Amazon verkkokauppa on useilla mittareilla maailman suurin verkkokauppa ja jatkaa tasaisesti kasvuaan. Nyt tähän aiheeseen on hyvä tutustua koska Amazon on ilmoittanut tuovansa verkkokauppansa myös Suomeen lähiaikoina. Spekulointia on käyty jo vuosia tarkasta aikataulusta, mutta uuden markkinan avaaminen on Amazonin tarkasti suojelemia salaisuuksia. Eli edelleen vastaus Amazon verkkokaupan avautumiseen Suomessa on - lähiaikoina.
Amazon verkkokauppa toimii myös hakukoneena
Amazon on paitsi verkkokauppa, myös yksi maailman suosituimpia hakukoneita kun asiakas etsii tietoa tuotteista. Erona Googleen on kuitenkin se että Amazonin hakukoneesta tehdään hakuja suoraan tarpeeseen, kun ollaan ostamassa tuotetta jo aivan lähiaikoina, tai halutaan ostaa tuote välittömästi. Suurin osa Googlessa tapahtuvista hauista on tiedon keräämistä ja tarpeeksi tietoa saatuaan asiakas on valmis ostamaan ja siirtyy viimeiseen vaiheeseen etsimään tietoa Amazon verkkokauppa hakukoneesta.
Alla kuva Amazon verkkokaupasta, jossa on etsitty tietoa ulkoisesta näytöstä (external display). Suomessa useat ihmiset käyttävät verkkokauppa.com sivustoa tuotteiden ja tuotetiedon etsimiseen, mutta tämä voi hyvinkin muuttua, kun Amazon saapuu Suomeen ja sitten alla olevan kuvan hakukenttä tulee sinullekin tutuksi ehkä jopa päivittäin.
Haluatko aloittaa digitaalisen markkinoinnin tai tehostaa nykyistä tekemistä? Autamme mielellämme!
Lue tarkemmin digitaalisen mainonnan palveluistamme ja ota rohkeasti yhteyttä.
Amazon verkkokaupassa tuotteita optimoidaan samoilla periaatteilla kuin optimoit myös yrityksesi kotisivuja. On kuitenkin hyvä muistaa että Amazonissa käytetään heidän omaa julkaisujärjestelmäänsä ja mahdollisuuksia on vähemmän kuin esimerkiksi WordPressillä tehdyissä kotisivuissa. Suurin merkitys Amazon verkkokauppaa optimoitaessa on leipätekstillä/sisällöllä ja kuinka paljon tuotettasi ostetaan kaiken kaikkiaan. Amazon antaa myös suorat ohjeet tuotteiden optimointiin ja alta löydät siihen tarkempia ohjeita.
Hakukoneoptimointi - omat kotisivut vs Amazon verkkokauppa
Amazon verkkokauppa optimoidaan suurimmaksi osaksi samoilla periaatteilla kuin normaalit yrityksen kotisivut. On kuitenkin hyvä ottaa muutamia seikkoja huomioon, kun haluat että yrityksesi Amazon tuotteet näkyvät hakutuloksissa mahdollisimman ylhäällä.
Amazon arvostaa erityisesti myös saatuja arvosteluita ja käyttäjäkokemuksia
Saat myös laatupisteitä hyvästä suoriutumisesta Amazonin kumppanina ja verkkokauppasi myynnistä
Saat myös pisteitä myymiesi tuotemallien mukaan eli mitä enemmän tuotteita sen parempi
Ulkoisilla linkeillä ei ole Amazonin verkkokaupassa juurikaan merkitystä Amazonin hakukoneen optimoinnissa
Amazon verkkokaupan mainostaminen
Amazon verkkokauppaa voidaan mainostaa normaaliin tapaan Googlessa, somessa ja esimerkiksi bannerimainonnalla. Tämän lisäksi on hyvä perehtyä Amazonin omaan mainostyökaluun nimeltään Amazon Marketing Services (AMS).
Mainostyökalussa on paljon yhtäläisyyksiä esimerkiksi Google Ads-työkaluun. Kummassakin maksat jokaisesta klikistä ja hyvin laaditut mainokset saavat enemmän näyttöjä ja saat enemmän kauppoja. Lisäksi AMS tarjoaa kolme helppoa vaihtoehtoa tuotteiden mainostamiseen. Voit mainostaa näillä tavoilla tällä hetkellä Amazon verkkokaupassa:
Display Ads - Tämä on myös Googlesta tuttu ”remarketing”, eli uudelleen mainonta sivustollasi jo käyneille asiakkaillesi
Miten kannattaa edetä?
Voit perustaa ilmaiseksi verkkokaupan itsellesi Amazonin omaan järjestelmään ja harjoitella jo valmiiksi ennen Amazonin rantautumista Suomeen.
Tässä vaiheessa on hyvä valita joko UK tai sitten USA kauppapaikaksi koska vielä Suomessa ei ole Amazon verkkokauppa mahdollisuutta. Kolmas vaihtoehto olisi Saksan valitseminen ja mikäli koet Saksan mielenkiintoisena kauppapaikkana ja kielitaitoa löytyy, niin sitten myös EU suosii tätä vaihtoehtoa.
Mikäli myyt tuotteitasi verkkokaupassa niin Amazon on välttämätön myyntikanava myös sinun yrityksellesi. Voit silti myydä tuotteita omassakin verkkokaupassasi, mutta Amazon on ottanut yllättävän nopeasti useissa maissa maan suurimman verkkokaupan tittelin. Älä siis jää nuolemaan näppejäsi, vaan tartu tilaisuuteen viimeistään, kun Amazon verkkokauppa avataan Suomeen.
Tyypillinen asiakkaamme saa hyviä tuloksia ja viihtyy kanssamme pitkään. Tuloksellinen tekeminen onkin kaiken tekemisemme keskiössä ja teemme kaikkemme, jotta markkinointinne tulokset paranevat kerta toisensa jälkeen.