Facebookin suunnalta kantautuu jälleen mielenkiintoisia uutisia. Viime viikon torstaista lähtien Facebook on suorittanut testausta kuudessa eri maassa (Bolivia, Kambodza, Guatemala, Serbia, Slovakia ja Sri Lanka), jossa käyttäjän uutisvirtaa on muokattu radikaalisti. Muutoksen toteutuessa globaalisti tämä tarkoittaisi suuria ongelmia orgaaniseen- ja viraalinäkyvyyteen luottaville tahoille, kuten esimerkiksi suurille uutismedioille. Iso siivu uutismedioiden trafiikista nimittäin tulee nykyään nimenomaan orgaanisen Facebook-näkyvyyden myötä.
Uutissyöte ilman uutisia
Facebookin uusi testauksessa oleva järjestely on mielenkiintoinen. Muutoksen myötä sivujen (Pages) orgaanista- ja viraalinäkyvyyttä keränneet sisällöt siirtyvät osittain erilliseen uutissyötteeseen. Näin käyttäjän “normaalille” syötteelle jäisivät ystävien postaukset, tykättyjen sivujen sisältö, sekä maksetulla mainonnalla syötteeseen tuodut postaukset. Sivujen sisällöt, jotka näkyvät uutisfiidissä toisten käyttäjien käyttäytymisen perusteella (joku tykkäsi asiasta X tai ystäväsi Y kommentoi julkaisuun Z) poistuisivat pääuutisvirrastamme.
Käyttäjän kannalta tällä hetkellä kuudessa maassa toteutettu testaus toisi etuja, kuten parempi ystävien ja tykättyjen sivujen näkyvyys omassa fiidissä. Toteutuessaan on myös mahdollista, että etenkin muutoksen alkuvaiheessa huonosti toteutettu maksettu mainonta lisääntyisi. Toisaalta, pidemmässä juoksussa laadukas ja oikein kohdennettu maksettu sisältö – johon Facebook haluaa mainostajia ohjata – ei lähtökohtaisesti ärsytä Facebookin käyttäjää, vaan pikemminkin tarjoaa käyttäjälle hänen kiinnostuksiinsa pohjautuvaa lisäarvoa tuottavaa sisältöä.
Ilmainen näkyvyys muuttuu maksulliseksi
Facebook on loppujen lopuksi pörssiyritys, jonka tavoitteena on tehdä mahdollisimman paljon tulosta osakkeenomistajilleen. Guardianin artikkelissaan haastatteleman asiantuntija Matti Littusen mukaan nyt nähty on täysin normaalia Facebookin käyttäytymistä. Ensin orgaanisen näkyvyyden kerääminen tehdään helpoksi, jonka myötä sivustot saavat hyvin näkyvyyttä. Lopuksi julkaisijoilta otetaan näkyvyyttä asteittain pois ja pyydetään maksamaan, jotta samat tulokset saavutettaisiin. Uudistuksessa yritykset ovat raportoineet jopa 60 - 80% pudotusta käyttäjien sitoutumisen määrässä (users’ engagement).
Meille tämä sopii, minulle ei
Digimarkkinointitoimiston kannalta muutos tuo mahdollisuuksia. Toteutuessaan uudistus tarkoittaisi suurempaa kysyntää laadukkaalle maksetulle sisällölle, joka on meidän ydinosaamistamme.
Toisaalta, käyttäjänä henkilökohtaisesti en pidä uudistuksesta. Pidän Facebookistani juuri sellaisena kun se on, ja usein nämä orgaanista näkyvyyttä keränneet sisällöt ovat olleet sellaisia, joita haluaisin nähdä muutenkin. Huonosti kohdennetun maksetun mainonnan tuominen feedilleni kuulostaa ongelmalliselta, koska minulle näytettäisiin asioita ja tuotteita, jotka eivät kiinnosta alkuunkaan. Tämä toki korjaantuu yritysten ja mainostajien laadukkaan kohdennus- ja mainontaosaamisen kasvun myötä.
Ei hätää, vielä
Välittömiin muutoksiin ei tarvitse toistaiseksi ryhtyä, sillä Facebookin mukaan kahden uutissyötteen toiminto ei ole tulossa globaaliksi, ainakaan heti. Epäilemme, että testin suuntainen muutos on kyllä tulossa myös meille Suomeen – ajankohta tosin on vielä iso kysymysmerkki.
Pyydä apua Kublalta!