Oletko kiinnittänyt huomiota siihen, kuinka verkkosivustosi näkyy Googlessa? Jos tuntuu, ettei sivustollesi ohjaudu tarpeeksi maksavia asiakkaita, on hakukoneoptimoinnissa mitä todennäköisemmin parantamisen varaa. Nyt perehdymme hakukoneoptimoinnin kolmeen yleisimpään virheolettamaan, jotka on aika kuopata syvälle maan alle, mikäli haluat saada sivustosi toimimaan parhaalla mahdollisella tavalla tuoden leivän pöytään.
Hakukoneoptimointi (SEO, Search Engine Optimization) tuo oikein tehtynä verkkosivustollesi lisää kävijöitä sekä kasvattaa brändin tunnettuutta.
Hakukoneoptimointi on erityisen tärkeää etenkin aloittaville yrityksille sekä yrityksille, jotka siirtävät liiketoimintansa osittain tai kokonaan verkkoon esimerkiksi koronapandemian vaikutuksesta. Yksinkertaisesti sanottuna hakukoneoptimoinnilla tarkoitetaan verkkosivun tai -kaupan optimointia niin, että sivusto on helpommin löydettävissä hakukoneessa.
Usein sivustoa optimoidaan tietylle avainsanalle, jolloin sivusto nousee hakutulossivun kärkeen potentiaalisen asiakkaan kirjoittaessa Googlen hakukenttään kyseisen avainsanan.
Esimerkki: Avainsana voi olla “toimiala + toimipaikkakunta” → eli “siivouspalvelu Helsinki”, jolloin tälle avainsanalle optimoituna sivusto tulee esiin hakutulossivulla, kun potentiaalinen asiakas kirjoittaa hakukenttään tämän hakulausekkeen. Kätevää, eikö?
Mikäli hakukoneoptimointi ei ole tuttu juttu, saattaa sinulla olla ennakkoluuloja sen suhteen. Me ymmärrämme sen täysin, mutta avaamme kuitenkin hieman sitä, miksi hakukoneoptimointi ei ole turhaa, kallista eikä varsinkaan teknologiakikkailua.
Hakukoneoptimointi on kaikkea muuta kuin turhaa, mikäli sinulla on verkkosivu tai -kauppa, jonka haluat menestyvän. Se on täysin ilmainen tapa päästä kilpailevan yrityksen yläpuolelle Googlen hakutulossivulla – ihmiset usein kun klikkaavat ainoastaan hakutulossivun ensimmäisiä vaihtoehtoja, jonka jälkeen ovat löytäneet etsimänsä tai vaihtavat hakusanaa ja etsivät uudelleen.
Hakukoneoptimointi kannattaa, koska…
Jos mietit vastausta kysymykseen: “miksi hakukoneoptimointi on tärkeää?” on vastaus se, että suurin osa kuluttajista googlettaa tuotteesta tai palvelusta heti siitä ensimmäistä kertaa kuultuaan. Sijoitus hakutulossivulla vaikuttaa merkittävästi siihen, kilahtelevatko kolikot sinun vai kilpailevan yrityksen kassaan. Hakukoneoptimoinnilla voit saada verkkosivustollesi parempilaatuista liikennettä, joka pitää sisällään aidosti kiinnostuneita asiakkaita.
Saatat ajatella, että hakukoneoptimointi on kallista, vaikka todellisuudessa hakukoneoptimoinnin hinta esimerkiksi ammattilaisen tekemänä maksaa itsensä takuuvarmasti takaisin. Tein itse ja säästin -motto ei toimi hakukoneoptimoinnissa, ellet ole alan asiantuntija, sillä tehdyt virheet mitä todennäköisemmin käyvät kalliiksi.
Voit…
Näistä vaihtoehdoista kallein on ehdottomasti hakukoneoptimoinnin tekemättä jättäminen. Mitä tapahtuu sitten, jos markkinointiin budjetoidut rahat loppuvat, eikä hakukoneoptimointia ole tehty kunnolla? Mikäli liiketoiminta on riippuvainen verkkosivusta tai -kaupasta, loppuu yrityksen toiminta tällöin varsin nopeasti.
Hakukoneoptimointi kannattaa myös siitäkin syystä, että maksettu mainonta on usein kalliimpaa sivustoille, joita ei ole lainkaan optimoitu.
Kaikista kustannustehokkain vaihtoehto on tehdä hakukoneoptimointi heti kerrasta oikein – usein yritykset kääntyvätkin ammattilaisen puoleen, mikäli aikaa tai osaamista ei omasta takaa ole. Mikäli tiedät, kuinka hakukoneoptimointi tehdään, voit hyvin tehdä sen itse!
Ei, sitä hakukoneoptimointi ei ole. Hakukoneoptimointi on verkkosivun tai -kaupan ja sen sisällön optimointia niin, että hakukoneen lisäksi myös potentiaalisen asiakkaan tarpeet täyttyvät. Suurin hakukonenäkyvyyteen vaikuttava seikka on sivuston sisällön laatu, eikä laadukkaan sisällön tuottaminen ole teknologiakikkailua, vaan yhdistelmä luovuutta ja yrityksen toimialan ammattitaitoa.
Sinun on tärkeää ymmärtää…
jotta pystyt tuottamaan häntä puhuttelevaa sisältöä. Näiden selvittäminen vaatii analytiikan käyttöä. Kun hakukone huomaa, että sivustollasi viihdytään, nostaa se sijoitustasi hakutulossivulla.
Meille alan ammattilaisille hakukoneoptimointi on jokapäiväistä työtä. Kukaan ei ole seppä syntyessään, joten voit rohkeasti kysyä meiltä apua hakukoneoptimointiin liittyvissä kysymyksissä. Tarvittaessa hoidamme puolestasi koko verkkosivun tai -kaupan optimoinnin, jolloin sinulle jää enemmän aikaa liiketoiminnan kehittämiseen. Voit varata meiltä nyt maksuttoman etätapaamisen, joka ei vie aikaa päivästäsi kuin vartin verran – ja sen jälkeen tiedät jälleen enemmän.
Kuulostaako suunnitelman tekeminen hankalalta?
Tyypillinen asiakkaamme saa hyviä tuloksia ja viihtyy kanssamme pitkään. Tuloksellinen tekeminen onkin kaiken tekemisemme keskiössä ja teemme kaikkemme, jotta markkinointinne tulokset paranevat kerta toisensa jälkeen.