Facebook mainonta jatkaa vahvasti suosionsa kasvua vuosi vuodelta suomalaisten yritysten keskuudessa. Facebook mainonnalla tarkoitetaan maksettua mainontaa Facebookissa mutta tämän lisäksi yritykset ovat aktivoituneet vahvasti myös ilmaisten julkaisuiden eli postausten tekemisessä. Tässä artikkelissa kuitenkin keskitytään siihen miten maksettu Facebook mainonta voi tuoda sinunkin yrityksellesi lisäetua jatkuvasti kovenevassa markkinassa.
Facebook mainonta ja sen teho voidaan todentaa onneksi digimarkkinoinnissa dataan pohjautuen analytiikan avulla. Voidaan siis suoraan tarkistaa “kannattaako Facebook mainonta”. Mainonnan kannattavuudelle voidaan määritellä monta eri pistettä tarkastelulle ja toki kaikille suosituin vaihtoehto olisi Facebookin tuoma suora myynti yrityksellesi. On kuitenkin hyvä muistaa että vain harvalla yrityksellä on verkkokauppa ja ilman verkkokauppaa ei voida suoraan todentaa mainonnan tuomaa välitöntä myyntiä vaan meidän on tutkittava yhdessä mainonnan tuottavuuden mittareita ennen suoraa kauppaa. Näitä mittareita voivat olla esimerkiksi:
Näillä yllä olevilla luvuilla voidaan verrata eri kanavien tuottavuutta keskenään. Voidaan esimerkiksi miettiä onko Googlen hakusanamainonta yrityksellesi kannattavampaa kuin Facebook mainonta? Ilman näiden asioiden mittaamista analytiikan avulla on lähes mahdoton sanoa onko kokonaisuutena Facebook mainonta kannattavampaa yrityksellesi kuin jokin toinen kanava.
Alla on yhden asiakkaamme Google Ads hakusanamainonnan raportista kuva. Kuvasta nähdään että 2020 vuoden heinäkuussa yksi “klikkaus” eli verkkosivustolle saatu potentiaalinen asiakas on maksanut Googlesta 0,28 euroa.
Alla on saman asiakkaamme Facebook mainonta -raportista kuva. Kuvasta nähdään että 2020 vuoden heinäkuussa yksi verkkosivustolle saatu potentiaalinen asiakas on maksanut Facebook mainonnalla 0,16 euroa.
Kumpaa mainontaa sinä tekisit yrityksellesi mikäli Googlen hakusanamainonnalla saatu kävijä kotisivuillesi maksaa 0,28 euroa mutta Facebook mainonnalla saatu kävijä maksaa vain 0,16 euroa?
Edellä olevassa mallissa kyseessä on kuluttajilla palveluitaan myyvä yritys mutta kokemustemme mukaan myös B2B-myyntiä tekevä yritys voi hyvinkin saada edullisempaa liikennettä somesta. (Lue: B2B mainonta Facebookissa) Eli hyvin usealle asiakkaallemme Facebook mainonta kannattaa ja tuo sijoitetut eurot moninkertaisina takaisin toteutuneina yhteydenottoina, liideinä ja kauppoina.
Kiinnostaako Facebook-mainonnan aloittaminen tai haluatko saada tehot irti nykyisestä some-tekemisestä?
Mitä on dynaaminen mainonta Facebook mainonnassa? Facebook mainonta pystyy hyödyntämään niin sanottua tekoälyä tänä päivänä mainonnassaan ja dynaaminen mainonta perustuu juuri melko uuteen ominaisuuteen. Tällä mainonnan tavalla Facebook suosittelee sinulle juuri niitä tuotteita joita olet esimerkiksi lentoyhtiön sivuilla selaillut edellisinä päivinä. Esimerkiksi lentoyhtiön sivuilla vaihtoehtoja on tuhansia lähtömaasta, päivästä ja kohdemaasta riippuen. Kukaan ei kuitenkaan ole tehnyt tuhansia mainoksia Facebookiin vaan dynaaminen mainonta rakentaa automaattisesti mainokset vastaamaan juuri niitä lentoja joita olet viimeksi ollut selailemassa lentoyhtiön sivustolla.
Dynaamista mainontaa voidaan käyttää siis kaikissa verkkokaupoissa kohdistamaan mainonta niille asiakkaille jotka ovat olleet verkkosivuilla selaamassa tuotteita mutta ovat kuitenkin jättäneet ostoksensa kesken. Dynaamista mainosmuotoa voidaan käyttää tämän lisäksi kaikilla kotisivuilla joilla on olemassa “tuotelistaus/-luettelo” vaikka sivuilta ei mitään voisikaan ostaa. Tuotelistauksia käytetään tänä päivänä erityisen paljon verkkosivujen rakenteessa koska sillä voidaan nostaa helposti esille erilaisia palveluita ja tuotteita sekä näihin liittyviä tuotekuvauksia.
