KPI eli Key Performance Indicator on nimitys markkinoinnin mittaamiselle. Mittaamista edeltävä työvaihe on yleisimmin tavoitteiden asettaminen, koska mitä muuten mittaisit?
KPI ja sen seuraaminen onnistuu parhaimmin mittaamalla haluttujen tavoitteiden saavuttamista. Tavoitteita voidaan asettaa monella tavalla, mutta yksi suosituimmista ja käytetyimmistä on SMART-malli.
S - specific
M - measurable
A - attainable
R - relevant
T - time-bound
Specific (selkeä)
On hyvä miettiä selkeä ja varmasti kaikille ymmärrettävä tavoite. Näin kaikki voivat allekirjoittaa ja tavoitella samaa haluttua määränpäätä. Muista siis varmistaa kaikkien asiaan liittyvien ymmärtäneen mikä tavoite tulee olemaan.
Measurable (mitattava)
Olet ehkä kuullut sanonnan ”et voi johtaa, jos et voi mittaa”. Tavoite tulee siis määritellä niin, että voit jatkuvasti mitata tavoitteidesi lähestymistä ja toimenpiteidesi toimivuutta. Mitattavuus on kaikki kaikessa päämäärään pääsemisessä.
Attainable (saavutettava)
Aseta tavoite sopivan korkealle mutta älä kuitenkaan tavoittelemattomiin. Määrittele siis tavoitteesi sopivalle tasolle. Niin että pystyt innostumaan onnistuessasi, mutta varo kuitenkin epärealistisen tavoitteen asettamista. Mikäli et voi päästä tavoitteeseen et myöskään pysty sitoutumaan siihen. Tässä tapauksessa myöskään muu tiimisi ei pysty sitoutumaan ja se jää vain kaukaiseksi haaveeksi.
Relevant (relevantti)
Miksi tämä tavoite asetetaan? Mitä hyötyä siitä on liiketoiminnallesi? Tavoitteen tulee olla tärkeä tekijä yrityksesi tavoitteisiin pääsemiseksi. Näin myös jokainen tiimin jäsen joutuu ja pääsee innostumaan tavoitteen saavuttamiseksi ja on valmis tekemään tarvittavat toimenpiteet niin että tavoite tullaan saavuttamaan.
Time-bound (määräaika)
Mikäli et määrittele määräaikaa tavoitteen saavuttamiselle tulet huomaamaan vuosien kuluvan ohi ja tavoitteiden unohtuneen. Määräajan on oltava kaikkien mielessä ja välietappien aikataulutettuja sopivalle etäisyydelle niin että tehtävät tulevat tehdyksi. Tavoitteeseen päästään mikäli kaikki ovat sitoutuneet tehtäviinsä ja määriteltyyn aikatauluun.
Jotta tavoitteiden toteutumista voidaan seurata, pitää tekemiselle valita ja asettaa käytännön mittarit, eli KPI-mittarit.
Valitse vain muutamia mitattavia asioita, jotka varmasti edistävät yrityksesi tavoitteita kuten myyntiä. Voit esimerkiksi asettaa KPI-mittariksi yrityksesi verkkosivuilla vierailleet asiakkaat. Näitä voidaan mitata Web-analytiikka työkaluilla kuten esim. Google Analyticsilla jopa päivätasolla.
Toinen ehkä jopa vielä tärkeämpi mittari voisi olla yrityksesi saamat yhteydenotot verkkosivuiltasi. Muista kuitenkin mitata yhteydenottojen määrän lisäksi niin sanottuja ”pehmeämpiä tavoitteita”, koska esimerkiksi some-mainoksesi nähneiden potentiaalisten asiakkaiden määrä ja banneri-mainostesi nähneiden ihmisten määrä tulee lopulta näkymään yhteydenotoissa. On siis tärkeää mitata myös niitä toimenpiteitä, jotka tulevat lopulta johtamaan yhteydenottoihin.
Muista muutama seikka, kun viestit KPI-mittareita yrityksesi henkilöstölle ja markkinoinnin tiimillesi.
Mikäli tarvitset apuja yrityksesi KPI-mittareiden asettamisessa autamme mieluusti. Tiimillämme on vuosien kokemus niin suurimmista pörssiyhtiöistä, kuin muutaman henkilön yritysten tavoitteiden asettamisesta.
Ole rohkea ja kysy lisää. Se on tehokkain tapa varmistua, että yritykselläsi on tehokkaat ja tuottavat KPI-mittarit kahden viikon päästä.
Kaipaatko jatkolukemista? Lue vinkkimme miten ja miksi mitata sisältömarkkinoinnin tehoa.
Ota yhteyttä!Tyypillinen asiakkaamme saa hyviä tuloksia ja viihtyy kanssamme pitkään. Tuloksellinen tekeminen onkin kaiken tekemisemme keskiössä ja teemme kaikkemme, jotta markkinointinne tulokset paranevat kerta toisensa jälkeen.