Googlessa mainostaminen on tänä päivänä monelle yritykselle yksi tärkeimmistä tavoista tuoda esille tuotetta tai palvelua. Saatat kuitenkin pohtia, kannattaako oman firman nimellä mainostaa Googlessa? Kyse on brändimainonnasta – ja se kannattaa.
Mainonnan voi karkeasti jakaa kahteen eri ryhmään: brändimainontaan ja liidimainontaan. Brändimainonta tavoittelee yrityksen tunnettuuden ja brändimielikuvan kasvattamista, kun taas liidimainonta tähtää myynnin kasvuun.
Seuraavaksi pohdimme, kannattaako oman firman nimellä mainostaa Googlessa, mitä se maksaa ja kuka hyötyy kilpailevasta brändimainonnasta.
Asiakkaan ostopolku pitää sisällään monia erilaisia vaiheita, joiden aikana hän tutustuu eri palveluntarjoajiin sekä vaihtoehtoihin. Ostopolkunsa alussa asiakas saattaa googlettaa esimerkiksi hakusanalla “koirien valjaat” ja tutkia erilaisia valmistajia sekä malleja. Pohdi, haluatko näkyä jo tässä vaiheessa, vai onko parempi mainospaikka ostopolun myöhemmässä vaiheessa vaikkapa silloin, kun asiakas hakee hakusanalla “koirien valjaat julius k9” – eli kun asiakas on jo tehnyt taustatyön ja haluaa ostaa juuri kyseisen brändin tuotteen? Sama pätee firman omalla nimellä mainostamiseen. Tätä kannattaa miettiä siksi, että mainoksen jokainen klikkaus maksaa sinulle (CPC, Cost Per Click).
Firman nimellä mainostaminen voi siis olla huomattavasti kustannustehokkaampaa, sillä firman nimen sisältävällä hakusanalla (engl. Branded Keyword) hakiessaan asiakas on usein jo huomattavasti valmiimpi tekemään kanssasi kaupat kuin aiemmin vasta taustatyötä tehdessään. Oman firman nimellä mainostamisen hinta Googlessa pyörii pääsääntöisesti muutamissa senteissä klikkausta kohden. Bränditermeillä mainostaminen on usein fiksua, kun mainontaa tehdään lisäksi myös sellaisilla hakusanoilla, jotka eivät sisällä firman nimeä.
Google-mainonnan hinta perustuu klikkauskohtaiseen hintatarjoukseen, hakusanan kilpailutilanteeseen sekä laatupisteytykseen.
Haluatko mainostaa yritystäsi Googlessa tai saada tehot irti nykyisestä Google-tekemisestä?
Oletko tilanteessa, jossa olet ahkeralla työllä saanut yrityksesi nimen tunnetuksi, mutta joku toinen yritys yrittää ratsastaa sinun brändilläsi Googlessa? Käytännössä esimerkiksi kun asiakas googlettaa yrityksen A bränditermeillä, nousee yrityksen A kilpailija – yritys B esiin maksettuna mainoksena. Tätä temppua kutsutaan kilpailevaksi brändimainonnaksi, josta on harvoin todellista hyötyä kenellekään.
Kilpailevan yrityksen mainoksia klikataan epätodennäköisemmin johtuen siitä, että asiakas etsii Googlesta sinun brändiäsi eikä heidän. Tällöin nämä kilpailevat mainokset joutuvat pääsääntöisesti kärsimään heikoista laatupisteistä sekä korkeista klikkihinnoista, kun taas sinun mainoksesi ovat edullisempia. Älä siis heitä hanskoja tiskiin, vaan raivaa reviiriä itsellesi!
Reviiriä ei kuitenkaan välttämättä kannata raivata siten, että maksaisit itsesi kipeäksi mainostamalla sinun brändilläsi mainostavan yrityksen rinnalla. Keskity mieluummin haalimaan itsellesi tilaa hakutulossivulta orgaanista näkyvyyttä tehostamalla. Usein riittää, että yrityksellä on orgaaninen Google-näkyvyys kunnossa – tällöin sinun ei mitä todennäköisemmin tarvitse alkaa kilpailemaan kilpailijasi rinnalla maksetuissa mainospaikoissa, vaan hakutulossivun orgaaninen valtaus riittää. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että sijoitut hakutulossivun ensimmäisille orgaanisille paikoille.
Lue täältä ohjeemme, kuinka toimit tällaisessa tilanteessa fiksuiten.
Kun liikenteen määrä kehittyy verkkosivustollasi, ei kyse välttämättä ole siitä, että brändin tunnettuus on muuttunut – pelkät kävijämäärät eivät kerro koko totuutta. Sinun on selvitettävä, ketkä sivustolla käyvät ja mistä he sinne tulevat. Älä siis vedä johtopäätöstä brändin tunnettuuden paranemisesta, mikäli todellista näyttöä sille ei ole. Kokeile mainostaa oman firman nimellä Googlessa ja katso, miten se vaikuttaa verkkosivuston liikenteen määrään.
Yhteenvetona vastaus kysymykseen: “kannattaako oman firman nimellä mainostaa Googlessa?” on siis kyllä.
Älä enää tuhlaa aikaasi miettien, kannattaako oman firman nimellä mainostaa Googlessa, vaan ryhdy tuumasta toimeen ja kokeile! Bränditermien käyttäminen Google-mainonnassa on parhaimmillaan todella edullista, sillä omia bränditermejä sisältävät hakulausekkeet eivät ole yhtä kilpailtuja, ja bränditermeillä hakevat asiakkaat ovat selvästi jo kiinnostuneita juuri sinun yrityksestäsi.
Kublalta saat Google-mainonnan asiantuntijan auttamaan sinua myös tässä!
Ota yhteyttä!Tyypillinen asiakkaamme saa hyviä tuloksia ja viihtyy kanssamme pitkään. Tuloksellinen tekeminen onkin kaiken tekemisemme keskiössä ja teemme kaikkemme, jotta markkinointinne tulokset paranevat kerta toisensa jälkeen.