Dynaamiset mainokset voidaan asettaa näkymään esimerkiksi Facebookin aikajanalla, oikean laidan mainoksissa (vain tietokoneen selaimessa), Facebookin messengerissä, Instagramissa ja esimerkiksi Audience Networkissa joka sisältää käytännössä suuren osan matkapuhelinten aplikaatioista. Saat siis todella hyvän kattavuuden dynaamisilla mainoksilla mikäli yrityksesi kotisivuilla on käytössä “tuotelistaus”.
Facebook mainonta ja sen tuottavuus selviää raporteista ja onkin äärimmäisen tärkeää seurata vähintään kuukausittain mutta mieluiten päivätasolla mainonnan tuottavuutta. Näin mainoksia voidaan optimoida ja keskeyttää kannattamattomat mainokset ennen kuin suuri osa budjetista on kulunut huonosti toimivaa mainokseen. Osa mainoksista toimii yllättävänkin hyvin ja näissä tapauksissa mainosta ei kannata välttämättä päivittää useisiin kuukausiin tai välttämättä edes vuosiin. Mainos ei “kulu puhki” eli näy liian montaa kertaa samalle yleisölle mikäli kohderyhmä on määritelty tarkasti ja tämän lisäksi voidaan esimerkiksi määritellä että mainos saa näkyä samalle henkilölle vain ja ainoastaan yhden kerran.
Mainoshan ei vanhene mikäli aihe on ajankohtainen pidemmän aikaa ja kuvamateriaali mainokseen on myös valittu niin ettei kuvassa komeile lumikinos tai vastaava vuodenaikaan sidottu ilmentymä. Summa summarum - mikäli mainoksella saadaan loistavaa tulosta niin sitä ei kannatta yleensä päivittää koska näin voidaan menettää loistava tulos mutta mainoksesta kannattaa tehdä uusia versioita ja tarkistaa saadaanko myös näillä uusilla mainoksilla sama tulos tai jopa parempaa tulosta.
Facebook mainontaa kannattaa seurata lähes päivittäin mutta vähintään viikoittain. Muussa tapauksessa on mahdollista menettää markkinointibudjettia huonosti toimivaan mainokseen. Jatkuva testaaminen ja uusien mainosten luominen on kaikessa digimarkkinoinnissa yksi tärkeimmistä tuloksellisen mainonnan kivijaloista. Mainosten seurannan lisäksi on tärkeää luoda useita eri kohderyhmiä mainoksillesi ja mikäli osa määritellyistä kohderyhmistä ei saavuta haluttua lopputulosta niin saman mainoksen sisällä kannattaa sulkea pois huonommin toimivia kohderyhmiä. Näin pidät huolen että yrityksesi saa mahdollisimman hyvän tuloksen Facebook mainonnasta.
Mikäli seuraat jatkuvasti miten Facebook mainonta toimii ja mittaat tarkasti tuloksia esimerkiksi Swydo-työkalulla niin saat selville raporteista hyvin yksinkertaisesti onko Facebook mainonta kannattavaa ja kannattaako mediabudjettia kasvattaa. Lisäksi on hyvä verrata Facebook mainontaa muihin kanaviin kuten esimerkiksi Google mainontaan mikäli yrityksesi käytössä on useampiakin digimarkkinoinnin keinoja. Mikäli huomaat saavasi edullisemmin liikennettä ja yhteydenottoja Facebookista kuin Google-mainonnasta niin silloin kannattaa siirtää budjettia enemmän Facebookin puolelle. Mikäli taas saat hyvää tuottoa kummastakin kanavasta niin suosituksemme on nostaa mediabudjettia ja pienentää esimerkiksi perinteisten kanavien markkinointibudjettia mahdollisesti (messut, printtimainonta, yms).
Mikäli vielä mietit miten Facebook mainonta voisi tuoda sinunkin yrityksellesi lisää myyntiä niin ota yhteyttä nyt ja mietitään asiaa yhdessä esimerkiksi etäpalaverissa!
Ota yhteyttä!Tyypillinen asiakkaamme saa hyviä tuloksia ja viihtyy kanssamme pitkään. Tuloksellinen tekeminen onkin kaiken tekemisemme keskiössä ja teemme kaikkemme, jotta markkinointinne tulokset paranevat kerta toisensa jälkeen.