Kiva kuva, kiva teksti ja summarum arvontajulkaisu on valmis! Helposti voisi kuvitella, että arvonnan järjestäminen on näin simppeliä. Eihän se rakettitiedettä olekaan, mutta korvan taa kannattaa laittaa yleiset arvonnan säännöt, jotka koskevat kaikkia.
Arvonta on hyvä tapa haalia kanavalle aiheesta kiinnostuneita seuraajia ja potentiaalisia asiakkaita, mutta syöttiin tarttuu useimmiten myös pelkän palkinnon metsästäjiä. Jotta arvonnasta saa suurimman hyödyn, kannattaa tämän vuoksi arvonnan palkinto olla iPhonen sijaan yrityksen omasta valikoimasta löytyvä tuote tai palvelu.
Mitä ne arvonnan säännöt sitten ovat? Suomessa markkinointiarvonnan säännöt on säädetty laissa, joten nyt kannattaa olla kuulolla. Kubla on koonnut sinua varten kaikki yleiset arvonnan säännöt tähän yhteen kirjoitukseen, ole hyvä!
Monen muun yrityksen tapaan Elovena on laatinut verkkosivuilleen nähtäville arvonnan säännöt. Säännöissä mainitaan esimerkillisesti seuraavat tiedot:
Kuten Elovenan verkkosivuilla on nähtävissä, on arvonnan säännöt esillä selkokielellä. Turha jaarittelu on syytä jättää pois ja sen sijaan korostaa niitä kaikista tärkeimpiä asioita.
Arpajaisvero koskee arvokkaita palkintoja. Kokonaan tai osittain sattumaan perustuva voitto on voittajalle verotonta. Arvokkaasta palkinnosta on arpojan kuitenkin maksettava arpajaisvero, joka on suuruudeltaan 30 %. Jos taas kyseessä on taitoon perustuva kilpailu, lasketaan voitto voittajan ansiotuloksi. Ilman veroseuraamuksia esimerkiksi Facebookissa järjestetyn arvonnan palkinnon arvo saa olla maksimissaan 166,6 euroa – tämä summa kattaa kaikki kokonaisen kalenterikuukauden aikana arvotut palkinnot.
Arvonnan säännöt tulee olla osa jokaista arvontaa koskevaa markkinointimateriaalia. Sotkuinen sekamelska ei kelpaa, vaan tieto on oltava helposti kuluttajan saatavilla niin, ettei arvonnan säännöt jää vahingossakaan epäselväksi.
Tämän lisäksi esimerkiksi Facebook- ja Instagram-arvonnassa on käytävä ilmi se, että Facebook tai Instagram ei ole osallisena arvonnassa – ne eivät siis hallinnoi tai sponsoroi arvontaa.
Palkinto kannattaa olla innostava ja mielellään yrityksen liiketoimintaan kytkeytynyt. On kuitenkin syytä jättää pois laskuista alkoholi, elävät eläimet, aseet tai mikäli alaikäisillä on osallistumisoikeus, myös lapsille ja nuorille sopimattomat palkinnot.
Mieti arvonnan palkinto sen mukaan, mikä kiinnostaa sitä kohderyhmää, joka arvonnalla halutaan tavoittaa. iPhonea tai setelitukkua paremmin voi toimia pieniarvoinen palkinto, jolla on suurempi arvo kohderyhmän silmissä.
Sinä arvonnan järjestäjänä päätät sen, kenellä on osallistumisoikeus. Turhan tarkasti osallistumisoikeutta ei kuitenkaan voi rajata esimerkiksi uskonnon tai sukupuolen perusteella, osallistujien ikään sen sijaan voi vaikuttaa. Jos mukaan ottaa lapset tai nuoret, on syytä olla erityisen tarkkana.
Alaikäistä edustaa hänen huoltajansa. Alaikäiselle ei siis voi markkinoida sellaista arvontaa, jossa pyydetään esimerkiksi suoramarkkinointisuostumusta. Ikärajaton arvonta toimii parhaiten silloin, kun osallistujasta ei kerätä henkilökohtaisia tietoja. Jos markkinointilupaa kysytään, tulisi arvonnan osallistumisoikeus rajata yli 15-vuotiaisiin.
Etenkin sosiaalisessa mediassa törmää usein tekstiin tägää kaveri ja osallistut arvontaan – kaverille ei kuitenkaan ole pakko kertoa. Arvontajulkaisu saa kehottaa tekemään näin, mutta kaverille kertominen ei saa olla edellytyksenä arvontaan osallistumiselle.
Jos arvontaan osallistuminen edellyttää sen, että osallistuja lähettää esimerkiksi markkinointiviestin ystävälleen, on kyse yrityksen suoramarkkinoinnista. Sähköinen suoramarkkinointi vaatii vastaanottajan ennakkosuostumuksen – mainostajan on kuitenkin mahdotonta pyytää tätä suostumusta etukäteen, mikä sulkee pois kaverille kertomisen ehdon tämän kaltaisessa tapauksessa.
Arvonnan säännöt eivät ole tuulesta temmattuja, vaan niitä tulee ihan tosissaan noudattaa. Vaikka Suomen laki ei määrää hyviä tapoja, kannattaa nekin pitää mielessä. Etenkin somekansa on kärppänä huomauttamassa, jos epäkohtia on havaittavissa. Kubla on jakanut vinkit myös Facebook-kilpailuiden järjestämiseen, lue ne täältä!
Tyypillinen asiakkaamme saa hyviä tuloksia ja viihtyy kanssamme pitkään. Tuloksellinen tekeminen onkin kaiken tekemisemme keskiössä ja teemme kaikkemme, jotta markkinointinne tulokset paranevat kerta toisensa jälkeen.