Vaikka sanonta “hyvin suunniteltu on puoliksi tehty” olisikin sinulle varsin tuttu lausahdus, saatat silti hypätä suunnitteluvaiheen yli esimerkiksi Google-mainontaa tehdessäsi. Ehkä ajattelet, ettei Google mainonnan suunnittelu voi olla niin tärkeää. Tämä ajattelutapa ei kuitenkaan kanna kovin pitkälle, sillä mainonnan tulosten analysointi ja budjetin hallinta ilman tavoitteita tai mittareita on pelkkää hakuammuntaa.
Tietenkin tämän sanonnan orjallisessa noudattamisessa piilee myös ansa. Saatat jämähtää pysyvästi suunnittelemaan, koska et uskalla tehdä päätöksiä ilman, että jokaisen vaiheen varalle on luotu tarkka suunnitelma. Yrittäjän arki yllättää, eikä kaikkeen voi millään varautua. On kuitenkin hyvä olla olemassa jonkinlainen suunnitelma siitä, mitä tehdään ja miten tehdään.
Aktiivinen mainonta vaatii aina kaverikseen suunnitelman
Mainontaa on järkevää tehdä aktiivisesti, sillä yksi mainos sinne tänne pari kertaa vuodessa ei ole kannattavaa – ja kun teet mainontaa aktiivisesti, on hyvä suunnittelu onnistumisen edellytys. Google-mainonnan suunnittelu kannattaa aloittaa Google Ads -tilin rakenteen suunnittelusta, sillä mikäli mainonnan toteutusta ei ole suunniteltu tilirakenteesta ja kampanjoiden nimeämisestä lähtien, on mainontaa huomattavasti hankalampi hallita. Jos kontrollia ei ole, mitä hyötyä mainonnasta on? Ei mitään, sillä todennäköisesti teet vääriä päätöksiä sekametelisopan perusteella.
Kun et ole suunnitellut mainonnan toteutusta, et ole myöskään miettinyt Google Ads -tilin rakennetta. Sotkuun menneen tilin ainoa apu on aloittaa aivan alusta, jolloin menetät mainoksista kertyneen datan. Tämän lisäksi joudut luultavasti maksamaan Google-mainonnan ammattilaiselle sotkun selvittämisestä. Viimeistään tässä tilanteessa mietit, että “olisinpa suunnitellut.”
Ilman suunnitelmaa et tiedä, mitä ja miten optimoit
Google Ads -mainonnan ja kaiken muunkin mainonnan jatkuva optimointi on avain menestykseen, sillä mainoksia ei voi jättää oman onnensa nojaan pyörimään – tai tietenkin voi, mutta ei missään nimessä kannata. Hyvä suunnittelu määrittää mittarit, joiden pohjalta teet päätöksiä ja optimoit mainoksiasi toimimaan paremmin. Haluatko tietää, kuinka Google Ads -mainonta kannattaa suunnitella, jotta säästät kustannuksissa? Me kerromme parhaat vinkkimme sinulle täällä!
Aina edes mainonnan jatkuva optimointi ei kuitenkaan tuo toivottuja tuloksia. Mainonta saattaa itsessään tuottaa juuri ja juuri – mutta mainontaan investoitu aika ja raha syövät markkinoinnin tuoman voiton, jolloin optimointi ei ole fiksua. Tästä johtuen on tärkeää, että mainonnasta vastaa ammattilainen, joka pystyy tekemään mainonnasta tuottoisaa ja kannattavaa. Vaikka ajattelisit, että säästäisit sievoisen summan rahaa opettelemalla ja tekemällä itse, et välttämättä saa mainontaa tuottamaan tarpeeksi hyvin siihen nähden, kuinka paljon aikaa ja vaivaa näet sen optimointiin.
Haluatko mainostaa yritystäsi Googlessa tai saada tehot irti nykyisestä Google-tekemisestä?
Lue tarkemmin Google-mainonnan palveluistamme ja ota rohkeasti yhteyttä!
Todennäköisesti hukkaat rahaa, koska toimit vailla suunnitelmaa
Mikäli teet mainontaa ilman suunnitelmaa, on lähes mahdotonta tietää, mikä toimii ja mikä ei toimi. Jos taas et tiedä, tuoko vaikkapa hakusana “kampaamo Helsinki” sinulle asiakkaita, käytät tietämättäsi turhaan rahaa kyseisen hakusanaan. Mainonnan optimointi on mahdollista ainoastaan silloin, kun mittarit ja tavoitteet ovat muuallakin kuin omassa päässäsi.
Kun suunnittelet, ole valmis toteuttamaan suunnitelma
Älä jätä suunnitelmaa kaapin perälle ja ajattele, että “nyt on suunnitelma tehty, joten voin ottaa rennosti.” Ala toteuttamaan suunnitelmaa tänään eikä vasta viikon päästä, sillä jokainen hukkaan heitetty päivä hidastaa mainosviestin leviämistä. Toteuttamaton suunnitelma tulee kalliiksi, koska sen laatimiseen käytetty aika on investointi, joka ei kuitenkaan loppujen lopuksi koskaan tuo tuottoa.
Haluatko, että kaikki menee ensi askeleista alkaen nappiin?
Tyhmä kysymys sinänsä. Kukapa tahtoisi homman menevän metsään jo alusta alkaen? Niin, tuskinpa kukaan. Homma kuitenkin menee päin honkia ilman suunnitelmaa, sillä muun muassa Google Ads -mainonnan teho riippuu paljolti Google Ads -tilin rakenteesta – ja se rakenne täytyy suunnitella ennen kuin ryhtyy tuumasta toimeen. Jos suunnitteleminen tökkii, autamme sinua mielellämme!
Ota yhteyttä!