Mainoskampanja on jokaiselle yritykselle erilainen digitaalisissa kanavissa. On kuitenkin hyvä muistaa että mainoskampanjan tulee olla yritykselle kannattava ja digimarkkinoinnissa tuloksia voidaan mitata erittäin tarkasti. Valitse siis kanavat mainoskampanjassasi tulosten perusteella ja nosta panostuksia vasta kun tiedät mihin kanavaan kannattaa lopulta panostaa. Älä siis panosta satunnaisesti vaan varmista että yrityksesi mainoskampanja on tuloksellinen ja että se toteutetaan parhaassa kanavassa.
Mainoskampanja maksaa juuri sijoitetun summan verran ja mainonnan kumppanisi yleensä vastaa siitä että sijoittamasi rahat tullaan varmasti käyttämään tavalla tai toisella. On kuitenkin hyvä muistaa että mittaamalla jatkuvasti mitä mainoskampanja tuottaa yrityksellesi voit myös ohjata mainonnan panostuksia oikeisiin kanaviin. Näin voit mitata tuloksia ja antaa niiden pohjalta ohjeita mainontaa tekevälle kumppanillesi tai vastaavasti itse vetää johtopäätöksiä itse rakentamiisi kampanjoihin.
Mainoskampanja ja sen budjetti tulisi siis aina suhteuttaa saatuihin tuloksiin mutta yleisenä ohjeen annamme asiakkaillemme minimi tavoitteen käytetylle mediabudjetille jonka tulisi olla 500 euroa kuukaudessa. Näin saadaan sopiva peitto ja tavoitettu yleisö ja lisäksi tuloksia mittaamalla voidaan jo muutamissa päivissä vetää johtopäätöksiä mainonnan kannattavuudesta ja olisiko syytä vaihtaa kanavaa tarvittaessa.
Kuitenkin yleisimmin on tärkeää optimoida mainoskampanja kanavasta riippumatta ja optimointiin on hyvä varata vähintään muutamia viikkoja ja yleisimmin kuukaudesta kahteen. Tämän jälkeen on mahdollista vaihtaa kanavaa tulosten pohjalta ja tätä myös suosittelemme yrityksille jotka lähtevät koittamaan onneaan itse mainonnassa. Kublan tiimi pyrkii aina tukemaan myös asiakkaan omaa oppimista ja opetamme kaikki käyttämämme ohjelmistot myös asiakkaillemme kuukausittaisella tuki-ratkaisullamme joten kysy rohkeasti lisää mikäli koet tarvitsevasi lisää tukea markkinointiin tai muuten vain haluat oppia lisää yrityksessäsi markkinoinnista.
Mainoskampanjoita tehdään yleisimmin tarpeesta tuoda yritystä lisää esiin potentiaalisimman asiakaskunnan yhteydessä ja samalla tietenkin saada lisää asiakkaita. Eli mainoskampanja kannattaa tehdä asiakkaiden tavoittelun näkökulmasta ja samalla käyttää tämän suunnitteluun reilusti aikaa ja mitata tuloksia tarkasti. Mainoskampanjan tehoa kannattaa mitata erilaisilla ohjelmistoilla kuten esimerkiksi uudehkolla Googlen tarjoamalla Data Studio -ohjelmistolla, tai sitten maailman yleisimmällä Swydo -ohjelmistolla. Näin saat mitattua jokaisen digimarkkinointiin käyttämäsi euron ja samalla varmistat jatkossa panostukset vain kannattavimpiin kanaviin. Näin tulet maksimoimaan yrityksesi saamat voitot suhteessa digimarkkinointiin sijoittamiisi euroihin.
Mainoskampanjat kannattaa toteuttaa digimarkkinoinnin näkökulmasta joko Googlen hakukoneeseen tai sitten sosiaalisen median kanaviin. Mikäli yrityksesi sijoittama pääoma markkinointiin on yli 5000 euroa kuukaudessa niin kannattaa tutustua myös markkinoinnin automaatioon.
Kublan blogissa: Inbound-markkinointi ja HubSpot-markkinointi
97% suomalaisista yrityksistä kuitenkin panostaa markkinointiin alle 3000 euroa kuukaudessa ja silloin vaihtoehdoksi kannattaa valita maailman suosituin hakukone Google ja lisäksi mahdollisesti sosiaalisen median kanavista yrityksellesi sopivin kuten esimerkiksi Facebook, LinkedIn, tai Instagram.
Mainoskampanja ja sen toimivuus on yleisesti helpoin todeta Google-mainonnan avulla. Ongelmana Googlessa on Suomen suppea markkina ja hyvin harva asiakkaista hakee kuukausittain yrityksesi palveluita vaikka näitä tarvitsisikin. Google on silti tärkeä markkinoinnin kanava mutta on hyvä muistaa että yrityksesi voi tavoittaa vain noin 20% parhaasta asiakaspotentiaalistasi kuukausittain.
Mainoskampanja on järkevää toteuttaa lähes aina Facebookissa. Miksikö? Siksi että suomalaisista on lähes kaikki päätöksentekijät tässä kanavassa. Eli voit siis tavoittaa noin 3 000 000 ihmistä Facebookista ja tätä mahdollisuutta ei yksinkertaisesti tarjoa sinulle mikään muu kanava sosiaalisessa mediassa.
Mainoskampanja on järkevää toteuttaa Instagramissa mikäli haluat nostaa brändisi tunnettuutta ja tiedät kohderyhmäsi. Et kuitenkaan saa yleisimmin suoria konversioita eli yhteydenottoja Instagramista mutta nostat kuitenkin yrityksesi tunnettuutta ja nämä konversiot tulevat lopulta näkymään Googlen orgaanisissa eli ilmaisissa hakutuloksissa. Mainonta voi siis hyvinkin olla kannattavaa vaikka asiakas ei suoraan tulisikaan mainosta klikkaamalla yrityksesi sivustolle ostamaan.
Mainoskampanja on useissa tapauksissa erittäin tehokas LinkedInissa. Miksi? LinkedInissa harva käyttäjä viettää aikaa “muuten vain”. Tämä tarkoittaa sitä että käyttäjät LinkedInissa ovat yleisimmin joko tavoittelemassa uusia asiakkaita tai vastaavasti miettimässä palveluntarjoajaa.
Mainoskampanjan saat käyntiin jopa päivissä valitsemalla asiantuntevan kumppanin tai koittamalla itse kampanjan käynnistämistä. Mainonnan hallinta on tehty mahdollisimman helpoksi kaikissa kanavissa koska jokaisen edellä mainitun kanavan ainoa tulokanava on yritysten tekemä mainonta. Tuloksen kuitenkin ratkaisee mainonnan kohdistaminen ja kilpailu kovenee jatkuvasti. Kublan asiantuntijatiimillä on laaja kokemus teidänkin toimialasta ja kysy rohkeasti mikäli haluat saada tuloksia nopeasti!
Tyypillinen asiakkaamme saa hyviä tuloksia ja viihtyy kanssamme pitkään. Tuloksellinen tekeminen onkin kaiken tekemisemme keskiössä ja teemme kaikkemme, jotta markkinointinne tulokset paranevat kerta toisensa jälkeen.