Mitä oikeas­taan tie­dät sii­tä, miten kävi­jät liik­ku­vat verk­ko­kau­pas­sa­si? Huo­leh­ti­mal­la aina käyt­tä­jä ystä­väl­li­syy­des­tä, vähen­tä­mäl­lä osto­ko­ke­mus­ta han­ka­loit­ta­via teki­jöi­tä ja tut­ki­mal­la, miten kävi­jät liik­ku­vat sivus­tos­sa ja ovat vuo­ro­vai­ku­tuk­ses­sa sen kans­sa, voit opti­moi­da käyt­tö­ko­ke­muk­sen sekä nos­taa täl­lä tavoin myyn­ti­lu­ku­ja ja konversioita. 

Hyvä ana­ly­tii­kan työ­ka­lu ja verk­ko­si­vun kehit­tä­mi­sen työ­ka­lu on Hot­jar. Hot­jar on pal­ve­lu, joka tekee läm­pö­kart­to­ja kävi­jän liik­keis­tä sivul­la eli käy­tän­nös­sä ker­too visu­aa­li­ses­ti, mitä asia­kas on teh­nyt verk­ko­si­vul­la. Hot­ja­rin avul­la saat kävi­jöi­den verk­ko­si­vu istun­nois­ta nau­hoit­tei­ta ja pää­set­te kon­kreet­ti­ses­ti kat­so­maan, mitä asia­kas sivuil­la tekee. Tätä tie­toa voi hyö­dyn­tää verk­ko­si­vun jat­ko kehi­tyk­ses­sä. Täs­sä blo­gis­sa avaam­me lisää miten tätä työ­ka­lua hyö­dyn­ne­tään ja mitä saat täs­tä oikein irti. Lue lisää ja ota Hot­jar käyt­töön verkkosivuillesi!

Mihin käytetään? 

Hot­ja­ria käy­te­tään verk­ko­si­vu käyt­täy­ty­mi­sen ymmär­tä­mi­seen. Hot­ja­ril­la ymmär­rät nopeas­ti, kuin­ka käyt­tä­jät käyt­täy­ty­vät sivus­tol­la­si ja  mitä he tar­vit­se­vat. Hot­jar on visu­aa­li­nen tapa löy­tää, yhdis­tää ja vies­tiä käyt­tä­jien tar­pei­ta. Täs­sä on esi­merk­ke­jä eri­lai­sis­ta käyt­tö­ta­vois­ta, joil­la pys­tyy hyö­dyn­tä­mään Hotjaria.

  • Heat­maps, täl­lä pys­tyt näke­mään kuin­ka pit­käl­le kävi­jät jak­sa­vat men­nä sivus­tol­la­si ja mitä ele­ment­te­jä he klik­kaa­vat eniten. 
  • Recor­dings, nau­hoit­taa kävi­jöi­den liik­keet sivus­tol­la ja näin pys­tyt kat­se­le­maan nii­tä jäl­keen­päin ja teh­dä tul­kin­taa asiakaskäyttäytymisestä. 
  • Fun­nels, täl­lä mita­taan miten myyn­ti­sup­pi­lo­si toi­mii ja näet suu­rim­mat pullonkaulat.
  • Polls, tämän avul­la pys­tyt pyy­tä­mään palau­tet­ta lyhyi­den kyse­lyi­den avul­la. Voit kysyä, mikä estää kävi­jöi­tä osta­mas­ta tai aloit­ta­mas­ta pal­ve­lusi käyt­töä, tai jos hei­dän mie­les­tä sivul­ta puut­tuu jota­kin oleel­lis­ta. Näin pys­tyt kehit­tä­mään hyvin sivus­toa­si. Hot­jar antaa myös omil­la sivuil­laan hyvin neu­vo­ja miten tätä pys­tyy hyödyntämään. 

Täs­tä alla ole­vas­ta kuvas­ta näkyy kuin­ka Hot­ja­rin heat­map toi­mii sivus­tol­la­si. Näet aivan käy­tän­nös­sä mit­kä koh­dat ovat saa­neet eni­ten klik­ke­jä ja mihin verk­ko­si­vun vie­rai­li­joi­den kiin­nos­tus kohdistuu.

Mitä Hotjarista on hyötyä? 

