkäämällä.
Negatiivista palautetta puolestaan on turha pelätä, sillä siitä voi ottaa oppia. Tärkeintä on vastata jokaiseen palautteeseen, ja tehdä se asiallisesti ja omaa kantaa perustellen. Hyvänä sääntönä negatiivisen palautteeseen vastaamiseen voisi pitää kolmea kohtaa: kiitä, vastaa perustellen, voita puolellesi. Kiittämällä palautteesta luot positiivisen kuvan yrityksestäsi, perustellut vastaukset puolestaan voivat yksinään voittaa kommentoijan puolellesi (palautteen antajan kehuminen toimii myös).
Tärkeintä on muistaa, että yksi hyvä vastaus riittää. Yhdessä vastauksessa saat tuotua asiasi esille ja vastattua kommentoijan palautteeseen. Tätä useammat vastaukset saattavat helposti lipsahtaa väittelyn puolelle, joten pitäydy yhden vastauksen politiikassa.
4. Somekanavien valinta
Yritykselle saattaa olla vaikeaa määrittää ne kanavat jossa sen kannattaa toimia. Vaihtoehtoja on useita, ja niiden käyttö riippuu yrityksen tavoitteista ja toimintaympäristöstä. LinkedIn on hyvä kanava yrityksen b2b myyntiin, joskin siellä suoranainen mainonta ei ole välttämättä toimivaa. Instagram puolestaan toimii visuaalisille tuotteille, ja Facebook on hyvä väline yrityksen brändin rakentamiseen.
Alustoja valitessasi kannattaa miettiä, kuinka paljon aikaa niiden ylläpitoon ollaan valmiita uhraamaan, ja mitkä niistä tuntuvat tärkeimmiltä yrityksellesi. Some-kanavien pitäminen eloisina ja relevantteina vaatii useita työtunteja viikottain, joten jos aikaa ei ole tarpeeksi, kannattaa harkita some-markkinoinnin ulkoistamista (katso: www.kubla.fi).
5. Sisältömarkkinoinnin huomiotta jättäminen
Digitaalisessa markkinoinnissa puhaltavat sisältömarkkinoinnin tuulet. Yritykset tuottavat asiakkailleen lisäarvoa sisällön merkeissä, kuten blogeilla, videoilla tai infopaketeilla. Sisältömarkkinoinnin helppous on siinä, että voit tuottaa sisältöä vain asioista joista oikeasti tiedät. Mitä aidompaa ja innostuneempaa tuottamasi sisältö on, sitä paremmin asiakkaasi uskovat asiantuntijuuteesi ja luottavat sinuun informaation välittäjänä. Sisällöntuotannossa on tärkeää muistaa, että sisällön on oltava sellaista, että siitä on konkreettista hyötyä asiakkaille.