Kaikki markkinointikanavat eivät sovellu yrityksellesi. Haluat välttää ajan ja rahan tuhlaamisen hyppäämällä uusimpaan trendikkääseen kanavaan, joka ei itse asiassa tavoita kohdeyleisöäsi. Miten sitten kehität vaikuttavan ja kustannustehokkaan markkinointistrategian, joka hyödyntää yrityksesi menestyneimpiä kanavia?
Kaikki alkaa strategiasta, jotta kaikenlainen markkinointi olisi tehokasta, tarvitset vankan suunnitelman, joka ohjaa sinua. Pimeydessä hapuili ei ole paras tapa lähestyä mitään liiketoiminnassa, eikä markkinointi ole ehdottomasti poikkeus. Olemme tähän blogiin keränneet ajatuksia, kuinka kannattaa kanavan valinta lähestyä digitaalisessa markkinoinnissa. Täältä saat ajatuksia siihen miten valita liiketoimintaasi paras markkinointikanava?
Mitä kautta saatte uusia asiakkaita tällä hetkellä?
Kun lähdetään miettimään miten kannattaa lähteä lähestymään oman markkinointikanavan valintaa niin ensiksi täytyy tietää, että mitä kautta yrityksen saa asiakkaita tällä hetkellä.
Jos vastaus on yhteydenotot, soittelut (Inbound). Niin kannattaa katsoa voidaanko vahvistaa olemassa olevaa hyvää kanavaa? Täällä voidaan esimerkiksi lähteä tekemään tarkempia kohdennuksia ja A/B -testailuja, jotta saataisin kohennettua jo olemassa olevaa hyvää alustaa.
Jos joudut itse etsimään ja olemaan itse yhteydessä? Silloin kannattaa pohtia sitä millä tavalla voidaan helpottaa myyjän tehtävää niin sanotusti pehmustaan maaperää. (Outbound)
Mihin asiakkaat jäävät myyntisuppilossa ?
Kanavaa miettiessä on tärkeää tunnistaa kapeikko myyntisuppilossa. Eli mikä on heikoin alue täällä ja mihin kaikki asiakkaat jäävät. Tunnistamisen jälkeen tätä kannattaa lähteä vahvistamaan markkinoinnin ja oikeiden kanavien avulla. Myyntisuppilo toimii niin, että:
Suppilon yläosa on yleistä markkinointia, jolla luodaan markkinalle kysyntää muun muassa brändimarkkinoinnin avulla.
Myyjien vastuulla puolestaan on perinteisesti ollut myyntisuppilon pohja, jossa autetaan asiakkaita pääsemään lopulliseen ostopäätökseen.
Myyntisuppiloa pystyy hyvin mittaamaan ja monitoroimaan. Näkyvyys liideihin ja prospekteihin on huikealla tasolla, joten pystytään saamaan todella tarkkaa tietoa mihin kannattaa lähteä seuraavaksi panostamaan. Täältä saatua tietoa kannattaa todellakin hyödyntää, kun miettii miten valita liiketoimintaasi paras markkinointikanava.
Lataa itsellesi Kublan markkinoinnin vuosisuunnitelman pohja ja nopeuta työtäsi!
Kanavavalinta
Markkinoinnille on tullut iso vastuu saada asiakkaat kiinnostumaan yrityksestä ja saada yrityksen tunnettavuus pysymään korkealla. Tämän takia oikein kanavan valitseminen on tärkeää. Itse kanavan valintaan kannattaa käyttää hyödyksi REAN-mallia. REAN-mallin nimi on kirjainlyhenne sanoista Reach, Engage, Activate ja Nurture. Nämä sanat kuvaavat tässä järjestyksessä asiakkaan tyypillisen asiakaspolun aina kiinnostuksen herättämisestä varsinaiseen ostokseen tai haluttuun aktiviteettiin ja siitä aina jatkuvaan asiakassuhteen ylläpitoon. Tämän avulla pystytään saamaan yrityksesi potentiaaliset asiakkaat kiinni oikeaan aikaan. Pystyt tämän avulla myös määrittämään markkinointisi tavoitteet.
