Google AdWords on kansainvälisesti yksi tärkeimpiä ja tehokkaimpia tapoja saada digimarkkinoinnin avulla uusia asiakkaita ja kävijöitä yritysten kotisivuille. Google on vakiinnuttanut paikkansa maailman suosituimpana hakukoneena ja syrjäyttänyt totaalisesti maailmalla yleisesti 90-luvulla käytetyt “keltaiset sivut” joilta palveluntarjoajia aikaisemmin etsittiin. Ei siis ihme että suurin osa käyttää Googlen hakukonetta jopa kymmenen kertaa päivässä etsiessään uutta palveluntarjoajaa olipa kyseessä kuluttaja tai sitten B2B-asiakas. Google AdWords on siis tärkeä tapa hankkia asiakkaita Googlen hakukoneesta ja kilpailu kovenee jatkuvasti joten ole valppaana ja kehitä mainontaasi tässä hakukoneessa jatkuvasti mikäli haluat mitattavasti uusia asiakkaita kuukausittain!
Google AdWords vs sosiaalinen media
Google AdWords eroaa sosiaalisesta mediasta merkittävällä tavalla. Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä että toinen näistä kanavista olisi geneerisesti tärkeämpi tapa hankkia asiakkaita B2B-myyntiä tekevälle yritykselle tai sitten B2C-myyntiä tekevälle yritykselle. On siis tärkeää miettiä juuri sinun yrityksellesi toimivin kanava. Onneksi tämä tieto on tarjolla kaikille ja jopa veloituksetta!
Google AdWords on hyvä kanava sinun yrityksellesi mikäli yrityksesi toimialan palveluita etsitään aktiivisesti Googlesta. Tämän voi selvittää ilmaiseksi Googlen omilla työkaluilla (Googlen Keyword Planner) tai sitten maailman suosituimmalla digimarkkinoinnin asiantuntijoiden käyttämällä KeywordTool-työkalulla.
Haluatko mainostaa yritystäsi Googlessa tai saada tehot irti nykyisestä Google-tekemisestä?
Lue tarkemmin Google-mainonnan palveluistamme ja ota rohkeasti yhteyttä!
Ajatellaan yrityksesi myyvän maalämpöpumppuja Suomessa ja tutkitaan Google AdWords hakumääriä. Alla on kuva KeywordTool-työkalun hakumääristä tällä hakusanalla (“maalämpöpumppu”).
Huomataan että Googlesta sanaa “maalämpöpumppu” haetaan 2400 kertaa jokaisena kuukautena keskimäärin. Mikäli taas lasketaan kaikki maalämpöpumppuun liittyvät haut lisäksi kuten esimerkiksi “maalämpöpumppu asennus” niin hakujen määrä nousee kaiken kaikkiaan keskimäärin 8 700 hakuun kuukausittain keskimäärin. Tärkeintä on kuitenkin valita juuri sinun yrityksellesi tärkeimmät hakusanat ja kohdistaa haut oikeille maantieteellisille alueille. Muussa tapauksessa Google AdWords voi tulla tarpeettoman kalliiksi. Ajatellaan kokemattoman mainostajan kohdistavan mainonnan kaikilla sanoilla “maalämpöpumppu” koko Suomen alueelle. Tässä tapauksessa mainos näkyisi 8 700 asiakkaalle kuukaudessa ja jokaisen mainosta klikanneen asiakkaan hinta on keskimäärin 1,90€. Mikäli jostain syystä jokainen sattuisi klikkaamaan mainosta niin mainonnan hinnaksi tulisi jopa 17 000 euroa kuukaudessa. Suurin osa näistä asiakkaista kuitenkin vasta etsii tietoa ja on tärkeää miettiä mainonnan kohdistaminen vain parhaille mahdollisille asiakkaille jolloin mainonnan panostukseksi riittää yleisimmin 300-800 euroa kuukaudessa myös maalämpöpumppuihin liittyvillä hauilla.
Google AdWords - kannattaako tehdä inhousena?
Google AdWords voidaan toteuttaa ilman aikaisempaa kokemusta ja Google tarjoaa tähän jatkuvasti kehittyvät ohjeet. Mainonnan tekeminen vaatii kuitenkin huomattavasti ajankäyttöä ja on hyvä miettiä pystytkö irroittamaan omaa tai työkaverisi aikaa perus liiketoiminnan parista. Ajankäytöllä on aina hintansa teki sitten Google AdWords -mainontaa itse tai osti palvelun mainontaan keskittyneeltä asiantuntijalta/yritykseltä. Esimerkiksi Google AdWords -panostuksia sanalla “maalämpöpumppu” tekee useat yritykset jo 3000-5000 euron panostuksilla kuukausittain. On siis hyvä miettiä haluaako kilpailla vuosia mainontaa harjoitelleita toimialan mainostajia vastaan ilman vuosien kokemusta. Google AdWords on mahdollista aloittaa ilman kokemusta mutta tulosten saaminen on vaativaa työtä ja kilpailu kovenee jatkuvasti digitaalisessa markkinoinnissa.
Mikäli ovipumppu laulaa muutenkin niin voit rauhassa harjoitella Google AdWordsissa mainontaa mutta mikäli taas tarvitset nopeasti lisää yhteydenottoja niin valitse sopiva kumppani mainonnan aloittamiseen! Kysy lisää tietoa Kublan asiantuntijoilta ja katsotaan yhdessä (veloituksetta) kuinka useasti yrityksesi toimialan palveluita etsitään Googlesta kuukausittain. Näin saat tukea päätöksentekoon ja saat nopeasti tuloksia digitaalisella markkinoinnilla. Ota yhteyttä nyt!
Tyypillinen asiakkaamme saa hyviä tuloksia ja viihtyy kanssamme pitkään. Tuloksellinen tekeminen onkin kaiken tekemisemme keskiössä ja teemme kaikkemme, jotta markkinointinne tulokset paranevat kerta toisensa jälkeen.