Hot­ja­ria käy­te­tään eri­lai­siin asioi­hin mut­ta mitä hyö­tyä saat täs­tä oikeas­ti. Kerä­sim­me tähän kon­kreet­ti­sia esi­merk­ke­jä mitä Hot­ja­rin käy­tös­tä saat irti: 

  • Hotaj­ril­la saa­daan irti käyt­täy­ty­mis dataa, tämän perus­teel­la voi­daan teh­dä opti­moin­tia sai­til­le ja pys­ty­tään lii­kut­ta­maan ele­ment­te­jä parem­piin kohtiin. 
  • Tämän avul­la pys­ty­tään muok­kaa­maan sivus­ton lomak­kei­ta, jot­ta kaik­ki asiak­kaat löy­tä­vät mah­dol­li­sim­man hel­pos­ti ja pys­ty­vät täyt­tä­mään mah­dol­li­sim­man helposti. 
  • Pys­tyt näke­mään mis­sä asia­kas tip­puu pois, joten pys­ty­tään kehit­tä­mään lomak­kei­ta lisää. 
  • Ymmär­rät nopeas­ti, kuin­ka käyt­tä­jät käyt­täy­ty­vät sivustolla
  • Näet, että mikä vie­rai­li­joi­ta kiinnostaa.
  • Pys­tyt ana­ly­soi­maan käyn­nit, ja näin havait­set sivus­tol­la­si ole­vat mah­dol­li­set virheet
  • Voit myös käyt­tää heat­ma­pia hyväk­se­si, jol­loin näet, kli­ka­taan­ko sivuil­la­si siel­tä, mis­tä haluatkin. 
  • Voit ana­ly­soi­da tar­kas­ti kaik­ki lomak­kee­si tai muut lii­ke­toi­min­nan kan­nal­ta oleel­li­set kohdat
  • Voit kes­kus­tel­la asiak­kait­te­si kanssa.

Miten asennat tämän? 

Onko sit­ten tämän Hot­ja­rin asen­ta­mi­nen vai­ke­aa? No eipä oikeas­taan! Sinun tar­vit­see vain nou­dat­taa Hot­jar-sivus­tol­ta löy­ty­viä ohjei­ta. Ensim­mäi­sek­si sinun täy­tyy luo­da ilmai­nen tili Hot­ja­riin ja hae asen­nus­koo­di siel­tä. Koo­di tulee aset­taa jokai­sen sivun <head></head> osioon. Voit teh­dä tämän käsin, WordPress lisä­osal­la tai Google Tag Mana­ge­rin avul­la. Hot­jar toi­mii myös mai­nios­ti yhdes­sä eri­lais­ten jär­jes­tel­mien kans­sa. Asen­nuk­sen jäl­keen Hot­ja­rin pitäi­si olla toi­min­nas­sa ja sit­ten tämän jäl­keen saat tätä dataa sii­tä mikä toi­mii ja mikä ei toi­mi sivustollasi. 

Pyy­dä apua Kublalta!

Hotjar pieni kultakaivos

Oikein käy­tet­ty­nä tämä työ­ka­lu voi olla oikea kul­ta­kai­vos – kävi­jät ker­to­vat sinul­le suo­raan mitä he kai­paa­vat sivustoltasi.Tätä työ­ka­lua kan­nat­taa sit­ten mark­ki­noin­ti­kam­pan­jois­sa tai suu­ris­sa verk­ko­si­vu­muu­tok­sis­sa kehit­tää entis­tä syvemmälle.

Ja jos Hot­ja­rin käyt­tö tun­tuu aluk­si vie­raal­ta niin kan­nat­taa pitää mie­les­sä, että tämä tulee tutuk­si tie­ten­kin käyt­tä­mäl­lä.  Mut­ta jos tämä tun­tuu vai­keal­ta meil­lä Kublan tii­mil­lä on vuo­sien koke­mus ana­ly­tii­kan kans­sa työs­ken­te­lys­tä ja osaam­me hyvin aut­taa Hot­ja­rin käy­tös­sä. Autam­me jat­ku­vas­ti asiak­kai­tam­me eri­lai­sis­sa asiois­sa, jot­ka tuke­vat yri­tyk­sen digi­taa­lis­ta mark­ki­noin­tia. 

Kysy roh­keas­ti lisää, mikä­li haluat että ana­ly­tiik­ka alkaa tuot­ta­maan teil­le­kin tulok­sia me autam­me otta­maan Hot­jar käyttöön!

Ota yhteyt­tä!

Hotjar käyttöön!
  • Lorem ipsum dolor sit amet.
  • Lorem ipsum dolor sit amet.
  • Lorem ipsum dolor sit amet.

Saman aihepiirin artikkeleita 

Tutustu myös palveluihimme! 

Kublan kanssa syntyy tulosta - takaamme sen!

Tuloksellista tekemistä

Tyypillinen asiakkaamme saa hyviä tuloksia ja viihtyy kanssamme pitkään. Tuloksellinen tekeminen onkin kaiken tekemisemme keskiössä ja teemme kaikkemme, jotta markkinointinne tulokset paranevat kerta toisensa jälkeen.

B2B-yrityksen digimarkkinointi

Ota yhteyttä

Ensimmäinen ja tärkein askel, ota yhteyttä!

  • Olemme yhteydessä sinuun seuraavan arkipäivän aikana
  • Kartoitetaan voisimmeko olla avuksi
  • Tarvittaessa voimme sopia etätapaamisen
  • Joka tapauksessa saat mukaasi pari ammattilaisen vinkkiä digimainontaasi