KPI ja miten sitä käytetään yrityksen hyödyksi? 

Mark­ki­noin­tia pk yri­tyk­sel­le \ Mark­ki­noin­ti yri­tyk­sen toi­min­nas­sa \ KPI ja miten sitä käy­te­tään yri­tyk­sen hyödyksi?

KPI eli Key Per­for­mance Indica­tor on nimi­tys mark­ki­noin­nin mit­taa­mi­sel­le. Mit­taa­mis­ta edel­tä­vä työ­vai­he on ylei­sim­min tavoit­tei­den aset­ta­mi­nen, kos­ka mitä muu­ten mittaisit?

Markkinoinnin tavoitteiden asettaminen

KPI ja sen seu­raa­mi­nen onnis­tuu par­haim­min mit­taa­mal­la halut­tu­jen tavoit­tei­den saa­vut­ta­mis­ta. Tavoit­tei­ta voi­daan aset­taa monel­la taval­la, mut­ta yksi suo­si­tuim­mis­ta ja käy­te­tyim­mis­tä on SMART-mal­li.

S - specific

M - measurable

A - attainable

R - rele­vant

T - time-bound

Speci­fic (sel­keä)

On hyvä miet­tiä sel­keä ja var­mas­ti kai­kil­le ymmär­ret­tä­vä tavoi­te. Näin kaik­ki voi­vat alle­kir­joit­taa ja tavoi­tel­la samaa halut­tua mää­rän­pää­tä. Muis­ta siis var­mis­taa kaik­kien asi­aan liit­ty­vien ymmär­tä­neen mikä tavoi­te tulee olemaan.

Mea­su­rable (mitat­ta­va)

Olet ehkä kuul­lut sanon­nan ”et voi joh­taa, jos et voi mit­taa”. Tavoi­te tulee siis mää­ri­tel­lä niin, että voit jat­ku­vas­ti mita­ta tavoit­tei­de­si lähes­ty­mis­tä ja toi­men­pi­tei­de­si toi­mi­vuut­ta. Mitat­ta­vuus on kaik­ki kai­kes­sa pää­mää­rään pääsemisessä.

Attai­nable (saa­vu­tet­ta­va)

Ase­ta tavoi­te sopi­van kor­keal­le mut­ta älä kui­ten­kaan tavoit­te­le­mat­to­miin. Mää­rit­te­le siis tavoit­tee­si sopi­val­le tasol­le. Niin että pys­tyt innos­tu­maan onnis­tues­sa­si, mut­ta varo kui­ten­kin epä­rea­lis­ti­sen tavoit­teen aset­ta­mis­ta. Mikä­li et voi pääs­tä tavoit­tee­seen et myös­kään pys­ty sitou­tu­maan sii­hen. Täs­sä tapauk­ses­sa myös­kään muu tii­mi­si ei pys­ty sitou­tu­maan ja se jää vain kau­kai­sek­si haaveeksi.

Rele­vant (rele­vant­ti)

Mik­si tämä tavoi­te ase­te­taan? Mitä hyö­tyä sii­tä on lii­ke­toi­min­nal­le­si? Tavoit­teen tulee olla tär­keä teki­jä yri­tyk­se­si tavoit­tei­siin pää­se­mi­sek­si. Näin myös jokai­nen tii­min jäsen jou­tuu ja pää­see innos­tu­maan tavoit­teen saa­vut­ta­mi­sek­si ja on val­mis teke­mään tar­vit­ta­vat toi­men­pi­teet niin että tavoi­te tul­laan saavuttamaan. 

Time-bound (mää­rä­ai­ka)

Mikä­li et mää­rit­te­le mää­rä­ai­kaa tavoit­teen saa­vut­ta­mi­sel­le tulet huo­maa­maan vuo­sien kulu­van ohi ja tavoit­tei­den unoh­tu­neen. Mää­rä­ajan on olta­va kaik­kien mie­les­sä ja välie­tap­pien aika­tau­lu­tet­tu­ja sopi­val­le etäi­syy­del­le niin että teh­tä­vät tule­vat teh­dyk­si. Tavoit­tee­seen pääs­tään mikä­li kaik­ki ovat sitou­tu­neet teh­tä­viin­sä ja mää­ri­tel­tyyn aikatauluun. 

Miten KPI määritellään?

Jot­ta tavoit­tei­den toteu­tu­mis­ta voi­daan seu­ra­ta, pitää teke­mi­sel­le vali­ta ja aset­taa käy­tän­nön mit­ta­rit, eli KPI-mittarit. 

Valit­se vain muu­ta­mia mitat­ta­via asioi­ta, jot­ka var­mas­ti edis­tä­vät yri­tyk­se­si tavoit­tei­ta kuten myyn­tiä. Voit esi­mer­kik­si aset­taa KPI-mit­ta­rik­si yri­tyk­se­si verk­ko­si­vuil­la vie­rail­leet asiak­kaat. Näi­tä voi­daan mita­ta Web-ana­ly­tiik­ka työ­ka­luil­la kuten esim. Google Ana­ly­tic­sil­la jopa päivätasolla. 

