Kohderyhmä on todella tärkeää miettiä ennen digitaalisen markkinoinnin aloittamista koska muuten panostuksesi digimarkkinointiin katoavat kuin tuhka tuuleen. Miksikö? Siksi että digitaaliset markkinointikanavat ottavat mieluusti markkinointipanostuksesi vastaan ja näyttävät tuotteitasi/palveluitasi aivan kaikille kanavista löytyville vaikka heillä ei olisikaan kiinnostusta tai varallisuutta tai mahdollisuutta ostaakaan tuotettasi/palveluasi. Pidä siis huoli että kohderyhmä on mietittynä ja määriteltynä jokaiseen kanavaan tarkasti ennen kuin aloitat mainostamisen! Muuten menetät helposti panostuksesi tuottamattomaan mainontaan!
Kohderyhmä auttaa saamaan tuloksia koska näin voit varmistaa että juuri oikeat potentiaaliset asiakkaat tulevat näkemään yrityksesi viestin. Eli juuri ne asiakkaat jotka tarvitsevat tuotettasi tai vähintään tuotteesi auttavat heitä heidän nykyisessä tilanteessaan. Mikäli siis olet myymässä katupyörää niin kannattaa varmistua siitä ettei mainoksesi näy yli 60 vuotiaille liikuntarajoitteisille. Vastaavasti mikäli kilpapyöräsi maksaa yli 3000 euroa niin on hyvä myös varmistua ettei mainoksesi näy koululaisille koska luultavimmin tuotteesi on heidän budjetilleen liian kallis vaikka kiinnostusta heillä voikin löytyä ja saat mahdollisesti “klikkejä” mutta ostokset jäävät varmasti haaveeksi. Kohderyhmä on siis kaikkein tärkein vaihe markkinointisi suunnittelussa.
Kohderyhmä määritellään yrityksen oman asiakaskannan perusteella mikäli kyseessä on jo aiemmin myynnissä ollut tuote jolle sinun yritykselläsi on useita asiakkaita. Mikäli kyseessä olisi innovaatio niin olet varmasti jo miettinyt minkälaisille asiakkaille olet tuotettasi/palveluasi suunnitellut.
On siis tärkeää miettiä kohderyhmä jo olemassa olevan tiedon perusteella. Hyvänä puolena on myös se että tänä päivänä suurin osa digimarkkinoinnin kanavista antaa mahdollisuuden lisätä suoraan asiakastietosi excel-tiedostona omaan tietokantaansa ja voit aloittaa heille välittömästi mainonnan. Tämän lisäksi kohderyhmä voidaan laatia “heidän kaltaisistaan” jolloin digimarkkinoinnin kanavien omat algoritmit alkavat etsimään yrityksellesi potentiaalisimpia mahdollisia asiakkaita. Kokemustemme mukaan tämä “heidän kaltaiset” kohdennus onkin yksi tehokkaimmista kohderyhmistä.
Mainonnan tuloksia on tärkeää mitata äärimmäisen tarkasti ja tähän tiimimme suosittelee erillistä ohjelmistoa raportointiin. Google Analytics ja eri some-alustojen omat seurantakoodit ovat tärkeitä mainonnan tuloksellisuuden seurannassa. Tämä mainonnan mittaristojen pilkkoutuminen omiin siiloihinsa tuo kuitenkin omat ongelmansa: kuinka yhdistää eri lähteistä tuleva data järkeväksi kokonaisuudeksi?
Google-mainontaan ja Googlen orgaanisten tulosten seurantaan on tarjolla ilmainen Googlen tarjoama Data Studio-ohjelmisto. Tämän lisäksi on kuitenkin äärimmäisen tärkeää seurata sosiaalisen median tuottamia tuloksia. Tänä päivänä jopa yli 35% suomalaisista yrityksistä saa suurimman osan digimarkkinoinnin tuloksistaan sosiaalisen median kanavista. Googlen Data Studio-ohjelmisto ei valitettavasti tarjoa tukea sosiaalisen median mittaamiseen ilman vaikeita välivaiheita. Suosituksemme on seurata sosiaalisen median markkinoinnin tuloksia Swydo-ohjelmistolla, joka on yksi maailman suosituimmista digimarkkinoinnin raportointiin suunnitelluista ohjelmistoista.
Kohderyhmä voidaan yleisesti luoda yrityksesi oman tiedon perusteella ja jokainen toimiala on erilainen eli digimarkkinoijan on yleisesti “mahdoton” tietää paremmin mikä on juuri sinun yrityksellesi paras mahdollinen kohderyhmä. Kuitenkin sinulta saadun tiedon perusteella digimarkkinoija voi kuitenkin kertoa miten tämä kohderyhmä löydetään juuri digitaalisista kanavista. Toki on hyvä huomioida että suurin osa merkittävistä digimarkkinointia tekevistä toimistoista on toiminut luultavasti myös sinun toimialasi kaltaisilla toimialoilla ja näin ollen osaa myös tuoda uutta tietoa yrityksesi markkinointiin. Eli yrityksesi tietous asiakkaistasi yhdistettynä digimarkkinoijan työkaluihin tuo varmasti parhaan tuloksen digitaalisessa markkinoinnissa.
Kohderyhmä voidaan luoda myös inhousena mikäli yritykselläsi löytyy osaamista digimarkkinoinnin kanavista kuten esimerkiksi Google Adsista, Facebookista, Instagramista, LinkedInista, YouTubesta ja Gmailista, joissa mainontaa yleisimmin suoritetaan.
Kohderyhmä on hyvä laatia asiantuntevan kumppanin kanssa ja yleisimmin kohderyhmän laatiminen digitaalisiin kanaviin on digimarkkinoijan tärkein tehtävä. Kuten edellä on mainittu niin paras tulos saadaan yrityksesi osaamisen yhdistämisestä digimarkkinoinnin osaajan hallinnoimiin työkaluihin. Näin voit varmistua että juuri sinun yrityksellesi tärkeimmät kohderyhmät tavoitetaan digitaalisista kanavista ja alat saamaan lisää yhteydenottoja ja kauppoja! Ota yhteyttä nyt niin luodaan yhdessä kohderyhmäsi myös digitaalisiin kanaviin!
Tyypillinen asiakkaamme saa hyviä tuloksia ja viihtyy kanssamme pitkään. Tuloksellinen tekeminen onkin kaiken tekemisemme keskiössä ja teemme kaikkemme, jotta markkinointinne tulokset paranevat kerta toisensa jälkeen.