Banneri on yksi vanhimmista mainosmuodoista verkossa. Olet varmasti itsekin törmännyt bannereihin esimerkiksi uutissivustoilla. Lue, miten bannerilla tehdään mainontaa 2020-luvulla!
Mikä on banneri?
Banneri on kuin sähkökaapin kylkeen liimattu mainosjuliste - mutta internetissä! Bannereita näkyy monesti muun sisällön yhteydessä, uutissivustoilla, blogeissa, jopa Youtube-videoiden päällä. Bannerilla viestitään yrityksestäsi nykyisille ja uusille asiakkaille, luodaan tunnettuutta ja pyritään saamaan verkkosivuille kävijöitä.
Banneri ja display-mainonta
Bannereilla tehtävää mainontaa kutsutaan usein myös nimellä display-mainonta. Display-mainonta on kuitenkin laajempi käsite ja pitää sisällään myös muuta kuin bannerit. Displayn alle kuuluu myös esimerkiksi ulkomainonta ja tv-mainonta. Eli kaikki bannerit ovat display-mainotaa, mutta kaikki display-mainonta ei ole bannereita!
Haluatko aloittaa digitaalisen markkinoinnin tai tehostaa nykyistä tekemistä? Autamme mielellämme!
Lue tarkemmin digitaalisen mainonnan palveluistamme ja ota rohkeasti yhteyttä.
Kuten kaikessa mainonnassa, on ensin hyvä päättää, mikä on yrityksesi tavoite ja tarve markkinoinnille. Keinot ovat eri, mikäli haluat tavoittaa uudestaan sivullasi käyneet tai esimerkiksi mainostaa kampanjanomaisesti lyhyttä alennusmyyntiäsi. Kokenut mainonnansuunnittelija osaa auttaa rakentamaan juuri sellaisen kampanjan, jossa oikeat kanavavalinnat tukevat yrityksesi tavoitteita. Banneri otetaan usein mukaan markkinoinnin keinovalikkoon, sillä se on mukavan visuaalinen elementti, joka toimii hienosti, kun banneria näytetään tarkoin valitulle kohderyhmälle.
Alla kerromme lisää bannerien mahdollisuuksista.
2020-luvulla banneri näkyy vain oikealle kohderyhmälle
Digimarkkinoinnin erinomaisuus on siinä, että sitä voidaan näyttää vain tietylle kohderyhmälle.
Banneri apuna uusien asiakkaiden houkuttelussa
Bannerin toimii apunasi, kun haet yrityksellesi kasvua ja haluat tavoittaa uutta yleisöä. Tässä tapauksessa on tärkeää määritellä, minkälaista yleisöä haluamme tavoittaa. Mainoskanavat tarjoavat yleisöjen rakentamiseen omia tapojaan. Googlen omassa mainosverkostossa Google Display Networkissa pystytään määrittämään yleisö esimerkiksi
Kiinnostuksen kohteiden perusteella (esim. puutarhan hoito)
Demografisten tietojen perusteella (esim. naiset, 34-40 -vuotta)
Alueittain (esim. pääkaupunkiseutu)
Googlen hakukonekäyttäytymiseen perustuen (henkilöt, jotka ovat hakeneet tiettyjä sanoja Googlesta)
Samankaltaiset yleisö (look-a-like) esimerkiksi omien verkkosivukävijöiden pohjalta
Banneri on myös erinomainen keino saada lisämyyntiä yrityksesi jo tuntevista ihmisistä. Muistuttava mainonta (eli retargeting) on erittäin kustannustehokas tapa mainostaa. Muistuttava mainonta tarkoittaa, että mainosbannereita näytetään jo kertaalleen yrityksen verkkosivustolla käyneille. Kun kävijä on lähtenyt verkkosivultasi, tulee banneri muistuttamaan kävijää yrityksestäsi jollain toisella sivustolla. Näin pyritään säilyttämään kävijässä muistijälki yrityksestäsi ja palauttamaan hänet takaisin palvelusi pariin.
Millainen on hyvä banneri?
Bannerimainonnassa asiakakas useimmiten toimittaa itse bannerin eli visuaalisen elementin. Toki asiakas saattaa myös käyttää luovaa toimistoa bannerien teossa. Media- tai digitoimiston rooli on ostaa mainostila ja viedä banneri paikoilleen.
Banneri koostuu useista elementeistä, kuten
Viesti eli teksti, joka bannerissa näkyy. Tekstin määrä on usein hyvin rajallinen.
Kuvamaailma. Useimmat brändit käyttävät brändi-ilmeeseensä sopivia kuvia tai kuvituksia.
Värit
Call-to-action (CTA) nappi ja sen kehote. Yleisiä kehotteita ovat esimerkiksi “osta nyt!”, “lue lisää” tai esimerkiksi “varaa matka”
Kaikki elementit ovat tärkeitä ja ne kannattaa suunnitella tarkkaan. Olemme koonneet vinkkimme hyvän mainosbannerin tekoon blogiimme ja suosittelen käymässä lukemassa, jos aihe enemmän kiinnostaa.
Miten bannerimainontaa ostetaan?
Bannerimainontaa voidaan ostaa usealla eri tavalla. Banneritilaa voidaan ostaa joko suoraan julkaisijalta tai sitten mainosverkostoista. Yhä useammin jälkimmäinen on järkevämpi tapa. Se on kustannustehokkaampaa ja mainosverkostojen kautta tavoitetaan laajempi yleisö, ja banneri näkyy useammilla verkkosivustoilla. Näin mainostajan ei tarvitse sitoutua vain yhteen julkaisijaan eli verkkosivustoon. Mainosverkostoja ovat esimerkiksi Googlen oma verkosto tai sitten laajemmin kaikki Suomen ja koko maailman mainosverkostot. Kerromme vaihtoehdoista mielellämme lisää!
Jos mainonta bannereilla kiinnostaa, ota yhteys meihin. Bannerimainonnan asiantuntijamme auttavat sinua mielellään!
Yrityksen markkinointi ja internet-mainonta pitää sisällään tänä päivänä lukemattoman määrän erilaisia vaihtoehtoja, ja uusia kanavia tulee jatkuvasti lisää. Jopa digitoimiston tekevän yrityksen on vaikea valita sopivat kanavat sähköiseen markkinointiin ”perinteisten” ja ”uusien” kanavien joukosta. ”Digimarkkinoinnin” asiantuntijoilla on monesti tapana mennä myyntipuheissaan melko syvälle digitaalisen markkinoinnin termistöön ja käyttää paljon lyhenteitä. Suuri osa näistä termeistä voi olla […]
Eli sosiaalisessa mediassa tapahtuva viestintä. Mitä on sosiaalisen median markkinointi? Yleisimpiä sosiaalisia medioita on Facebook, Instagram ja LinkedIn. Sosiaalisen median markkinointi voi tarkoittaa esimerkiksi jotain näistä asioista: Postauksien tekemistä edellä mainituihin kanaviin Postauksia voivat olla esimerkiksi Tekstipostaukset, jotka kertovat yrityksen kuulumisista Kuvapostaukset, jotka voivat olla esimerkiksi toimistoltanne Videopostaukset, jotka voivat olla esimerkiksi työmaaltanne Suurin osa […]
Tyypillinen asiakkaamme saa hyviä tuloksia ja viihtyy kanssamme pitkään. Tuloksellinen tekeminen onkin kaiken tekemisemme keskiössä ja teemme kaikkemme, jotta markkinointinne tulokset paranevat kerta toisensa jälkeen.