Google Tag Manager (GTM) on Googlen kehittämä selaimessa toimiva työkalu, jonka avulla voi hallita sivuston markkinointitageja sekä JavaScript-pätkiä joita käytetään tiedon lähettämiseen sivuston ulkoisiin palveluihin kuten Google Analyticsiin. Google Tag Manager auttaa myös keskittämään asiakkaiden sivustojen markkinointitagien hallinnan samaan yhtenäiseen paikkaan.
Google Tag Manager toimii myös “suoraan laatikosta” erilaisten markkinointitagien lisäämistyökaluna. Sen kirjastosta löytyvät valmiina tagit mm. Google mainonnan konversioiden seurantaan sekä Facebook Pixelin ja LinkedIn Insightin asennusta varten. Jos tästä jo valmiiksi kattavasta kirjastosta ei löydy tarvitsemaasi tagia, Google Tag Manager mahdollistaa myös työkalujensa avulla lisäämään omia tageja suoraan JavaScriptinä.
Digitaalista markkinointia tehdessäsi erityisen hyödylliseksi Google Tag Manager osoittautuu silloin, kun halutaan seurata sivustolta erilaisia tapahtumia kuten klikkauksia, tiedostojen latauksia tai vaikkapa lomakkeiden lähetyksiä. Tavallisimmin näitä seurataan lähettämällä Google Analyticsiin event-tapahtuma erillisen JavaScript-pätkän avulla. Google Tag Manager tekee tämän tapahtumaseurannan luomisen hyvin yksinkertaiseksi: Google Tag Manager auttaa esimerkiksi määrittämään, joka tallentaa Analytiikkaan tapahtuman “PDF-lataus”, kun linkkiteksti sisältää tekstinpätkän “.pdf”.
Markkinoinnin seuranta ja KPI mittareiden määrittely on etenkin digimarkkinoinnissa erityisen tärkeää, koska jokainen tavoitettu käyttäjä voidaan tuoda helposti luettavaan raporttiin kuukausittain. Näin markkinoinnin tuottavuutta on yksinkertaista seurata sekä allokoida markkinoinnin budjetti kannattaviin kanaviin.
Seurantaan kannattaa laittaa esimerkiksi nämä asiat yrityksesi kotisivuilla:
Haluatko aloittaa digitaalisen markkinoinnin tai tehostaa nykyistä tekemistä? Autamme mielellämme!
Seurantaan kannattaa lisätä kaikki yrityksesi käyttämät digimarkkinoinnin kanavat. Google Tag Manager auttaa tekemään tämän hyvin nopeasti, joten on suositeltavaa ottaa kaikkien kanavien seurannat välittömästi käyttöön.
Lisättävät seurantakoodit ovat yleisimmin:
Tagien ja scriptien hallinta tehostuu huomattavasti kun Google Tag Manager on yrityksesi käytössä. Löydät kaiken samasta paikasta ja pysyt kärryillä yrityksesi käyttämistä markkinoinnin seurannan scripteistä. Muutoin jokainen markkinoinnin seurantaan tehty työkalu (Google Analytics, Facebook pikseli, LinkedIn pikseli, HubSpot pikseli) pitää lisätä erikseen yrityksesi käyttämän kotisivupohjan koodiin ja näiden hallinta tulee hyvin monimutkaiseksi koodin seasta.
Google Tag Manager auttaa myös lataamaan scriptit täysin asynkronisesti, joten tagien määrä ei vaikuta sivujen latausnopeuteen.
Tagien käyttöönotto on turvallista testausominaisuuden ansiosta kun käytät työkalua Google Tag Manager.
Tagien hallinta ei yleisesti ottaen vaadi ohjelmoinnin tuntemusta vaan tagit voi luoda graafista käyttöliittymää hyödyntäen. Google Tag Manager tarjoaa tagipohjat, jotka voi ottaa helposti käyttöön muutamalla klikkauksella. Voit siis alkaa käyttämään työkalua melko yksinkertaisten ohjeiden avulla.
Saat samalla helpommin hallintaasi triggerit, joiden avulla monipuolinen tapahtumien seuranta on mahdollista. Kaiken kaikkiaan Google Tag Manager on hyödyllinen digimarkkinoinnin työkalu, jolla voit tehostaa tagien hallintaan ja päivittämiseen liittyviä työtehtäviä. Helppo seurannan toteuttaminen on ensiarvoisen tärkeää ja tuo lisäarvoa myös asiakkaallesi tarkempana tulosten raportointina myös tehdessäsi hakukoneoptimointia.
Google Tag Manager otetaan käyttöön luomalla tili Googlen ohjeiden mukaisesti ja helpot ohjeet löydätkin Googlen omalta sivustolta.
Me Kublassa myös luomme asiakkaillemme päivittäin tilejä Google Tag Manager -työkalun käyttöön ottamiseksi. Mikäli haluat edetä asiassa nopeasti, tai muuten meiltä vinkkejä työkalun käyttöönottoon, niin autamme mieluusti! Kysy lisää alta!
Ota yhteyttä!Tyypillinen asiakkaamme saa hyviä tuloksia ja viihtyy kanssamme pitkään. Tuloksellinen tekeminen onkin kaiken tekemisemme keskiössä ja teemme kaikkemme, jotta markkinointinne tulokset paranevat kerta toisensa jälkeen.