REAN-mallin mukaan kun lähdetään miettimään mainontaa on tärkeää olla tiedossa mitä halutaan mainonnalla saavuttaa. Tavoitteena jos on reach eli tavoittaa asiakkaat, silloin on Google display network ja Facebook parhaimmat paikat tehdä mainontaa. Näillä saa tavoitettua asiakkaita todella hyvin ja lisättyä näkyvyyttä.
Tavoitteen ollessa käynnit saitille, ja asiakkuuden syventäminen on hyvä käyttää Facebookia ja/ tai Google Display ja laittaa mainonnassa tähän käyvä mittari. Mittarilla pystyt näkemään hyvin tavoitellut tulokset ja saat pidettyä tällä tavoin yrityksesi pinnalla ja asiakkaidesi mielessä.
Kun haluat saada kohdeyleisösi aktivoitua ota käyttöön Google-mainonta.Täällä pystyt hyvin tavoittamaan yleisön, jotka ovat valmiimpia tekemään yhteydenottoja. Tavoitat heidät myös luotettavasta ja tunnetusta paikasta, joten kynnys yhteydenottoon pienenee.
Halutessasi pitää huolta olemassa olevasta asiakaskunnastasi paras tapa tähän on CRM, eli asiakassuhdemarkkinointi tähän kuuluu esimerkiksi uutiskirjeet. Näin tavoitat asiakkaasi ja pidät heidät ajan tasalla uusista tapahtumista ja tarjouksista.
Mietitään yhdessä mitkä kanavat sopivat sinun yrityksellesi!
Digitaalinen markkinointi tarjoaa loputtomasti mahdollisuuksia markkinointiin, joten oikeiden markkinointikanavien valinnasta on tullut yhä haastavampaa yrityksille kaikilla toimialoilla. Mikäli et ole aivan varma mistä markkinointikanavasta tavoitat parhaiten kohderyhmäsi kannattaa kääntyä Kublan puoleen, ettei mainoseurot valu hukkaan. Kerromme mielellämme lisää markkinointikanavista ja keskustellaan lisää siitä, millaiset kanavat sopivat juuri teidän yrityksenne tarpeisiin.
Digitaalisen markkinoinnin asiantuntija tiimimme voi auttaa sinua kehittämään ja toteuttamaan markkinointistrategian, joka hyödyntää tavoitteitasi, asiakkaidesi ja brändisi parhaat markkinointikanavat. Ota yhteyttä ja laitetaan digitaalisen markkinoinnin pallo pyörimään!
Kuinka Instagram mainontaa kannattaa mitata riippuu paljon siitä mitä ollaan tavoittelemassa. Mutta ennen kuin käymme itse aiheeseen käsiksi varmistetaan, että puhumme kaikki varmasti samasta asiasta. Mitä mainonta Instagramissa pitää siis sisällään. Instagramissa mainonta tehdään useimmiten joko feedissä tai storyissa, monesti kampanjat pyörivät molemmissa. Instagram mainonta ei välttämättä vaadi Instagram tiliä, mutta vähintään Facebook tili pitää […]
Instagram markkinointi pitää sisällään melkeinpä kaiken tekemisen Instagramissa. Siksi onkin hyvä käydä sitä kohta kohdalta hieman läpi. Tähän on koottu viisi oleellista vinkkiä menestyvään Instagram markkinointiin. Vinkit sopivat ihan aloittelevalle somettajalle sekä edistyneemmille tämä lista toimii hyvänä kertauksena ja muistin virkistyksenä. Instagram markkinointi ei eroa hirveästi perusperiaatteiltaan muista sosiaalisen median kanavista, mutta kuten kaikilla niin […]
Tyypillinen asiakkaamme saa hyviä tuloksia ja viihtyy kanssamme pitkään. Tuloksellinen tekeminen onkin kaiken tekemisemme keskiössä ja teemme kaikkemme, jotta markkinointinne tulokset paranevat kerta toisensa jälkeen.