Toi­nen ehkä jopa vie­lä tär­keäm­pi mit­ta­ri voi­si olla yri­tyk­se­si saa­mat yhtey­de­no­tot verk­ko­si­vuil­ta­si. Muis­ta kui­ten­kin mita­ta yhtey­den­ot­to­jen mää­rän lisäk­si niin sanot­tu­ja ”peh­meäm­piä tavoit­tei­ta”, kos­ka esi­mer­kik­si some-mai­nok­se­si näh­nei­den poten­ti­aa­lis­ten asiak­kai­den mää­rä ja ban­ne­ri-mai­nos­te­si näh­nei­den ihmis­ten mää­rä tulee lopul­ta näky­mään yhtey­de­no­tois­sa. On siis tär­ke­ää mita­ta myös nii­tä toi­men­pi­tei­tä, jot­ka tule­vat lopul­ta joh­ta­maan yhteydenottoihin.

Miten KPI-mittarit viestitään henkilöstölle

Muis­ta muu­ta­ma seik­ka, kun vies­tit KPI-mit­ta­rei­ta yri­tyk­se­si hen­ki­lös­töl­le ja mark­ki­noin­nin tiimillesi.

  1. Mää­rit­te­le vain muu­ta­ma mit­ta­ri. Näin var­mis­tat, että kaik­ki tie­tä­vät omat teh­tä­vän­sä ja mihin mit­ta­riin he täh­tää­vät teke­mil­lään toi­men­pi­teil­lä. Mikä­li mää­rit­te­let lii­an mon­ta mit­ta­ria osa KPI-mit­ta­reis­ta unoh­tuu vält­tä­mät­tä ja myös fokus hajaan­tuu eikä tii­mi­si enää tie­dä mihin teh­tä­vät toi­men­pi­teet täh­tää­vät. More is less in this case.
  2. Pidä huo­li seu­ran­nas­ta. Seu­raa vähin­tään kuu­kausit­tain KPI-mit­ta­rei­den kehit­ty­mis­tä, mut­ta ylei­ses­ti mark­ki­noin­nin tii­min kes­kuu­des­sa on hyvä seu­ra­ta vii­koit­tain tavoit­tei­den täyt­ty­mis­tä. Tämä ensin­nä­kin tuo lisää intoa tavoi­tel­la pää­mää­rää ja lisäk­si seu­raa­vien päi­vien teh­tä­vät pysy­vät parem­min mie­les­sä, kos­ka KPI-mit­ta­rit on käy­ty vii­koit­tain läpi.
  3. Muis­ta ker­ra­ta mik­si KPI-mit­ta­rit ovat ole­mas­sa. Näi­den tavoit­tei­den tulee aina olla tär­keäs­sä roo­lis­sa yri­tyk­sen tavoit­tei­siin pää­se­mi­sek­si. Näin jokai­nen ymmär­tää teh­tä­vän­sä tär­key­den ja mik­si tule­vat aamui­sin töi­hin tavoit­te­le­maan jat­ku­vas­ti mää­rit­te­le­mää­si tavoitetta.

Mikä­li tar­vit­set apu­ja yri­tyk­se­si KPI-mit­ta­rei­den aset­ta­mi­ses­sa autam­me mie­luus­ti. Tii­mil­läm­me on vuo­sien koke­mus niin suu­rim­mis­ta pörs­siyh­tiöis­tä, kuin muu­ta­man hen­ki­lön yri­tys­ten tavoit­tei­den asettamisesta. 

Ole roh­kea ja kysy lisää. Se on tehok­kain tapa var­mis­tua, että yri­tyk­sel­lä­si on tehok­kaat ja tuot­ta­vat KPI-mit­ta­rit kah­den vii­kon päästä.

Kai­paat­ko jat­ko­lu­ke­mis­ta? Lue vink­kim­me miten ja mik­si mita­ta sisäl­tö­mark­ki­noin­nin tehoa. 

Ota yhteyt­tä!
KPI
  • Lorem ipsum dolor sit amet.
  • Lorem ipsum dolor sit amet.
  • Lorem ipsum dolor sit amet.

Saman aihepiirin artikkeleita 

Tutustu myös palveluihimme! 

Kublan kanssa syntyy tulosta - takaamme sen!

Tuloksellista tekemistä

Tyypillinen asiakkaamme saa hyviä tuloksia ja viihtyy kanssamme pitkään. Tuloksellinen tekeminen onkin kaiken tekemisemme keskiössä ja teemme kaikkemme, jotta markkinointinne tulokset paranevat kerta toisensa jälkeen.

B2B-yrityksen digimarkkinointi

Ota yhteyttä

Ensimmäinen ja tärkein askel, ota yhteyttä!

  • Olemme yhteydessä sinuun seuraavan arkipäivän aikana
  • Kartoitetaan voisimmeko olla avuksi
  • Tarvittaessa voimme sopia etätapaamisen
  • Joka tapauksessa saat mukaasi pari ammattilaisen vinkkiä digimainontaasi