Moni ajattelee, että avainsanatutkimusta voi käyttää ainoastaan mainonnan suunnitteluun ja hakukoneoptimointiin. Näin ei ole, vaan siitä on myös paljon muita hyötyjä. Oletko esimerkiksi ajatellut, että yrityksesi voisi saada lisää asiakasymmärrystä avainsanatutkimuksella? Mutta mitä avainsanatutkimuksella tarkoitetaan? Avainsanatutkimusta on helpompi selittää, jos aloitetaan avaamalla hiukan hakukoneoptimointia.
Hakukoneoptimoinnin tarkoitus on optimoida sivustoa ja sen sisältöä, jotta potentiaaliset asiakkaat löytäisivät sen helpommin hakukoneiden (kuten Google ja Bing) hakutuloksista. Onnistunut hakukoneoptimointi voi vaatia tilanteesta riippuen useita erityyppisiä toimia, mutta tyypillisesti yksi hyödyllisimmistä on tuottaa sivustolle sellaista sisältöä, mitä potentiaaliset asiakkaasi haluavat lukea ja mitä he jo etsivät hakukoneiden avulla.
Avainsanatutkimuksen tavoite on löytää sanoja ja lauseita mitä potentiaaliset asiakkaasi hauissaan käyttävät, ja valita niistä suosituimmat ja yrityksen tuote- tai palveluvalikoimaan sopivimmat. Valittuja sanoja ja lauseita käytetään sitten tuotettaessa sisältöä sivustolle, tai kun suunnitellaan parhaalla mahdollisella tavalla toimivia mainoksia. Avainsanatutkimus on siis erittäin tärkeää sekä mainonnan että hakukoneoptimoinnin kannalta.
Näitä ja vastaavia kysymyksiä kannattaa pohdiskella, koska hyvin valitut avainsanat ja -lauseet tuovat varmuudella parempaa menestystä mainonnassa ja hakukoneoptimoinnissa.
Avainsanatutkimuksella saatava tieto on arvokasta myös toisesta näkökulmasta. Asiakaskunnan tunteminen helpottaa markkinointia, ja avainsanatutkimus saattaa kertoa myös asiakkaiden tarpeista, jotka eivät välttämättä ole itsestäänselviä.
Haluatko aloittaa digitaalisen markkinoinnin tai tehostaa nykyistä tekemistä? Autamme mielellämme!
Otetaan esimerkiksi terveyskylpylä. Millaisia tietoja terveyskylpylä voisi saada selville asiakkaistaan avainsanatutkimuksen avulla?
Ehkä on joitain tuotteita joita potentiaaliset asiakkaat etsivät ja joita terveyskylpylä voisi tulevaisuudessa tarjota, mutta niitä ei ole vielä saatavilla. Avainsanatutkimus voi paljastaa uuden tulovirran laajentumisesta kiinnostuneelle yritykselle.
Terveyskylpylän omistaja saattaa yllättyä, että suuri joukko nuoria miehiä on kiinnostuneita heidän palveluistaan. Tällöin markkinointia voi jatkossa kohdistaa myös heihin.
Mahdollisesti ihmiset etsivät tiettyä terveyskylpylän palvelua lähialueelta, joka ei ole yhtä suosittua muilla alueilla.
Tämä tieto voi helpottaa suunnittelemaan suurempia markkinointikampanjoita, koska vuodenajalla ja lomilla voi olla iso vaikutus hakujen määrään.
Etsivätkö he terveyskylpylöitä terveydellisistä syistä vai haluavatko he vain löytää tavan vähentää stressiä ja rentoutua pitkän työpäivän jälkeen? Terveyskylpylä saattaa toisaalta houkuttaa myös monia ihmisiä, jotka ovat kiinnostuneita kauneudesta ja nuorekkuudesta.
Jos terveyskylpylä on keskittynyt nuorten naisten hoitamiseen ja terveyteen, voi avainsanatutkimus tuoda yllätyksenä sen, että suuri osa potentiaalisista asiakkaista onkin keski-ikäisiä miehiä. Tällainen tieto voi vaikuttaa yrityksen suunnitelmiin tulevaisuudessa. Kaikki yritykset, jotka haluavat oppia palvelemaan asiakkaitaan paremmin ja mahdollisesti löytää uusia asiakasryhmiä, hyötyvät avainsanatutkimuksesta.
Tämä esimerkki osoittaa, että avainsanatutkimus voi auttaa ymmärtämään potentiaalisten asiakkaiden tarpeita paremmin. Asiakasprofiilin tunteminen auttaa markkinoinnin kohdistamista oikealle ryhmälle, ja se kertoo myös millaisia tuotteita tai palveluita potentiaalinen asiakas toivoo. Lisäksi se auttaa sisällön luomisessa hakukoneoptimointia ja mainontaa varten.
Asiakkaan tarpeiden tunteminen auttaa luonnollisesti myyntiä, mutta saa myös asiakkaan tuntemaan, että hänen toiveitaan kuunnellaan. Kun avainsanatutkimusta lähestyy oikealla ja ammatimaisella tavalla, saa tietoja hyödynnettyä mahdollisimman tehokkaasti ja monipuolisesti - näin saat lisää asiakasymmärrystä avainsanatutkimuksella.
Mikäli yrityksesi tarvitsee apua avainsanatutkimuksen toteuttamiseen, Kublan ammattilaiset auttavat mielellään!
Ota yhteyttä!Tyypillinen asiakkaamme saa hyviä tuloksia ja viihtyy kanssamme pitkään. Tuloksellinen tekeminen onkin kaiken tekemisemme keskiössä ja teemme kaikkemme, jotta markkinointinne tulokset paranevat kerta toisensa jälkeen.